ΕΛΛΑΔΑ

Θεσσαλονίκη: «Κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας» του ΟΣΕ με… ποντίκια και μπακαλοτέφτερα

Θεσσαλονίκη: «Κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας» του ΟΣΕ με… ποντίκια και μπακαλοτέφτερα

Χωρίς τέλος οι αποκαλύψεις για την εγκατάλειψη του σιδηροδρομικού δικτύου μετά την τραγωδία στα Τέμπη.

Ένας από τους μεγαλύτερους σιδηροδρομικούς σταθμούς της χώρας στη Θεσσαλονίκη, ο ΤΧ1, που ενώνει μεγάλες γραμμές λειτουργεί χειροκίνητα και με τους κανονισμούς που ίσχυαν πριν από σαράντα χρόνια. Η κατάσταση που επικρατεί είναι τραγική με ποντίκια να τρώνε καλώδια στον πίνακα ελέγχου κυκλοφορίας και τα συστήματα συχνά δεν ανταποκρίνονται στις εντολές. Οι προειδοποιήσεις για την εγκατάλειψη του δικτύου δεν έρχονταν μόνο από τους εργαζόμενους αλλά και από υπηρεσιακά στελέχη και φορείς του εξωτερικού.

Ένας πίνακας ελέγχου από άλλη εποχή με χαρτιά κολλημένα πάνω του χειρόγραφα σημειώματα SOS, ποντίκια να τρώνε τα καλώδιά του, τα λαμπάκια να αναβοσβήνουν συνεχώς και τους σταθμάρχες να ελέγχουν την κυκλοφορία των τρένων από μπακαλοτέφτερα και κρατώντας την ανάσα τους σε ένα κτήριο υπό κατάρρευση.

Αυτός είναι ο σταθμός ΤΧ1 στη Θεσσαλονίκη, ένας από τους κεντρικούς της χώρας που ενώνει γραμμές μεταξύ τους σε όλη τη χώρα από Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη , Ειδομένη αλλά και Φλώρινα.

«Δεν δουλεύει τίποτα, δεν υπάρχει σύστημα ασφαλείας, δεν ανάβει η φωτοσήμανση, αιχμές να μην λαμβάνουν έλεγχο, να κάνουμε κυκλοφορία με την ψυχή στο στόμα, να τρέμουμε να περάσουνε τα τρένα», αναφέρει ο Παύλος Πετσαβάς, σταθμάρχης του σταθμού ΤΧ1.

Όπως λέει ο σταθμάρχης όλα γίνονται χειροκίνητα. «Βάσει του κανονισμού κυκλοφορίας, που ίσχυε πριν από 30 και 40 χρόνια». Όπως εξηγεί ο σταθμάρχης πολλές φορές αν και δίνεται εντολή από το ηλεκτρονικό σύστημα δεν είναι σαφές αν αυτή έχει πραγματοποιηθεί ή όχι.

«Όταν το τρένο πατά στις γραμμές η ένδειξη κοκκινίζει στην οθόνη αλλά όταν γυρνάμε ένα ψαλίδι δεν σημαίνει ότι είναι ασφαλές. Το λαμπάκι του ψαλιδιού μπορεί να δείξει ότι δεν έχει "καθίσει" γιατί μπορεί να υπάρχει κάποια μηχανική βλάβη», λέει χαρακτηριστικά.

«Αυτά είναι ψαλίδια εκτός λειτουργίας. Αν χρειαστεί να τα χειριστούμε πρέπει να έρθει ο κλειδούχος να βγάλει την αρπάγη, να την πάει χειροκίνητα εκεί που θέλουμε για να περάσει το τρένο», λέει ο επίσης σταθμάρχης του σταθμού ΤΧ, Ανδρέας Διοδώνης.

Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάz του OPEN, ο κίνδυνος ατυχήματος αυξάνεται μετά τις 11 το βράδυ όπου παραμένει στη βάρδια ένας μόνο σταθμάρχης, λόγω έλλειψης προσωπικού.

Σύμφωνα με έγγραφο που έφερε στο φως της δημοσιότητας η τοπική ιστοσελίδα GRtimes.gr, υπηρεσιακοί παράγοντες από τη Θεσσαλονίκη και της διεύθυνσης κυκλοφορίας του ΟΣΕ προειδοποιούσαν από τον περασμένο Απρίλιο αναφέροντας λίστα περισσότερων από 30 φωτόσημων και λιγνόσημων που δεν λειτουργούν στον σταθμό ΤΧ1, χτυπώντας καμπανάκι κινδύνου για ένα τεράστιο πρόβλημα για την ασφαλή κυκλοφορία στα πιο κομβικά σημεία της Ελλάδας.

«Κάποιες φορές το σύστημα τηλεχειρισμού κλειδώνει διαδρομές που δεν του έχει ζητήσει ο χειριστής», αναφέρεται στο έγγραφο της διεύθυνσης κυκλοφορίας του ΟΣΕ. «Το σύστημα ιντερλοκινγκ του ΤΧ1 δεν ανταποκρίνεται σε καμία από τις κύριες λειτουργίες του και όσο οξυδερκείς, παρατηρητικοί και συγκεντρωμένοι στην εργασία τους να είναι οι χειριστές σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστούν το σύστημα ηλεκτρομανδάλωσης και τις προδιαγραφές του για αποτροπή του λάθους χειρισμού που μπορεί να προξενήσει βλάβες υλικές ή ακόμα και ανθρώπινων ζωών συναδέλφων ή συνανθρώπων μας».

Τρεις οικονομικοί εισαγγελείς θα διερευνήσουν κατά απόλυτη προτεραιότητα τις συμβάσεις που καθυστέρησαν ή δεν υλοποιήθηκαν όπως έπρεπε για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικό δικτύου. Μία από τις συμβάσεις που ολοκληρώθηκε μεν αλλά το αντικείμενο της έμεινε στα χαρτιά είναι και αυτή για το προηγμένο σύστημα ETCS στα τρένα. «Πρόκειται για το σύστημα τηλεπικοινωνίας σταθμαρχών, μηχανοδηγών και κλειδούχων, το οποίο η εταιρεία ΟΣΕ αποστέλει προς τις εταιρίες της χρήσης και εκεί υπάρχει ένα πρόβλημα συνεννόησης μεταξύ των εταιρειών. Δεν ευθύνεται μόνο ένας», ανέφερε ο Νίκος Τσικιλάκης, πρόεδρος εργαζομένων του ΟΣΕ.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN το αυτόματο σύστημα ασφαλείας ETCS εγκαταστάθηκε σε 88 συρμούς και 129 βαγόνια με μία σύμβαση που κόστισε περίπου 25 εκατ., ωστόσο δεν λειτούργησε ποτέ επειδή δεν υπήρχε ο αντίστοιχος εξοπλισμός στις ράγες και αφέθηκε να φθαρεί από την αχρηστία με αποτέλεσμα να έρχεται το Δημόσιο του 2022 με δύο νέους διαγωνισμούς κει επιπλέον 3,4 εκατ. ευρώ για να καταστήσει το σύστημα ξανά λειτουργικό.

Υπήρχαν προειδοποιήσεις και από την Ευρώπη

Ο Επικεφαλής Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηρόδρομων, Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ λέει χαρακτηριστικά πως «η Ελλάδα είναι ο "κακός μαθητής", με κακές επιδόσεις στα ζητήματα ασφαλείας και τα μέτρα ασφαλείας σχετικά με τον αριθμό των θανατηφόρων δυστυχημάτων». Το ηλεκτρικό συμβούλιο έχει χτυπήσει καμπανάκι από το 2018 για το ναυάγιο στις συμβάσεις της τηλεδιοίκησης.

Δείτε στο βίντεο που ακολοθεί το ρεπορτάζ του OPEN:

Διαβάστε επίσης:

Τραγωδία στα Τέμπη: Η Ομόνοια τιμά τη μνήμη των θυμάτων – Το μήνυμα στη φανέλα της

Τραγωδία στα Τέμπη: «Μαμά τρέξε, μάλλον έχω κόψει το πόδι μου» - Νέες σοκαριστικές μαρτυρίες

Τέμπη: Πιθανό να είχε υποψιαστεί τον κίνδυνο ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας