Ισραήλ τραγωδία: Ποια είναι η σκληροπυρηνική σέχτα των υπερορθόδοξων Εβραίων που θρηνεί
Η πολύνεκρη τραγωδία στο Ισραήλ φέρνει στο προσκήνιο μία από τις πιο εσωστρεφείς, καλά οργανωμένες και συνεκτικές σέχτες που απαρτίζουν την κοινότητα των υπερορθόδοξων Εβραίων της χώρας. Οι σκηνές χάους στο θρησκευτικό προσκύνημα στο όρος Μερόν που βύθισαν στο πένθος το Ισραήλ εκτυλίχθηκαν κατά τραγική ειρωνία σε μία μεγάλη «γιορτή χαράς» του ιουδαϊσμού.
Πολλοί από τους νεκρούς και τους τραυματίες κατά τη διάρκεια της θρησκευτικής γιορτής του Λαγκ Μπα’ομέρ στο όρος Mερόν το βράδυ της Πέμπτης ανηκαν στη ριζοσπαστική υπερορθόδοξη αίρεση των Χασιδιστών Toldot Aharon, με έδρα την Ιερουσαλήμ. Το ατύχημα έλαβε χώρα όταν άναβε τη φωτιά ο πνευματικός τους ηγέτης (rebbe)
Είναι ίσως η πιο φανατική από τις ομάδες που απαρτίζουν την υπερ-Ορθόδοξη κοινότητα του Ισραήλ. Κάθε είδους παρέμβαση στις εσωτερικές της υποθέσεις ισοδυναμεί με συνολικό σφετερισμό του συστήματος πεποιθήσεων της ομάδας. Η αίρεση ιδρύθηκε στην Ιερουσαλήμ από τον ραβίνο Aχαρον Ροθ το 1928 ως παρακλάδι ενός κινήματος χασιδιστών που έχει τις ρίζες του στη Γερμανία.
Το 1942 λίγο πριν η ναζιστική Γερμανία εισβάλλει στην Ουγγαρία, ο Ροθ και οι οπαδοί του έφυγαν από την Ευρώπη για την υπό βρετανική κατοχή τότε Παλαιστίνη.
Σήμερα, τα μέλη της υπερσυντηρητικής σέχτας Toldot Aharon ζουν στην καρδιά της Ιερουσαλήμ, παρά την έντονη αντίθεσή τους στον σιωνισμό. Έχουν αναπτύξει εκτεταμένα κοινωνικά και πολιτιστικά «εμπόδια» για να προστατεύσουν την κοινότητά τους από την «πολυσύχναστη κοσμικότητα» της οδού Jaffa και της οδού Ben-Yehuda, που βρίσκονται λιγότερο από ένα χιλιόμετρο μακριά.
Ο...σκοτεινός και κακός έξω κόσμος
Ο Ροθ, ο οποίος πέθανε το 1947, ξεκίνησε την παράδοση, η οποία συνεχίζεται μέχρι σήμερα, ότι κάθε αρσενικό μέλος της αίρεσης υπογράφει συμβόλαιο που υποχρεώνει τον ίδιο και την οικογένειά του να τηρήσει τις αυστηρές επιταγές του Toldot Aharon. Τα ρούχα, τα έθιμα - ακόμη και ο τρόπος με τον οποίο οι υπερορθόδοξοι περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους - ρυθμίζεται προσεκτικά.
«Η συνοχή της κοινότητας είναι σφιχτή σαν κόλλα» γράφει η Jerusalem Post. Αντίθετα, ο έξω κόσμος - ειδικά οτιδήποτε σχετίζεται με τον Σιωνισμό - περιγράφεται ως σκοτεινός και κακός.
Ο Σλόμο Καρμέλι του Τμήματος Κοινωνιολογίας και Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Bar-Ilan, ο οποίος είναι ειδικός στις κοινότητες των υπερορθοδόξων και πηγή πολύτιμων πληροφοριών για τη ζωή και τα πιστεύω τους, είχε πει το 2009 ότι τα μέλη της κοινότητας δεν βλέπουν τον εαυτό του ως άτομα. Υπακούουν τυφλά στις επιταγές της κοινότητας.
Στη μελέτη του «Το ιερό συμβόλαιο: Η Κοινωνική Σύμβαση της ομάδας Toldos Aharon» εξηγούσε τα βασικά κείμενα της κοινότητας. Ένα από τα κεντρικά βιβλία που ακολουθεί η κοινότητα γράφτηκε από τον Ροθ και ονομάζεται «Το Βιβλίο των Κανόνων και των Οδηγιών» (Sefer Takkanot ve-Hadrachot). Το έγραψε προς το τέλος της ζωής του.
Περιέχει πολλές από τις αυστηρές και μυστικές πεποιθήσεις του που ακολουθούνται από την κοινότητα μέχρι σήμερα. Τα μέλη της κοινότητας δεν βλέπουν τον εαυτό τους πρώτα απ 'όλα ως άτομα.
Αντιθέτως, βλέπουν τον εαυτό τους ως μια οργανική οντότητα. Κανείς δεν θα σκεφτόταν ποτέ να εμπλέξει εξωτερικούς παράγοντες σε εσωτερικά ζητήματα της κοινότητας, πόσο μάλλον εκπροσώπους της σιωνιστικής οντότητας, η οποία θεωρείται προϊόν αποστασίας.
Η γιορτή Λαγκ Μπα’ομέρ που έγινε θρήνος
Όπως αναφέρεται στην Τορά τη δεύτερη μέρα του Πέσαχ προσφερόταν στο Ναό «ομέρ» κριθάρι, από τα πρώτα δεμάτια της συγκομιδής. Από τη μέρα εκείνη έπρεπε να μετρήσουν επτά πλήρεις εβδομάδες (δηλαδή 49 ημέρες) μέχρι τη Γιορτή του Θερισμού.
Μετά την καταστροφή του Ναού, η προσφορά του κριθαριού έπαψε να υπάρχει, αλλά οι Εβραίοι συνέχισαν να μετρούν την περίοδο του Όμερ. Το έθιμο αυτό διατηρείται μέχρι σήμερα.
Οι μέρες που μεσολαβούν από το Πέσαχ έως τη Γιορτή του Θερισμού συνδέονται με θλιβερά γεγονότα για τον εβραϊκό λαό. Κατά τη ρωμαϊκή εποχή έγιναν πολλές σφαγές την περίοδο εκείνη, πράγμα που συνεχίστηκε και στο Μεσαίωνα, ως τα χρόνια των Σταυροφοριών.
Όταν ήταν αυτοκράτορας της Ρώμης ο Αδριανός, οι Ιουδαίοι, με αρχηγό τον Μπαρ Κοχμπά, αποπειράθηκαν να διώξουν τους Ρωμαίους κατακτητές από την Ιουδαία. Η προσπάθειά τους απέτυχε και χιλιάδες Ιουδαίοι έχασαν τη ζωή τους στον πόλεμο.
Όπως αναφέρει το Ταλμούδ, τις μέρες της του μετρήματος του Όμερ, έπεσε επιδημία χολέρας και πέθαναν χιλιάδες Εβραίοι. Για όλους τους παραπάνω λόγους, η περίοδος του Όμερ θεωρείται περίοδος πένθους, κατά την οποία αποφεύγονται οι διασκεδάσεις και δεν γίνονται γάμοι.
Μοναδική εξαίρεση σε αυτήν την περίοδο είναι η 33η ημέρα του Όμερ , που στα εβραϊκά ονομάζεται «Λαγκ Μπαόμερ». Την ημέρα αυτή διακόπτεται το πένθος και αίρονται οι σχετικές απαγορεύσεις, επειδή, σύμφωνα με την παράδοση, σταμάτησε η επιδημία χολέρας που μάστιζε το λαό.
Το Λαγκ Μπα'όμερ είναι επίσης η επέτειος του θανάτου του μεγάλου Ραββίνου Σσιμόν Μπαρ Γιοχάι, που, σύμφωνα με την παράδοση, είναι ο πρώτος που δίδαξε την Καμπαλά (εβραϊκή μυστικιστική διδασκαλία). Ο Ραββίνος Μπαρ Γιοχάι έδωσε οδηγίες στους μαθητές του να γιορτάζουν τη μέρα του θανάτου του, καθώς τη μέρα εκείνη, κατά την παράδοση, μετέδωσε σε κείνους τα βαθύτερα μηνύματα της Καμπαλά.
Έτσι, την ημέρα του Λαγκ Μπα'όμερ, επιτρέπονται όλες οι διασκεδάσεις. Η μέρα αυτή γιορτάζεται από τους εβραίους σε όλο τον κόσμο με χαρούμενες εκδηλώσεις, που περιλαμβάνουν γάμους, πάρτι, εκδρομές και πικνίκ.
Τα παιδιά πηγαίνουν στην εξοχή και συνηθίζουν να παίζουν με τόξα και βέλη, ενώ τη νύχτα, παραδοσιακά, ο εβραίοι διασκεδάζουν γύρω από υπαίθριες φωτιές.
Σε μία τέτοια ημέρα συνέβη μια από τις μεγαλύτερες τραγωδίες σε καιρό ειρήνης στο Ισραήλ.
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.
Διαβάστε επίσης:
Κορονοϊός: Μεγάλες προσδοκίες από το φάρμακο που έρχεται από το Ισραήλ - Ξεκινούν κλινικές δοκιμές