ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ

Πρόστιμο 160 εκατ. δολαρίων σε ελληνική εφοπλιστική εταιρεία από τη Βενεζουέλα

Πρόστιμο 160 εκατ. δολαρίων σε ελληνική εφοπλιστική εταιρεία από τη Βενεζουέλα

Μέχρι και στη Βενεζουέλα οι νόμοι λειτουργούν και τα πρόστιμα πέφτουν… βροχή ακόμα κι αν πρόκειται για μεγάλες εφοπλιστικές εταιρείες. Σε αντίθεση βέβαια με την Ελλάδα όπου οι «καραβοκύρηδες» απολαμβάνουν μιας ιδιότυπης φορολογικής ασυλίας και δεν πληρώνουν ούτε τα προβλεπόμενα από το νόμο.

ΣΤΗ ΒΕΝΕΖΟΥΕΛΑ ΤΟΥΣ ΤΑΡΑΖΟΥΝ ΣΤΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΟΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΣΑΝ

Συγκεκριμένα, 160 εκατ. δολάρια πρόστιμο επέβαλε η κυβέρνηση της Βενεζουέλας σε πλοιοκτήτρια εταιρεία (που σύμφωνα με πληροφορίες ανήκει σε γνωστό Έλληνα εφοπλιστή), καθώς ένα από τα δεξαμενόπλοιά της, προκάλεσαν οικολογική καταστροφή. Το πρόστιμο αυτό έρχεται την ώρα που στην Ελλάδα οι κυβερνήσεις δεν τολμούν να τους επιβάλλουν ούτε την υποχρεωτική φορολογία.

Σύμφωνα με πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της TradeWinds – μίας από τις εγκυρότερες εφημερίδες στο χώρο του εφοπλισμού – η ελληνικών συμφερόντων πλοιοκτήτρια εταιρεία καλείται να πληρώσει το πρόστιμο μαμούθ των 160 εκατομμυρίων δολαρίων για την ανυπολόγιστη οικολογική καταστροφή που προκάλεσε ένα από τα πλοία της πριν από χρόνια στη λίμνη Μαρακαΐμπο της Βενεζουέλας.

Μάλιστα, συνυπολογίζοντας και τα 24 εκατ. δολάρια που ήδη έχουν πληρώσει οι ασφαλιστικοί οργανισμοί για την υπόθεση, η συνολική αποζημίωση ανεβαίνει στα 184 εκατ. δολάρια, που όπως αναφέρει το δημοσίευμα, ισοδυναμεί στο εξαιρετικά υψηλό ποσό των 44 δολαρίων για κάθε λίτρο πετρελαίου που χύθηκε στη λίμνη.

Η οικολογική καταστροφή που προκάλεσε το πλοίο «Νήσος Αμοργός» πριν από 18 χρόνια στη Βενεζουέλα, ήταν ανυπολόγιστη και το πρόστιμο των 160 εκατ. δολαρίων, θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα στην ιστορία των θαλάσσιων ασφαλίσεων.

Όλα ξεκίνησαν πριν από 18 χρόνια, τον Φεβρουαρίου του 1997, στο κανάλι της λίμνης Μαρακαΐμπο, στην πετρελαιοπαραγωγό Βενεζουέλα, όταν το κύτος του «Νήσος Αμοργός» ράγισε, µε αποτέλεσμα περί τα 25.000 βαρέλια αργού πετρελαίου να βρεθούν στη θάλασσα.

Το επεισόδιο έμεινε γνωστό ως «Μαύρη Πέμπτη» για τη Βενεζουέλα και απείλησε να διακόψει επί μακρόν τη ναυσιπλοΐα των πετρελαιοφόρων στη λατινοαμερικανική χώρα, εξαιτίας των αντιδράσεων για τον κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο.

Οι ντόπιοι ισχυρίστηκαν ότι οι ζημίες στην αλιευτική βιομηχανία ξεπέρασαν τα 40 εκατομμύρια δολάρια αφού η αλιεία στη λίμνη μετά το ατύχημα μειώθηκε κατά 50%!!!

Αμέσως μετά ακολούθησε ένα δικαστικό θρίλερ αφού η ασφαλιστική εταιρία Gard προχώρησε το 1999 στην ασυνήθιστη κίνηση να αρνηθεί να πληρώσει την αποζημίωση.

Μάλιστα, προσέφυγε κατά του Διεθνούς Ταμείου Αποζημιώσεων Πετρελαϊκής Μόλυνσης, με το οποίο συνεργαζόταν έως τότε αρμονικά, ζητώντας του να συνεισφέρει περισσότερα.

Η υπόθεση εξελίχθηκε σε ένα δικαστικό σήριαλ, το οποίο θεωρήθηκε διεθνές ορόσημο για το σύστημα αποζημιώσεων σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδων και σύμφωνα με το TradeWinds, απειλεί ακόμα να τινάξει στον αέρα συνεργασίες με μακραίωνη ιστορία, στον τομέα των αποζημιώσεων.

Τελικά, τα δικαστήρια της Βενεζουέλας αρνήθηκαν στον εφοπλιστή και την ασφαλιστική το δικαίωμα του περιορισμού της ευθύνης (limit liability).

Η Δικαιοσύνη της Βενεζουέλας δεν εγκατέλειψε. «Κυνήγησε» την υπόθεση μέχρι τέλους και δικαιώθηκε, έστω και μετά από 18 χρόνια. Σημειώνεται ότι το «Νήσος Αμοργός» κατά την εποχή που προκλήθηκε η ρύπανση δεσμεύτηκε από τις Αρχές της Βενεζουέλας και δεν αφέθηκε ελεύθερο παρά μόνο 4 μήνες αργότερα και όταν πληρώθηκαν 7,3 εκατομμύρια δολάρια από την ασφαλιστική, ενώ ο καπετάνιος του έμεινε προφυλακισμένος για έναν χρόνο και μετά καταδικάστηκε σε 16 μήνες φυλάκιση.

Σύμφωνα με το TradeWinds, φαίνεται ότι το τελικό πρόστιμο καλύπτει την αποζημίωση του κράτους της Βενεζουέλας και των ψαράδων της περιοχής, ενώ περιλαμβάνει την αμοιβή του κρατικού οργανισμού προστασίας περιβάλλοντος Instituto para el Control y la Conservacion de la Cuenca del Lago de Maracaibo (ICLAM) καθώς και του Ναυτικού της Βενεζουέλας, που ανταποκρίθηκε στη διαρροή πετρελαίου του «Νήσος Αμοργός».

Όπως αναφέρει το TradeWinds, η ασφαλιστική εταιρία Gard έχει ήδη πληρώσει το μέγιστο του τμήματος που της αναλογεί για το δεξαμενόπλοιο του Έλληνα εφοπλιστή, κάτι που σημαίνει ότι οι αντασφαλιστές, κυρίως από την αγορά Lloyd’s του Λονδίνου, θα πληρώσουν τον υπόλοιπο «λογαριασμό».

Στην Ελλάδα οι νόμοι για τους εφοπλιστές δεν ισχύουν και η συνδρομή τους στα δημόσια οικονομικά περιορίζεται σε διάφορα φιλανθρωπικά gala και δήθεν οικολογικές πρωτοβουλίες…

Το ελληνικό κράτος και οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ όχι μόνο δεν τολμούσαν να τους «ακουμπήσουν» επί 40 και πλέον χρόνια, αλλά αντίθετα «καθόντουσαν» σε στάση προσοχής και τους προσκυνούσαν με την πρώτη ευκαιρία…

Ήρθε η ώρα η νέα ελληνική κυβέρνηση να δει την πραγματικότητα και να τους ταράξει στη νομιμότητα όπως ακριβώς έκανε και η Βενεζουέλα.

Την ώρα που οι μνημονιακές επιλογές έχουν στραγγίξει τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες με συνεχείς περικοπές μισθών και συντάξεων δεν είναι δυνατόν οι Έλληνες εφοπλιστές να μην πληρώνουν τίποτα.

Το συμπέρασμα είναι απλό: ή θα γίνουμε σοβαρό ευρωπαϊκό κράτος και θα αποκατασταθεί το αίσθημα δικαίου ότι όλοι οι Έλληνες πολίτες καλούνται να συνδράμουν ανάλογα με τα εισοδήματά τους ή θα παραμείνουμε «μπανανία» της Ευρώπης!!!

Σχετικές ειδήσεις