ΣΠΥΡΟΣ ΚΤΕΝΑΣ

Μην πυροβολείτε το ελληνικό επιχειρηματικό πνεύμα!

Μην πυροβολείτε το ελληνικό επιχειρηματικό πνεύμα!

Την ίδια στιγμή που η Lloyd’s έδινε στη δημοσιότητα τη λίστα με τα 100 ισχυρότερα ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλίας – μεταξύ των οποίων 15 Έλληνες – αναγορεύοντας τους Έλληνες εφοπλιστές στη σημαντικότερη ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου, στη μίζερη ελληνική επικράτεια χανόταν μία ακόμη μάχη: οι επίμονοι και μεθοδικοί γείτονές μας αποκτούσαν τον έλεγχο τεσσάρων ελληνικών μαρινών κερδίζοντας μία ακόμη μάχη στον «πόλεμο του θαλάσσιου τουρισμού» που έχει ξεκινήσει εδώ και μερικές δεκαετίες.

Έχοντας ήδη δημιουργήσει 30 υπερσύγχρονες μαρίνες στα παράλια της Ιωνίας, οι Τούρκοι επεκτείνουν με μεθοδικότητα την παρουσία τους στο Αιγαίο, στην Αττική, στο Ιόνιο πέλαγος και στα παράλια της Κροατίας. Αναγορεύονται έτσι σε περιφερειακή δύναμη που θα ελέγχει τον ραγδαία αναπτυσσόμενο τομέα του θαλάσσιου τουρισμού.

Έχοντας μάλιστα ξεκινήσει τη δραστηριότητά τους πολύ μετά τους Έλληνες, οι Τούρκοι κατόρθωσαν μέσα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα να υπερκεράσουν το ναυτικό έθνος των Ελλήνων στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού. Αυτό έγινε ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που οι γείτονες πέτυχαν για το σύνολο της τουριστικής δραστηριότητας: οι Έλληνες αναμένουμε εφέτος 17 εκατ. ξένους επισκέπτες ενώ η Τουρκία φιλοδοξεί να σπάσει το ρεκόρ των 30 εκατ. Μάλιστα οι γείτονές μας θέτουν ως στόχο τα 50 εκατ. ξένους τουρίστες ως το 2023.

Γιατί όμως συνέβη αυτό; Πώς μπορούν οι Έλληνες, στους οποίους υποκλίνεται η WallStreet και οι διεθνείς χρηματαγορές, ενώ κατακτούν τους ωκεανούς να «πνίγονται» σε μια… λίμνη; Μα είναι απλό: εκεί όπου εμπλέκεται το ελληνικό Δημόσιο και οι πολιτικοί το επιχειρηματικό πνεύμα καρκινοβατεί, αδυνατώντας να ξεπεράσει τα αμέτρητα εμπόδια που ορθώνει στο δρόμο του ένα διεφθαρμένο κράτος. Και για όσους πιστεύουν ότι τώρα τα πράγματα αλλάζουν «πλανώνται πλάνην οικτράν». Η λίστα Λαγκάρντ αποτελεί την ισχυρότερη απόδειξη: οι Ισπανοί και οι Γάλλοι, εκμεταλλευόμενοι την αντίστοιχη λίστα, συγκέντρωσαν δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ φορολογικών εσόδων ενώ στη χώρα μας συζητούμε ακόμη για τη διαδρομή του CD…

Εν αναμονή ενός πολιτικού προσωπικού που θα φλογίσει τις καρδιές και το πνεύμα των Ελλήνων, η μόνη ορατή δύναμη που μπορεί να αναστήσει τη χώρα δεν είναι άλλη από το επιχειρηματικό πνεύμα και τις παραγωγικές δυνάμεις της που εξακολουθούν να δημιουργούν κάτω από εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες. Και σε αυτές τις δυνάμεις δεν εντάσσονται μόνον οι Έλληνες εφοπλιστές που κάνουν περήφανη τη χώρα σε ολόκληρο τον πλανήτη. Είναι οι εξαγωγικές επιχειρήσεις που «ανοίγουν» αγορές σε δεκάδες χώρες και ασφαλώς οι ξενοδοχειακές και τουριστικές επιχειρήσεις που παρά τα αλλεπάλληλα εμπόδια εξυπηρετούν εκατομμύρια επισκέπτες ανεβάζοντας το κύρος μιας χώρας που εξευτελίζεται από διεφθαρμένους πολιτικούς και διεθνή μέσα ενημέρωσης.

«Το ελληνικό επιχειρηματικό πνεύμα παραμένει ζωντανό» είχε πει ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα κ. Ντάνιελ Μπένετ Σμιθ. Και έχει απόλυτο δίκαιο αφού τα νέα που φωτίζονται ανεπαρκώς από τη δημοσιότητα δίνουν αρκετές αποδείξεις για την ορθότητα του παραπάνω ισχυρισμού. Ενδεικτικά μπορεί να σημειώσει κανείς ορισμένα από αυτά:

  • Το πρώτο τρίμηνο του 2013 ξεκινά η δραστηριότητα της εταιρείας MarketingGreece, που θα χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου από τον ιδιωτικό τομέα και η οποία θα αναλάβει το μάρκετινγκ του ελληνικού τουρισμού. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), η χρηματοδότηση θα γίνει και με roadshow στοχεύοντας στη συγκέντρωση ελάχιστου μετοχικού κεφαλαίου 1,2 εκατ. ευρώ. Η επιδιωκόμενη σύνθεση θα είναι ο ΣΕΤΕ με ποσοστό 60%-65%, το ΞΕΕ με 30% και η ΕΔΕΕ με 5%-10%.
  • Στην ημερήσια διάταξη βρίσκονται πολλά νέα επενδυτικά σχέδια.
  • Μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, όπως η TemesS.A. της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου και η MitsisHotels του Κώστα Μήτση, συνεχίζουν να επενδύουν σε ένα άνυδρο επενδυτικό τοπίο.
  • Συνδεδεμένες με την τουριστική ανάπτυξη εμφανίζονται και ορισμένες άλλες – σχετικά άγνωστες – επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, οι οποίες με τον τρόπο τους συμβάλλουν στην τουριστική προβολή περιοχών της χώρας μας. Μεταξύ των εκατοντάδων αυτών επιχειρηματικών κινήσεων αναφέρουμε: τη ζυθοποιία Σαντορίνης που παράγει την μπίρα YellowDonkey – γνωστή πλέον σε όλον τον κόσμο –, το κτήμα PortoCarras που έχει κατακτήσει με τα κρασιά του τις ακτές των ΗΠΑ, τη μεσσηνιακή επιχείρηση Agrovim που παράγει το ελαιόλαδο Iliada, γνωστό σε δεκάδες χώρες, και την επιχείρηση Τρικαλινός που παράγει το γνωστό αβγοτάραχο, το χαβιάρι της Ελλάδας!

Στις δύσκολες ημέρες λοιπόν που περνά η χώρα μας ας προστατεύσουμε αυτό που με οξύτητα πληγώσαμε τις προηγούμενες δεκαετίες. Ας κρατήσουμε ζωντανό το επιχειρηματικό πνεύμα, μοναδική ελπίδα για έξοδο από την κρίση.