ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Opel Calibra: Γενέθλια για ένα Cult Coupé

Opel Calibra: Γενέθλια για ένα Cult Coupé

Το πιο επιτυχημένο σπορ coupeτων 90s, με παραγωγή 238.647 μονάδων σε 7 χρόνια, γίνεται 25 ετών.

Τα γνήσια cult coupé φέρουν το όνομα Opel. Μετά την επιτυχία των Manta, Opel GT και Monza, το αεροδυναμικό Calibra συνέχισε τη συνταγή επιτυχίας της Opel γιορτάζοντας την πρεμιέρα του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA) το 1989, πριν από 25 χρόνια. Ήταν ένα εξαιρετικά «προχωρημένο» πρωτότυπο, πολύ μπροστά από την εποχή του, με προαιρετικό σύστημα τετρακίνησης (AWD) και υπερσύγχρονους (τότε) βενζινοκινητήρες με καταλυτικούς μετατροπείς. Με τέτοια προσόντα, το 1990, το Calibra κέρδισε επάξια το περίοπτο Χρυσό Τιμόνι, το πλέον αναγνωρισμένο βραβείο αυτοκινήτου της Γερμανίας.

Ο βασικός δίλιτρος κινητήρας με 115 ίππους επιτάχυνε τον παγκόσμιο πρωταθλητή αεροδυναμικής της Opel μέχρι την τελική ταχύτητα των 203 χλμ, ενώ με τη 16-βάλβιδη έκδοση 150 ίππων έφτανε τα 223 χλμ. Παρά τις εντυπωσιακές επιδόσεις, το Calibra 16V είχε κατανάλωση μικτού κύκλου μόλις 7,7 l/100 km.

Αυτός ο συνδυασμός αξιών αποτελεί παράδοση για τα coupé της Opel. Το θρυλικό Manta ήδη είχε ωφεληθεί από την τεχνολογία μαζικής παραγωγής του Ascona, και το Calibra αντίστοιχα από το συγγενικό μοντέλο Opel Vectra. Έτσι, τα Manta και Calibra ήταν προσιτά dream cars που έγιναν cult coupés χάρη στην επιτυχημένη συνταγή σπορ επιδόσεων με οικονομία και αξιοπιστία, και τώρα θεωρούνται περιζήτητα classic cars.

Η μορφή ακολουθεί τη λειτουργία

Το Calibra συνδύαζε συναρπαστική σχεδίαση με βελτιστοποιημένη αεροδυναμική και ασυμβίβαστη καθημερινή πρακτικότητα. Η πίσω πόρτα με το μεγάλο άνοιγμα παρείχε εύκολη πρόσβαση σε έναν ευέλικτο χώρο αποσκευών μέχρι 980 λίτρων. Παρά το coupé σχήμα του, το μακρύ μεταξόνιο του Calibra διασφάλιζε άφθονους χώρους και ανέσεις για τέσσερις επιβάτες. Ο πλούσιος στάνταρ εξοπλισμός περιλάμβανε υδραυλικό τιμόνι, πεντατάχυτο κιβώτιο πυκνής κλιμάκωσης, ηχοσύστημα έξι ηχείων και φυμέ κρύσταλλα παραθύρων. Ανάμεσα στις προαιρετικές επιλογές ήταν A/C, τετρατάχυτο αυτόματο κιβώτιο και ηλεκτρική ανακλινόμενη/συρόμενη ηλιοροφή.

Τα σημαντικότερα μοντέλα

Όταν λανσαρίστηκε το 1990, ένα υψηλής ποιότητας σύστημα AWD ήταν διαθέσιμο προαιρετικά στην αγορά επιπλέον της στάνταρ τετρακίνησης για τους δύο δίλιτρους κινητήρες. Το Calibra 4x4 εντυπωσίασε με την εξαιρετική πρόσφυση, την σταθερότητα και την ασφαλή οδηγική συμπεριφορά. Αυτές ήταν αρετές που άξιζαν ακόμα περισσότερη ισχύ κάτω από το καπό – και το Μάρτιο του 1992 η Opel τάραξε τα νερά με τον ερχομό του Calibra Turbo. All-wheel drive, εξατάχυτο κιβώτιο, σπορ καθίσματα και 16άρες ζάντες αλουμινίου με φαρδιά ελαστικά 205/50, όλα στάνταρ. Αλλά την παράσταση έκλεψε ο 2.0 turbo που απέδιδε 204 ίππους.

Η έκδοση Keke Rosberg Edition του Calibra είναι, ασφαλώς, θρυλική. Κάνοντας το εργοστασιακό ντεμπούτο της στο DTM - German Touring Car Masters (1993/94), η Opel παρουσίασε το νέο 2.5 V6 Calibra με 170 ίππους, μαζί με δίλιτρες, τετρακύλινδρες εκδόσεις με λευκή-κίτρινη DTM εμφάνιση. Όσοι επέλεξαν ένα Calibra Cliff Motorsport Edition το Μάιο του 1996 ήταν πολύ μπροστά από την εποχή τους. Το χρώμα ήταν ίδιο με του αγωνιστικού αυτοκινήτου Κατηγορίας 1 με το οποίο ο Manuel Reuter έμελλε να κερδίσει το ITC – τη σειρά που διαδέχτηκε το DTM σαν Παγκόσμιο Πρωτάθλημα – για την Opel στο τέλος της σεζόν. Το αγωνιστικό Cliff με έγκριση τύπου για δρόμο είχε χαμηλότερο σπορ πλαίσιο κατά 20 mm και ζάντες ελαφρού κράματος αλουμινίου BBS (7J x 16).

Grand finale με Last Edition

Ένα μόλις χρόνο μετά την επιτυχία του στο ITC, το Calibra πέρασε μία ακόμα φάση ανανέωσης της γκάμας, αυτή τη φορά προς το τέλος της παραγωγής. Μετά από 222.000 ταξινομήσεις από το 1990, η ειδική έκδοση περιορισμένης παραγωγής Last Edition επρόκειτο να γράψει το τελευταίο κεφάλαιο στην ιστορία του Calibra. Μπορούσε να παραγγελθεί μέχρι το τέλος Απριλίου του 1997 και ήταν εφοδιασμένη με σπορ πλαίσιο, ζάντες BBS, δερμάτινο σαλόνι και A/C δίνοντας έμφαση στην πολυτέλεια. Η γκάμα κινητήρων περιλάμβανε τον V6 2.500 κ.εκ. και έναν τετρακύλινδρο, δίλιτρο 136 ίππων.

Η 29η Αυγούστου του 1997 σηματοδότησε την επίσημη λήξη παραγωγής. Μετά από επτά χρόνια, 238.647 Calibra είχαν κατασκευαστεί στο βασικό εργοστάσιο του Rüsselsheim, και στο Valmet στο Uusikaupunki, Φινλανδία. Για να ικανοποιηθεί η υψηλή ζήτηση, η παρτίδα παραγωγής το 1990 αυξήθηκε στις 60.000 μονάδες από προγραμματισμένο όγκο 20.000, μέρος του οποίου κατασκευάστηκε στο Valmet Automotive.

Οι μεγαλύτερες αγορές του Calibra ήταν η Γερμανία, Βρετανία, Ιταλία, Ισπανία και Γαλλία. Η βασική έκδοση 115 ίππων ήταν πρώτη στους πίνακες πωλήσεων με την παραγωγή να ξεπερνά τις 130.000 μονάδες, και ακολούθησε η έκδοση 2.000 κ.εκ. 150 ίππων, από την οποία κατασκευάστηκαν πάνω από 61.000 μονάδες.

Ανάλογη των περιστάσεων, μία μαύρη Last Edition με δίλιτρο, τετραβάλβιδο κινητήρα ήταν το τελευταίο μοντέλο Calibra που πέρασε τη γραμμή παραγωγής. Σήμερα, το Opel Classic εκθέτει αυτό το αυτοκίνητο σε πολλές εκδηλώσεις Youngtimer, όπου το όμορφο coupé πάντα κατακτά την καρδιά του κοινού.