GOSSIP

Θύελλα αντιδράσεων για την performer Lady Gaga

Θύελλα αντιδράσεων για την performer Lady Gaga
Έχει εκτοξευθεί στην κορυφή της βιομηχανίας καταφέρνοντας να κολλήσει κομμάτια ευαισθησίας από το παζλ άλλων καλλιτεχνών...

Έχει εκτοξευθεί στην κορυφή της βιομηχανίας καταφέρνοντας να κολλήσει κομμάτια ευαισθησίας από το παζλ άλλων καλλιτεχνών και το νέο της single την πάει ακόμα πιο μακριά....σε μια χαοτική ρευστότητα.

Από την ώρα που “έσκασε” πάνω στη σκηνή το 2008 η κατά κόσμον Stefani Germanotta ή αλλιώς διάσημη Lady Gaga, πέτυχε μια σπάνια αλχημεία μαζικής εμπορικής επιτυχίας σε συνδυασμό με μια διανοουμενίστικη γοητεία (έστω και απρόθυμη). Μόνιμα σχεδόν πρώτη σε μια καταρρέουσα μουσική βιομηχανία, που έχει πουλήσει πάνω από 55 εκατομμύρια άλμπουμ τα τελευταία τρία χρόνια, κατάφερε να "βασανίσει" περίπου 340 εκατομμύρια σχολιαστές, σχετικά με την avant-garde παρουσία της με θέμα το βίντεο-κλιπ για το τραγούδι της "Bad Romance".
Το νόημα του τραγουδιού της έγινε θέμα στο πολιτιστικό τμήμα μελετών του πανεπιστημίου.

Αυτό που την έφερε στην κορυφή αυτής της πυραμίδας του χρόνου και την έκανε ασυναγώνιστη, ήταν οι ικανότητές της στη μετα-μοντέρνα τέχνη της μίμησης. Έχει μιμηθεί κομμάτια της Madonna, του David Bowie, της Grace Jones και άλλων και δεν έχει συναγωνισμό στην τέχνη του performance. Ο κατάλογος της λίστας των εμφανίσεων της δεν έχει τέλος.

Για τους θαυμαστές της, όμως η ικανότητά της είναι μια μορφή τέχνης εξαιρετικά ιδιαίτερη. Αυτή ακριβώς η μεταβατική φύση της καλλιτεχνικής πραγματικότητας της Lady Gaga, ήταν το κομβικό σημείο της επιτυχίας της που την έκανε διάσημη.

Κι ενώ τα τραγούδια της στο παρελθόν φάνηκαν βγαλμένα από παραμύθια, πασπαλισμένα με νεραϊδόσκονη σε σχέση με προηγούμενους καλλιτέχνες, το νέο της single “Born This Way” είναι πνιγμένο κυριολεκτικά από στοιχεία Madonna φέροντας άπειρα στοιχεία ομοιότητας. Για την περίπτωση που κάποιος χάσει το επίμαχο σημείο, η Lady Gaga έκανε το ντεμπούτο της στα βραβεία Grammy του περασμένου Σαββατοκύριακου με το τραγούδι, με μια εξάρτηση που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα κοστούμι αποκριών ύφους Madonna και με μια αλογοουρά στο κεφάλι-ολοκληρώνοντας το στυλ της μίμησης.

Αλλά ξαφνικά, το κοινό κόπηκε και δεν πανηγύρισε την λαμπερή της πίστωση. Για πρώτη φορά στην καριέρα της η Gaga αντιμετωπίζει μια εξέγερση που οι πιο αυστηροί των κριτικών ή οι κατέχοντες πνευματική ηθική, φαίνεται να αισθάνονται τις επιδόσεις της να είναι μακριά από την εικόνα εκείνη του ινδάλματος.

Λίγα λεπτά μετά την εκτέλεση του “Born This Way”, το έδαφος του Twitter εξερράγη εναντίον της μίμησης Gaga με το Material Girl. Η διαμάχη συνεχίστηκε παρότι λέγεται πως η ίδια η Μαντόνα ενέκρινε την νέα της έκδοση.
Για πρώτη φορά στην καριέρα της η Gaga αντιμετωπίζει το μένος και από το δικό της στρατόπεδο, εκείνο των φανατικών θαυμαστών της.

Η Lady Gaga δεν είναι η μόνη καλλιτέχνης που εργάζεται πάνω στη μίμηση. Στην πραγματικότητα παντού πολιτιστικά κυριεύει η διανόηση... δανειοληπτικά. Ο Kayne West και ο P. Diddy έχουν πληγεί από την κατάχρηση στιγματισθέντων αποσπασμάτων σε τραγούδια επανάληψης. Η Σοφία Κόπολα στο Somewhere, ταινία μελαγχολική και τυπικά τολμηρή, όπως γράφουν και οι New York Times, φαίνεται να έχει εμπνευστεί και αντιγράψει στο σύνολο το ύφος και την σκηνοθεσία των ταινιών του Μικελάντζελο Αντονιόνι. Στο μεταξύ, ο σύγχρονος κόσμος της τέχνης αν και τα έχει όλα, παραδόθηκε σε σατιρικά σχόλια για τις εικόνες του παρελθόντος.

Η τέχνη της ελίτ σήμερα μοιάζει περισσότερο με δανειστική βιβλιοθήκη του 20ου αιώνα. Έτσι, μπορεί κανείς να νιώσει απογοήτευση με την έξοχη performer Gaga, σε αυτή την μετά μοντέρνα γραμμή που υιοθετεί και να αναρωτηθεί αν άξιζε αυτό.

Ενώ η τέχνη είναι κατά κάποιον τρόπο εκτός νομοθεσίας ως προς τα πνευματικά δικαιώματα που την ορίζουν μιας και οι κανόνες υπάρχουν, εν τούτοις παραβιάζονται.

Φαίνεται ωστόσο σαν μια καλή στιγμή για να προσπαθήσει ακόμα και η Lady Gaga, να θέσει τα όρια ακόμα κι αν είναι δυσδιάκριτα ανάμεσα στην υπεξαίρεση της πνευματικής ιδιοκτησίας, την ποιοτική ή μη κλοπή δικαιωμάτων.

Πληροφορίες από New York Times / beast.com

Επιμέλεια κειμένου : Βασιλική Ζησιάδη