Ιδιωτικά τρένα και στην Ελλάδα;

Ιδιωτικά τρένα και στην Ελλάδα;

Στη δημιουργία «ενιαίου σιδηροδρομικού χώρου» με απελευθέρωση της αγοράς, εποπτεία από μία ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή και αυστηρό διαχωρισμό ανάμεσα σε εκείνους που κατέχουν το σιδηροδρομικό δίκτυο και εκείνους που παρέχουν υπηρεσίες ή μεταφορικό έργο μέσω του δικτύου, αναμένεται να προχωρήσει και η Ελλάδα, με νομοθεσία που είναι στα... σκαριά.

Εδώ και περίπου 10 χρόνια ο όμιλος του ΟΣΕ ετοιμάζεται για μερική ιδιωτικοποίηση, η οποία όμως «σκοντάφτει» σε γραφειοκρατικά εμπόδια ή πολιτικές διεργασίες.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απαιτεί πλέον την άμεση απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ευρώπη εγκρίνοντας την αναθεώρηση του «πρώτου σιδηροδρομικού πακέτου».

Το κόστος που απαιτούν οι σιδηρόδρομοι είναι μεγάλο και σίγουρα ασύμφορο για την Ελλάδα. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι από το 1981 έχουν εισρεύσει στη χώρα πέντε δισεκατομμύρια ευρώ για έργα υποδομής στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει καν προχωρήσει η ηλεκτροκίνηση στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας- Θεσσαλονίκης.

«Είχαμε μια προσπάθεια από το ελληνικό υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στη θεσμοθέτηση αυτών που προβλέπονταν από το πρώτο σιδηροδρομικό πακέτο.Όμως υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα σε σχέση με τον ΟΣΕ και την ΤΡΕΝΟΣΕ, δηλαδή ενώ το 2005 ιδρύεται η ΤΡΕΝΟΣΕ ως ανεξάρτητος πάροχος υπηρεσιών, δεν είναι σαφής ακόμα η απόλυτη ανεξαρτητοποίησή της από τον ΟΣΕ. Και βεβαίως υπάρχουν τα γνωστά προβλήματα δυσλειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου, που βρίσκεται στα σπάργανα στη χώρα μας», δηλώνει ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Σπύρος Δανέλλης στην Deutsche Welle.

Πάντως η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που καθυστερεί. Ήδη από το 2001 η Ε.Ε. προσπάθησε να απελευθερώσει τις σιδηροδρομικές μεταφορές ψηφίζοντας το «πρώτο σιδηροδρομικό πακέτο», το οποίο όμως ήταν γεμάτο ασάφειες και «παραθυράκια».

Οι περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες αδιαφορούν ή κωλυσιεργούν και η Κομισιόν έχει ξεκινήσει προδικαστική διαδικασία εναντίον 13 χωρών, μεταξύ αυτών και της Ελλάδας.

Το επόμενο «σιδηροδρομικό πακέτο» θα είναι πιο αυστηρό και οι Βρυξέλλες δεν πρόκειται να υποχωρήσουν, διαμηνύει από το βήμα του Ευρωκοινοβουλίου ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Σιμ Κάλας.

Καθυστερήσεις στην εφαρμογή της νομοθεσίας παρατηρούνται ακόμα και στη Γαλλία, ενώ η Γερμανία είναι στην εμπροσθοφυλακή των χωρών που ζητούν άμεση απελευθέρωση των σιδηροδρόμων.

Νομίζω ότι έχει ανοίξει ο δρόμος επιτέλους αφενός να συνειδητοποιήσουμε αυτό και αφετέρου να κάνουμε αυτά που πρέπει. Είναι πολύ δύσκολη βέβαια η συγκυρία τώρα στη χειρότερη δημοσιονομική μας κατάσταση. Όμως αυτά που δεν κάναμε χθες, δυστυχώς πρέπει να τα κάνουμε σήμερα με πολλαπλά μεγαλύτερο κόστος» δηλώνει ο ευρωβουλευτής Σπύρος Δανέλλης στην DeutscheWelle.