ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Η «αρρώστια» του ήλιου χτυπά τον Βαν Γκογκ

Η «αρρώστια» του ήλιου χτυπά τον Βαν Γκογκ
Πιθανότατα τα «Ηλιοτρόπια» του Βαν Γκογκ να χρειάζονται λιγότερο έως και καθόλου ήλιο προκειμένου...

Πιθανότατα τα «Ηλιοτρόπια» του Βαν Γκογκ να χρειάζονται λιγότερο έως και καθόλου ήλιο προκειμένου να διατηρήσουν αναλλοίωτα τα χρώματά τους, υποστηρίζουν ερευνητές έπειτα από μελέτη, η οποία αποκάλυψε τον λόγο για τον οποίο το κίτρινο στα έργα του Ολλανδού ζωγράφου σκουραίνει με το πέρασμα του χρόνου.

Τι ανακάλυψε, λοιπόν, η ομάδα του Κόεν Γιάνσενς του Πανεπιστημίου της Αμβέρσας στο Βέλγιο, που πήρε δείγματα μπογιάς κίτρινου χρώματος και τα τοποθέτησε σε μια γιγάντια μηχανή που μπορεί να λειτουργεί ως πολύ ισχυρό μικροσκόπιο ακτίνων Χ, στην Ευρωπαϊκή Εγκατάσταση Ακτινοβολίας Σύγχροτρου στην Γκρενόμπλ της Γαλλίας; Οτι αυτό που «κρύβεται» πίσω από τη μετατροπή του κίτρινου σε ένα είδος ξεθωριασμένου καφέ χρώματος είναι μια συνδυασμένη χημική αντίδραση που υφίσταται το χρώμιο. Η αντίδραση «πυροδοτείται» από το φως του ήλιου και προκαλεί το ξεθώριασμα του κίτρινου χρώματος, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας που δημοσιοποιείται στην επιθεώρηση Analytical Chemistry.

«Η πρόθεση του Βαν Γκογκ ήταν να κάνει τους πίνακές του ακόμα πιο κίτρινους, αλλά η φύση τους κάνει πιο καφέ» σημειώνει ο καθηγητής Γιάνσενς. «Αν προτίθεσαι να τους μεταμορφώσεις στην αυθεντική τους κατάσταση, πρώτα πρέπει να καταλάβεις γιατί γίνονται καφέ. Αυτό που συμβαίνει εδώ είναι ότι το χρώμιο αποσπά τα ηλεκτρόνια από το λάδι της ελαιογραφίας».

Μετά την έρευνα, η ομάδα κατέληξε ότι ο καλύτερος τρόπος για να διατηρηθούν όσο το δυνατόν αναλλοίωτα τα ευαίσθητα έργα είναι να αποφεύγεται η έκθεσή τους στην υπεριώδη ακτινοβολία και στο φως του ήλιου, αλλά και η διατήρησή τους σε ψυχρότερες θερμοκρασίες και σκοτεινότερους χώρους στα μουσεία.

«Αυτού του είδους η πρωτοποριακή έρευνα είναι ζωτικής σημασίας για να καταλάβουμε πώς οι πίνακες γερνούν και πώς πρέπει να συντηρηθούν για τις μελλοντικές γενιές» λέει η Ελα Κέντρικς του Μουσείου Βαν Γκογκ, ενώ η Μαρίν Κοτ, από το ερευνητικό κέντρο της Γκρενόμπλ, τονίζει πως η αξιοποίηση του Ευρωπαϊκού Σύγχροτρου στο πεδίο της τέχνης «ανοίγει την πόρτα σε έναν ολόκληρο νέο κόσμο ανακαλύψεων για τους ιστορικούς της τέχνης και τους συντηρητές».

* ΧΡΩΣΤΙΚΗ
Οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι η χημική αυτή αντίδραση συνέβαινε όταν στο κίτρινο είχε προστεθεί άσπρη χρωστική ουσία -μια προσφιλής συνήθεια του Βαν Γκογκ.

Πηγή:ethnos.gr