Τι θα γίνει τελικά με τις γαλλικές φρεγάτες; Όλα τα γεγονότα και το παρασκήνιο

Τι θα γίνει τελικά με τις γαλλικές φρεγάτες; Όλα τα γεγονότα και το παρασκήνιο

Από την ανακοίνωση της απόκτησης μέχρι το «πάγωμα» της όποιας διαδικασίας – Υπάρχει τελικά ζήτημα απόκτησης φρεγατών; Η εμπλοκή της Γερμανίας και η σύνδεση του θέματος με το ελληνικό χρέος

Σε... σίριαλ εξελίσσεται η υπόθεση με την χρονομίσθωση των γαλλικών φρεγατών τύπου Fremm, με τις οποίες η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ επιθυμεί να ενισχύσει τη δύναμη του Πολεμικού μας Ναυτικού.

Μέσω του αναπληρωτή υπουργού Άμυνας Φώτη Κουβέλη, η κυβέρνηση ανακοίνωσε το πρωί της περασμένης Παρασκευής (20/04) τη «συμφωνία» Ελλάδας – Γαλλίας για δανεισμό δύο γαλλικών φρεγατών. Ωστόσο, φαίνεται πως οι συζητήσεις στο ανώτατο επίπεδο μεταξύ Τσίπρα και Μακρόν ήταν προκαταρκτικές και όχι οριστικές. Ήταν μεν σε εξαιρετικό κλίμα οι συνομιλίες, υπήρξε και υπάρχει ακόμα πρόθεση για βοήθεια της χώρας μας από τη Γαλλία αλλά, οριστική συμφωνία δεν υπάρχει.

Πώς φτάσαμε στο... αλαλούμ

Πάμε να πάρουμε τα γεγονότα με τη σειρά για να δούμε τι ακριβώς έχει συμβεί...

  • Ο ΑΝΥΕΘΑ Φώτης Κουβέλης συναντά τον Γάλλο πρέσβη στο γραφείο του στο ΥΠΕΘΑ, το απόγευμα της Πέμπτης. Στη συνάντηση συζητείται ένα και μόνο θέμα: η πιθανότητα να εκμισθώσει η Ελλάδα δύο φρεγάτες Fremm. Ο Γάλλος πρέσβης, σύμφωνα με το militaire.gr ζήτησε από τον ΑΝΥΕΘΑ να υποβληθεί επισήμως αίτημα από την Ελλάδα με λεπτομέρειες για τις απαιτήσεις αλλά και τις οικονομικές οροφές που έχει η χώρα.
  • Την επομένη το πρωί, το έγγραφο “έφυγε” από τη ΓΔΑΕΕ. Το ίδιο πρωί το θέμα ήταν πρωτοσέλιδο στην εφημερίδα “Καθημερινή” και ο θόρυβος που ξέσπασε ήταν μεγάλος. Από πού έγινε η διαρροή έχει τη σημασία του, αλλά επειδή κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ποιος την έκανε και τι προσδοκούσε, καλό θα ΄ναι να το αφήσουμε στην άκρη… Υποθέσεις ειδικά για τα κίνητρα της διαρροής μπορούν να γίνουν πολλές.
  • Ο ΑΝΥΕΘΑ Φώτης Κουβέλης σε τηλεοπτική του συνέντευξη στον ΣΚΑΙ, επιβεβαίωσε το δημοσίευμα δίνοντας και λεπτομέρειες για τον χρόνο υλοποίησης της συμφωνίας εκμίσθωσης.
  • Από την Τουρκία υπήρξαν δημοσιεύματα τα οποία εξέφραζαν τη δυσάρεστη έκπληξή τους για το ενδεχόμενο να πλεύσουν στο Αιγαίο φρεγάτες Fremm με Scalp Naval στον οπλισμό τους. Θα πρέπει εδώ να υπενθυμίσουμε τις λυσσαλέες αντιδράσεις της Τουρκίας τη δεκαετία του ’90, όταν η Ελλάδα υπέγραψε τη συμφωνία για τη προμήθεια των Scalp για τα αεροσκάφη Mirage 2000 της Πολεμικής Αεροπορίας. Η Άγκυρα είχε απειλήσει το Παρίσι με επιβολή εμπορικών κυρώσεων.
  • Αμέσως μετά ήρθε η δήλωση της Γαλλίδας υπουργού Άμυνας η οποία διέψευδε την ύπαρξη συμφωνίας με την Ελλάδα για την εκμίσθωση φρεγατών στην Ελλάδα.
  • Στην Αθήνα υψηλόβαθμες πηγές του ΥΠΕΘΑ υποβάθμιζαν μέχρι…διαψεύσεως τις δηλώσεις Κουβέλη. Μετά από το ΚΥΣΕΑ διαρρέεται από το Μαξίμου ότι δεν συζητήθηκαν καν οι φρεγάτες Fremm στη συνεδρίαση.

4440983

Ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος έχοντας δίπλα του τον ΑΝΥΕΘΑ Φώτη Κουβέλη δήλωσε ότι:

Έγιναν συζητήσεις μεταξύ του πρωθυπουργού, Αλ. Τσίπρα, και του Γάλλου Προέδρου, Εμ. Μακρόν, που αφορούσαν την κατασκευή τους στην Ελλάδα, αλλά υπάρχουν πολλά που πρέπει να διευθετηθούν. «Σε υψηλότατο επίπεδο, μεταξύ Τσίπρα και Μακρόν, εξετάστηκε η πιθανότητα αξιοποίησης των 8 δισεκατομμύριων, που προέρχονται από τα υπερκέρδη των ελληνικών ομολόγων, και μέρος των οποίων οφείλει να επιστρέψει και η Γαλλία στην Ελλάδα, να χρησιμοποιηθεί, προκειμένου να υπάρξει συνέργεια για την κατασκευή φρεγατών στη χώρα μας. Αυτή ήταν και η μόνη διαπραγμάτευση που αφορά τις φρεγάτες. Σε αυτή τη συνομιλία, ο Πρόεδρος Μακρόν φάνηκε θετικός απέναντι στον πρωθυπουργό γενικότερα για ενίσχυση της πατρίδας μας και των συνεργειών που μπορούν να υπάρξουν στην αμυντική μας βιομηχανία» είπε ο υπουργός.

Υπάρχει τελικά θέμα γαλλικών φρεγατών;

Η απάντηση είναι ξεκάθαρη: Ναι, υπάρχει!

Η υπόθεση των γαλλικών φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό είναι μια ιστορία που συμπληρώνει 10 χρόνια. Να υπενθυμίσουμε ότι το 2008 οι τότε ηγέτες των δύο χωρών, Κώστας Καραμανλής και Νικολά Σαρκοζί είχαν υπογράψει την κοινή διακήρυξη στην οποία αναφερόταν:

«Ναυπήγηση πολεμικών σκαφών: εκφράζουμε την ικανοποίησή μας για την βιομηχανική συμφωνία μεταξύ DCNS και των Ναυπηγείων Ελευσίνας για την κατασκευή πολεμικών σκαφών στην Ελευσίνα».

1224049

Το 2013 η πρόθεση της Ελλάδας για γαλλικές φρεγάτες επαναβεβαιώθηκε με απόφαση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου.

Πριν μερικούς μήνες ο Αλέξης Τσίπρας έδωσε στον Μακρόν λίστα με τις ελληνικές ανάγκες που θα μπρούσαν να καλυφθούν από τους Γάλλους. Οι φρεγάτες ήταν ψηλά στη λίστα…

4220188

Συνεπώς, θέμα γαλλικών φρεγατών Fremm ή Belhara υπάρχει και μάλιστα μεγάλο. Σε δύο επίπεδα: το ένα έχει να κάνει με την κάλυψη άμεσων αναγκών του Στόλου που θα μπορούσαν να καλυφθούν με την ενοικίαση δύο Fremm. Μετά από το θόρυβο που ξέσπασε στην Αθήνα, το ενδεχόμενο αυτό δεν είναι πιθανό για πολλούς λόγους. Ένας απ΄ αυτούς έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι Γάλλοι δεν θέλουν να βάλουν “απέναντι” τους Τούρκους. Το ΄χουν ξαναπεράσει στη δεκαετία του 90 , όταν πούλησαν στην Ελλάδα τους Scalp. Η ενοικίαση των Fremm που διαθέτουν στον οπλισμό τους Scalp Naval θα έπρεπε να γίνει αθόρυβα.

Παρόλα αυτά δεν αποκλείεται φρεγάτες Fremm να έχουν σχεδόν μόνιμη παρουσία στα νερά του Αιγαίου και να ελλιμενίζονται πολύ συχνά σε ελληνικά λιμάνια. Αυτό είναι ένα τελείως διαφορετικό σενάριο από την εκμίσθωση.

Η Ελλάδα σίγουρα συζητά για την είσοδό της στο πρόγραμμα των Belhara, των πλοίων που ναυπηγούνται από τους Γάλλους και θα είναι έτοιμες το 2021. Αν γίνει αυτό τότε θα πρέπει όντως να υπάρξει έργο για τα δικά μας ναυπηγεία. Για τα οποία να σημειώσουμε ότι υπάρχει και γερμανικό ενδιαφέρον. Όσο κι αν ακούγεται παράδοξο οι Γερμανοί θέλουν να επιστρέψουν στα ελληνικά ναυπηγεία! Όπως γίνεται κατανοητό η κατάσταση είναι πολύ περίπλοκη και θέλει πολύ λεπτούς χειρισμούς στους οποίους τα πολλά λόγια και οι δημόσιες αντιπαραθέσεις δεν βοηθούν.

Η εμπλοκή της Γερμανίας και η σύνδεση του θέματος με το χρέος

Σύμφωνα με ορισμένες πηγές υπήρξε παρέμβαση της Γερμανίας που μπλόκαρε τη συμφωνία. Εχει συμβεί στο παρελθόν, το 2011, όταν ο Γάλλος πρόεδρος Ολάντ ήταν έτοιμος να μας νοικιάσει τις ίδιες φρεγάτες, ωστόσο, με γερμανική παρέμβαση η συμφωνία δεν τελεσφόρησε.

Το σενάριο αυτό δεν επιβεβαιώνεται επίσημα, ωστόσο αξίζει να αναφερθεί ότι το ελληνικό πολεμικό ναυτικό διαθέτει 4 φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ, γερμανικής κατασκευής, για τις οποίες πλησιάζει ο καιρός του εκσυγχρονισμού τους.

Το θέμα επαναφέρει στον γερμανικό Τύπο το περιοδικό Spiegel (στη διαδικτυακή του έκδοση) μεταφέροντας την ανησυχία των Γερμανών «Φιλελευθέρων» (FDP) για τη στάση της Γαλλίας έναντι της Γερμανίας, καλώντας την κυβέρνηση και ειδικά τον υπουργό Οικονομικών, Όλαφ Σολτς, να μην «συναινέσει σε κανενός είδους συμφωνία» με αφορμή την κινητικότητα που παρατηρείται με τις γαλλικές φρεγάτες.

Στελέχη του FDP, προχωρούν ένα βήμα παρακάτω, θεωρώντας πως υπάρχει άμεση διασύνδεση ανάμεσα στις προτάσεις που καταθέτει το Παρίσι για ελάφρυνση του ελληνικού δημόσιου χρέους με τη διαφαινόμενη (;) συμφωνία Αθήνας και Παρισιού για τις φρεγάτες.

«Η γερμανική κυβέρνηση δεν πρέπει να συναινέσει σε κανενός είδους κακή συμφωνία, που εξυπηρετεί τα γαλλικά συμφέροντα και θα αποβεί σε βάρος των Γερμανών φορολογούμενων», δήλωσε ο εκπρόσωπος της κοινοβουλευτικής ομάδας των Φιλελευθέρων, Ότο Φρίκε καλώντας τον Όλαφ Σολτς να δώσει εξηγήσεις.

Ο Φρίκε, χαρακτήρισε σκάνδαλο την πληροφορία ότι η χρηματοδότηση της συγκεκριμένης συμφωνίας ενδέχεται να προέλθει από τα κέρδη που έχουν αποκομίσει οι ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες (σ.σ. γεγονός που αναφέρθηκε από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Πάνο Καμμένο).

Το γερμανικό περιοδικό, σχολιάζει πως «αυτό δείχνει πόσο μεγάλη δυσπιστία υπάρχει στις τάξεις της Μπούντεσταγκ απέναντι στον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν».