ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Αγορά Αυτοκινήτου: Ανοίγει ο δρόμος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Αγορά Αυτοκινήτου: Ανοίγει ο δρόμος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα ακούγεται σαν σενάριο από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Ελπίζουμε η κυβέρνηση να αλλάξει τα δεδομένα.


Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί βασικό πυλώνα υλοποίησης του στόχου για αύξηση της θερμοκρασίας της γης έως το 2020, έτος κατά το οποίο θα πρέπει να κυκλοφορούν 20 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα σε όλον τον κόσμο.


Στην Ελλάδα η οποία (αυτοκινητιστικά) έχει επιστρέψει στη δεκαετία του 1960 έχουν πωληθεί συνολικά μόλις 60 ηλεκτρικά οχήματα, ωστόσο, θεσμικές παρεμβάσεις του τελευταίου έτους λειτουργούν ως ρευματοδότης μίας νέας αγοράς.

Τα 60 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αγοράσει ( ΔΕΚΟ, δήμοι, φορείς και ιδιώτες). Έως και τον Αύγουστο 2014 κυκλοφορούσαν 20-25, αν και βρίσκονται σε εξέλιξη διαδικασίες εισαγωγής και εκτελωνισμού νέων οχημάτων.

Η χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν μέχρι πρότινος κυρίως ιδιωτική, ωστόσο, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου «Green eMotion» βρίσκεται σε εξέλιξη προμήθεια 15 ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τη ΔΕΗ.

Το κόστος τους και η φορολόγησή τους

Οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων που διατίθενται σήμερα στην ελληνική αγορά κυμαίνονται από 22.000€ έως 58.000 €. Αναμένονται πάντως και νέα μοντέλα με κόστος χαμηλότερο των 15.000€. Παράγοντες της αγοράς εφιστούν την προσοχή των καταναλωτών, υπό την έννοια ότι ενδεχομένως θα παρουσιαστούν τιμές κατασκευαστών από την Κίνα στο επίπεδο των 10.000€ για προϊόντα τα οποία «πιθανώς να μην έχουν λάβει έγκριση τύπου» για την Ευρώπη.

Στην Ελλάδα έχει καταργηθεί ο φόρος πολυτελείας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά δεν έχει διευκρινιστεί ποια οχήματα θεωρούνται ηλεκτρικά (μη χάσουν πολύτιμα Ευρώ). Πάντως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απολαμβάνουν των φοροαπαλλαγών ή φοροελαφρύνσεων που ισχύουν για όλα τα «καθαρά» αυτοκίνητα (μειωμένα τέλη κυκλοφορίας, κυκλοφορία στον δακτύλιο της Αθήνας κ.λπ.). Ωστόσο, δεν υπάρχει ακόμη η προσδιοριστική παράμετρος του «αριθμού των κυβικών εκατοστών» που καθορίζει τους φορολογήσιμους ίππους.

Η φόρτιση
Σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες, ο ιδιοκτήτης ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να το φορτίζει σε ειδικά σημεία και μάλιστα με πολύ καλές τιμές και χωρίς να επιβαρύνεται το περιβάλλον αφού η ηλιακή ενέργεια βοηθά.

Στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1960, που ο ήλιος (ευτυχώς) είναι στον ουρανό μας 365 ημέρες το χρόνο γελούν όταν σε δουν να οδηγείς τέτοιο όχημα και φυσικά το φορτίζεις στο γκαράζ ή στην πιλοτή του σπιτιού με μία απλή οικιακή πρίζα, χωρίς καμία άλλη ηλεκτρολογική εγκατάσταση.

Βέβαια, η φόρτιση αυτή είναι αργή και απαιτεί 7 με 8 ώρες (ενδείκνυται η φόρτιση τις βραδινές ώρες). Η ηλεκτρική ενέργεια που απαιτείται για τη φόρτιση χρεώνεται στον λογαριασμό του ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου, όπως ισχύει για όλες τις ηλεκτρικές συσκευές μιας κατοικίας. Για ταχύτερη φόρτιση απαιτείται ειδική εγκατάσταση με αυξανόμενη ισχύ όσο μειώνεται ο επιθυμητός χρόνος φόρτισης (ενδεικτικά, για 4ωρη ή 5ωρη φόρτιση η εγκατάσταση κοστίζει περίπου 3.000 €).

Σύμφωνα με τον νόμο 4277/2014 επιτρέπεται πλέον την πώληση (ουσιαστικά μεταπώληση) ηλεκτρικής ενέργειας για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, επιτρέποντας την εγκατάσταση μη οικιακών φορτιστών και την ανάπτυξη δικτύων φόρτισης.
Ήδη δραστηριοποιούνται δύο εταιρείες εισαγωγής, εγκατάστασης και λειτουργίας φορτιστών. Μέσα στο φθινόπωρο αναμένεται να δραστηριοποιηθεί και μία εταιρεία διαχείρισης δικτύων φορτιστών. Οι εγκαταστάσεις φορτιστών φιλοξενούνται σε δημόσιους χώρους στάθμευσης (δύο εταιρείες parking λειτουργούν φορτιστές και ετοιμάζεται άλλη μία), σε χώρους διοργάνωσης εκθέσεων (μία εταιρεία), στο κτίριο των κεντρικών γραφείων της ΔΕΗ και σε δημοτικές εγκαταστάσεις που βρίσκονται σε καθεστώς προετοιμασίας.

Πλεονεκτήματα

Το χαμηλό κόστος λειτουργίας θεωρείται κύριο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ενώ προβλέπονται ήδη κίνητρα ενίσχυσης της ηλεκτροκίνητης αγοράς όπως η απαλλαγή καταβολής τέλους ταξινόμησης και τα μειωμένα ή μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Συζητούνται δε πρόσθετα κίνητρα για τον περιορισμό της αρχικής επιβάρυνσης της αγοράς και τη μείωση των λειτουργικών δαπανών κατά τον κύκλο χρήσης του οχήματος.
Βέβαια μέχρι να εφαρμοστούν όλα αυτά μπορεί στην Ελλάδα να κυκλοφορούμε με άμαξες και η ηλεκτροκίνηση να μείνει σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Από την άλλη πλευρά μπορεί να είμαστε τυχεροί και η καθυστέρηση της εφαρμογής της κίνησης με ηλεκτρικό ρεύμα να μας βγει σε καλό. Όταν η Ευρώπη θα ξεφορτώνεται τις πρώτες γενιές ηλεκτρικών οχημάτων εμείς θα τα αγοράζουμε μεταχειρισμένα. Δυστυχώς...