ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ

Φάκελος «χαμένος Πικάσο»: Η κλοπή του αιώνα – Οι «εμμονικοί» συλλέκτες και τα κόλπα των σαλονιών

Φάκελος «χαμένος Πικάσο»: Η κλοπή του αιώνα – Οι «εμμονικοί» συλλέκτες και τα κόλπα των σαλονιών

Ύστερα από εννιά χρόνια ανοίγει ξανά τις πόρτες της, στις 24 Μαρτίου 2021, η Εθνική Πινακοθήκη.

Το «κόσμημα» της πρωτεύουσας, απέναντι από το ξενοδοχείο Χίλτον, ανακαινίστηκε ριζικά και απομένουν οι τελευταίες «πινελιές», προκειμένου όλα να είναι έτοιμα για τα εγκαίνια του επόμενου μήνα.

Η Εθνική Πινακοθήκη δέχτηκε το μεγαλύτερο πλήγμα στην ιστορία της μία ημέρα πριν κλείσει για να ξεκινήσουν οι εργασίες ανακαίνισής της τον Ιανουάριο του 2012. Τότε, ήταν που «επαγγελματίες» διαρρήκτες εκτέλεσαν το καλά οργανωμένο σχέδιό τους καταφέρνοντας την «κλοπή του αιώνα», η οποία «ταξίδεψε» μέσω των διεθνών ειδησεογραφικών δικτύων σε όλο τον κόσμο.

Ήταν ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012, όταν ένας ψηλός και λεπτός άντρας μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη και αφαίρεσε «χειρουργικά» -με έναν κόφτη- τον πίνακα του Πάμπλο Πικάσο που φιλοτεχνήθηκε το 1939, με τίτλο «Γυναικείο Κεφάλι».

Στο πίσω μέρος του καμβά ο Πικάσο είχε κάνει το 1949 χειρόγραφη αφιέρωση στον ελληνικό λαό για την προσφορά του στον πόλεμο κατά του ναζισμού. Ο δημιουργός του έργου χάρισε το 1949 το «Γυναικείο Κεφάλι» στη χώρα μας για να αποτίσει φόρο τιμής τους Έλληνες πολεμιστές.

Δείτε τη φωτογραφία:

Ο ψηλός άντρας αφαίρεσε τον πίνακα και διέφυγε με τη βοήθεια συνεργού του. Ο μόνος που πρόλαβε να τον δει ήταν ο μοναδικός φύλακας της Πινακοθήκης, ο οποίος δε μπόρεσε μέσα στο σκοτάδι να συγκρατήσει τα χαρακτηριστικά του. Λίγες ώρες πριν από τη διάρρηξη είχε σημάνει δύο φορές ο συναγερμός της Πινακοθήκης. Οι αστυνομικοί εκτιμούν ότι οι δράστες τσέκαραν την κινητοποίηση που γινόταν όταν χτυπούσε ο συναγερμός. Το ίδιο πιθανόν να είχαν κάνει και τις προηγούμενες ημέρες. Και αυτό διότι από την έρευνα προέκυψε ότι και τότε είχε χτυπήσει ο συναγερμός αρκετές φορές.

Με τον τρόπο αυτό οι διαρρήκτες κατάφεραν να «χαλαρώσουν» την αντίδραση της ιδιωτικής εταιρείας φύλαξης που έπαιρνε τα σήματα για το συναγερμό αλλά και την αντίδραση της Αστυνομίας. Και αυτό διότι το «false alarm» ήταν «σύνηθες» (αν και αρκετές φορές ο συναγερμός χτυπούσε και για τεχνικούς λόγους). Εννιά χρόνια μετά, ο φάκελος της υπόθεσης παραμένει ανοιχτός της ΕΛ.ΑΣ., ενώ δεν βρέθηκαν ποτέ οι διαρρήκτες.

Τα ερωτήματα είναι πολλά. Πού βρίσκεται σήμερα ο πίνακας; Κατέληξε τελικά σε κάποιον πάμπλουτο συλλέκτη που θα μπορούσε να διαθέσει 20 εκατομμύρια ευρώ (τόσο υπολογίζεται η αξία του πίνακα) για να προσθέσει το «Γυναικείο Κεφάλι» στη συλλογή του; Οι φυσικοί αυτουργοί παραμένουν στην Ελλάδα και ποια είναι η ταυτότητά τους;

Αστυνομικές πηγές εξηγούν ότι «ένα έργο κλεμμένο από Πινακοθήκη ή από μουσείο είναι εκτός συναλλαγής. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν μπορεί να πουληθεί σε κάποια δημοπρασία, όπως τα άλλα έργα, και δεν μπορεί να κληρονομηθεί ως περιουσιακό στοιχείο. Συνεπώς το πιθανότερο είναι η κλοπή να έγινε κατά παραγγελία (κάποιος να πλήρωσε για να αποκτήσει το συγκεκριμένο έργο) και όχι με σκοπό να πουληθεί εκ των υστέρων ο πίνακας σε κάποιον που θα ρίσκαρε με την αγορά του. Ο συγκεκριμένος που το παρήγγειλε θα έχει τον πίνακα αποκλειστικά και μόνο στο σαλόνι του. Δε μπορεί ούτε να τον επιδείξει ούτε να τον παρουσιάσει σε κάποια δεξίωση. Ένα από τα κόλπα που κάνουν τέτοιοι συλλέκτες είναι να έχουν στο σαλόνι τους ένα πιστό αντίγραφο του παράνομου πίνακα, προκειμένου όταν δέχονται κόσμο να παρουσιάζουν το αντίγραφο. Όταν είναι μόνοι τους στο χώρο, τότε αντικαθιστούν το αντίγραφο με το γνήσιο έργο. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν αγορές, όπως αυτή της Κίνας, όπου… νεόκοποι συλλέκτες διαθέτουν πολλά εκατομμύρια ευρώ για έργα γνωστών δημιουργών. Οι συλλέκτες αυτοί αποκτούν εμμονή με την απόκτηση κάποιου πολύ γνωστού πίνακα».
Η κλοπή αποκάλυψε το 2012 τα κενά ασφαλείας στην Εθνική Πινακοθήκη. Αρμόδιες πηγές σημειώνουν ότι εφεξής τα μέτρα ασφαλείας θα είναι σημαντικά ενισχυμένα.

Η Αστυνομία δεν βρήκε ποτέ τον ψιλόλιγνο άντρα που αφαίρεσε τον πίνακα αλλά ούτε και τους συνεργούς του που εκτιμάται ότι βρίσκονταν έξω από την Εθνική Πινακοθήκη. Στο μικροσκόπιο είχαν μπει στο παρελθόν άτομα αλβανικής και ρουμανικής καταγωγής, με ιστορικό επαγγελματικών διαρρήξεων. Ωστόσο, ποτέ δεν βρέθηκαν τα στοιχεία που θα «ξεκλείδωναν» τις έρευνες. Μάλιστα, στο μικροσκόπιο είχαν μπει και άτομα που κινούνται μεταξύ «ημέρας και νύχτας» και έχουν ισχυρές διασυνδέσεις στον «κόσμο» της αρχαιοκαπηλίας. Τα άτομα αυτά «βολιδοσκοπήθηκαν» για να διαπιστωθεί κατά πόσο θα μπορούσαν να έχουν το ρόλο του μεσολαβητή. Δηλαδή του συνδετικού κρίκου ανάμεσα στους φυσικούς αυτουργούς της διάρρηξης και τον τελικό αποδέκτη (κάποιον πλούσιο συλλέκτη, πιθανότατα με έδρα εκτός Ελλάδας). Ούτε για αυτούς, ωστόσο, βρέθηκαν στοιχεία εμπλοκής τους με την υπόθεση.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Κακοκαιρία Μήδεια: «Έρχεται η ώρα της Αττικής» - Σφοδρές χιονοπτώσεις μέχρι την Τρίτη