ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΩΝ ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΕΝΩΝ

ΚΟΣΜΟΣ

Titan: Πώς επέρχεται ο αργός και βασανιστικός θάνατος σε υποβρύχιο - Ειδικός εξηγεί

Titan: Πώς επέρχεται ο αργός και βασανιστικός θάνατος σε υποβρύχιο - Ειδικός εξηγεί

Σταδιακή ασφυξία, υποθερμία και κρίσεις πανικού. Ειδικός του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ περιγράφει τις ανατριχιαστικές συνέπειες για την υγεία του εγκλωβισμού σε υποβρύχιο, την ώρα που συνεχίζονται οι προσπάθειες για τον εντοπισμό του πενταμελούς πληρώματος που εξερευνούσε το ναυάγιο του Τιτανικού. «Παράθυρο ελπίδας» οι υποβρύχιοι θόρυβοι που ακούστηκαν από την περιοχή της εξαφάνισης

Ελπίδες για τον εντοπισμό των 5 επιβατών του υποβρυχίου «Τitan» που αγνοούνται στον Ατλαντικό Ωκεανό από την Κυριακή (18/6) γεννούν οι υποβρύχιοι θόρυβοι που ακούστηκαν στην περιοχή εξαφάνισης, σύμφωνα με την Αμερικανική ακτοφυλακή.

Οι υποβρύχιοι θόρυβοι εντοπίστηκαν από ένα καναδικό αεροσκάφος στην περιοχή αναζήτησης για το εξαφανισμένο υποβρύχιο, ανακοίνωσε η Βορειοανατολική Περιφέρεια της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ. Οι αναζητήσεις μέχρι στιγμής απέδωσαν αρνητικά αποτελέσματα, αλλά θα συνεχιστούν, καθώς οι διασώστες δίνουν μάχη με το χρόνο.

Οι προσπάθειες για τον εντοπισμό του υποβρυχίου

Ο πλοίαρχος της Αμερικανικής Ακτοφυλακής Τζέιμι Φρέντερικ είπε στους δημοσιογράφους ότι αεροσκάφη των ΗΠΑ και του Καναδά έψαξαν περισσότερα από 25.900 τετραγωνικά χιλιόμετρα θάλασσας για το υποβρύχιο σκάφος Titan. Το ναυάγιο του Τιτανικού βρίσκεται 1.450 χλμ ανατολικά του Κέιπ Κοντ της Μασαχουσέτης και 644 χλμ νότια του Σεντ Τζονς στη Νέα Γη.

Το πλοίο «Polar Prince» του Καναδά πραγματοποιεί επιφανειακές έρευνες μαζί με ένα καναδικό αναγνωριστικό αεροσκάφος Boeing P-8 Poseidon, αναφέρει το Associated Press. Ο καναδικός στρατός έριξε σημαδούρες σόναρ για να ακούσει τυχόν ήχους από τον Τιτάνα. Ένα υποβρύχιο ρομπότ ψάχνει επίσης στην περιοχή του Τιτανικού.

Δύο αμερικανικά αεροσκάφη Lockheed C-130 Hercules πραγματοποιούσαν υπερπτήσεις. Για να βοηθήσουν την έρευνα, τρία C-17 της Διοίκησης Αεροπορικής Κινητικότητας των ΗΠΑ μετέφεραν τον υποβρύχιο και τον εξοπλισμό υποστήριξης μιας άλλης εμπορικής εταιρείας από το Μπάφαλο στο Σεντ Τζονς. Ένα πλοίο του Βασιλικού Καναδικού Ναυτικού που μετέφερε ιατρική ομάδα ειδικευμένη στην καταδυτική ιατρική και έναν κινητό υπερβαρικό θάλαμο επανασυμπίεσης έξι ατόμων ήταν επίσης καθοδόν σήμερα.

Οι ανατριχιαστικές επιπτώσεις του εγκλωβισμού στην υγεία

Ένας βετεράνος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ είχε προειδοποιήσει για τις ανατριχιαστικές επιπτώσεις στην υγεία του εγκλωβισμού σε ένα υποβρύχιο λίγες εβδομάδες πριν από την εξαφάνιση του τουριστικού υποβρυχίου του Τιτανικού, όπως αποκαλύπτει η DailyMail.com.

Σε μια επιστημονική εργασία που δημοσιεύθηκε σε ιατρικό περιοδικό τον περασμένο μήνα, ο Δρ Ντέιλ Μολέ, πρώην διευθυντής υποθαλάσσιας ιατρικής και ακτινοβολίας για το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, εξέθεσε λεπτομερώς το «εχθρικό» περιβάλλον στα εμπορικά υποβρύχια, με τους επιβάτες να αντιμετωπίζουν εξάντληση των αποθεμάτων οξυγόνου, επίπεδα τοξικού διοξειδίου του άνθρακα και πτώση της θερμοκρασίας.

O δρ. Μολέ

Η μεγαλύτερη απειλή για τους επιβαίνοντες είναι τα αυξανόμενα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα λέει μεταξύ άλλων τονίζοντας ότι οι επιβάτες θα πρέπει να παλέψουν με ένα «εχθρικό εσωτερικό υποβρύχιο περιβάλλον». Το σκάφος Titan που εξακολουθεί να αγνοείται θα έχει ένα «πλυντήριο διοξειδίου του άνθρακα» για να απομακρύνει το υπερβολικό τοξικό αέριο που συσσωρεύεται όταν οι επιβάτες εκπνέουν στον περιορισμένο χώρο, αλλά στα περισσότερα σκάφη αυτό θα έχει περιορισμένο αποτέλεσμα.

Υπάρχει επίσης κίνδυνος υποθερμίας λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών στα βάθη του ωκεανού, καθώς και του υπεραερισμού που προκαλείται από κρίσεις πανικού, οι οποίες μπορούν να καταναλώσουν περισσότερο πολύτιμο οξυγόνο.

Η εργασία του Δρ Μολέ δημοσιεύτηκε σε επιστημονικό περιοδικό στις 29 Μαΐου, μόλις 20 ημέρες πριν το σκάφος «Τιτάνας» χάσει την επαφή με το μητρικό του πλοίο, αφήνοντας πέντε ανθρώπους παγιδευμένους. Το υποβρύχιο έχει πλέον οξυγόνο λίγων ωρών, σύμφωνα με την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ. Μιλώντας στο DailyMail.com ο Δρ Μολέ είπε ότι είναι ένας αγώνας ενάντια στο χρόνο για να σωθούν οι επιβάτες, αν δεν είναι ήδη νεκροί από μια «καταστροφική ρήξη του δοχείου πίεσης».

Το σκάφος Titan, το οποίο επισκεπτόταν τα συντρίμμια του Τιτανικού, βυθίστηκε στις 8 π.μ. (τοπική ώρα) της Κυριακής (18/6) περίπου 400 μίλια νοτιοανατολικά του St John's, Newfoundland. Έχασε την επαφή με το μητρικό του πλοίο στις 9.45 π.μ, μία ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυση.

Κρύο και ανεπαρκές οξυγόνο

Χωρίς κανένα σημάδι του σκάφους ακόμη, οι πέντε τουρίστες του Τιτανικού - συμπεριλαμβανομένου ενός Βρετανού δισεκατομμυριούχου, ενός Γάλλου εξερευνητή με ειδίκευση στα ναυάγια, ενός Βρετανού επιχειρηματία και ενός από τους πλουσιότερους άνδρες του Πακιστάν και του γιου του - αντιμετωπίζουν τη διπλή απειλή της μείωσης του οξυγόνου και του ακραίου κρύου στο βυθό.

Υπάρχει πιθανότητα ο «Τιτάνας» να βρίσκεται στην επιφάνεια του ωκεανού, αλλά επειδή οι επιβάτες σφραγίστηκαν μέσα στην κύρια κάψουλα με 17 μπουλόνια που μπορούν να ανοίξουν μόνο από το εξωτερικό, παγιδεύτηκαν και θα μπορούσαν ακόμα και να πνιγούν αν δεν βρεθούν σύντομα.

Στην εργασία του, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Ciottone's Disaster Medicine, ο Δρ Mολέ είπε: «Το παγιδευμένο πλήρωμα σε βυθισμένο πλοίο ή υποβρύχιο αντιμετωπίζει πολλές φυσιολογικές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων τοξικών αερίων, έκθεσης σε υψηλές πιέσεις περιβάλλοντος και υποθερμίας».

«Όποτε οι άνθρωποι είναι περιορισμένοι σε αεροστεγή χώρο, οι περισσότεροι μπορεί να σκέφτονται το οξυγόνο, αλλά το διοξείδιο του άνθρακα είναι στην πραγματικότητα μεγαλύτερη ανησυχία. Σε ένα υποβρύχιο, θα έχουν κάποιο σύστημα καθαρισμού του διοξειδίου του άνθρακα. Αν έχαναν την ισχύ της μπαταρίας, τότε αυτό το σύστημα δεν θα λειτουργούσε πλέον».

Ένα σύστημα καθαρισμού αφαιρεί το διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα, καθιστώντας τον αέρα ασφαλή για την αναπνοή. Ο Δρ Μολέ είπε: «Όταν οι άνθρωποι μέσα εισπνέουν οξυγόνο, θα εκπνέουν οξυγόνο και θα πάει από 21% σε 17% [οξυγόνο]. Αλλά θα εκπνεύσουν διοξείδιο του άνθρακα και αυτό το διοξείδιο του άνθρακα πρέπει να αφαιρεθεί γιατί διαφορετικά γίνεται τοξικό.

Οι άνθρωποι μέσα θα δυσκολευτούν να αναπνεύσουν, το βάθος αναπνοής τους θα αυξηθεί. Θα εμφανίσουν πονοκεφάλους και σταδιακά θα χάσουν τις αισθήσεις τους. Το αυξανόμενο επίπεδο διοξειδίου του άνθρακα είναι αυτό που σκοτώνει πρώτα τους ανθρώπους όταν βρίσκονται σε αεροστεγές περιβάλλον, όχι το επίπεδο του οξυγόνου».

Εάν το υποβρύχιο δεν βρεθεί εντός των επόμενων ωρών, ο Δρ Μολέ είπε: «Μόλις χάσουν την ικανότητα να απομακρύνουν το διοξείδιο του άνθρακα από αυτήν την εσωτερική ατμόσφαιρα, αυτό θα είναι το πράγμα που θα οδηγήσει στο θανατηφόρο συμβάν. Είναι σαν να βάζεις μια τσάντα πάνω από το κεφάλι σου. Θα έχουν ένα αίσθημα πνιγμού ή έλλειψης αέρα και μετά θα ακολουθήσει απώλεια των αισθήσεων». Η υποθερμία είναι ένας άλλος σημαντικός κίνδυνος για τους επιβαίνοντες.

Ο Δρ Μολέ είπε: «Μέσα σε ένα μικρό υποβρύχιο όπως αυτό, ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός στο σκάφος θα παράγει κάποια εσωτερική θερμότητα και οι επιβάτες θα παράγουν θερμότητα, καθώς δεν είναι πολύ μεγάλος χώρος. «Αλλά με τη μεσαία σφαίρα σε επαφή με τον ωκεανό, θα κάνει πολύ κρύο εκεί μέσα γρήγορα. Η μέση θερμοκρασία των ωκεανών είναι 5 βαθμοί Κελσίου.

Απώλεια συνείδησης

Αρχικά, [οι επιβάτες] θα αρχίσουν να τρέμουν για να προσπαθήσουν να δημιουργήσουν θερμότητα, η οποία καταναλώνει περισσότερο οξυγόνο, και στη συνέχεια, πολλές φορές, μερικά από τα πρώτα πράγματα που επηρεάζονται είναι η κρίση. Στη συνέχεια θα χάσουν την ικανότητα να χρησιμοποιούν τα χέρια τους και «μετά θα πέσουν σταδιακά σε απώλεια συνείδησης», είπε ο Δρ Μολέ.

Μια άλλη πιθανότητα για το τι θα μπορούσε να συμβεί είναι «κάποιο είδος ατυχήματος που έμοιαζε περισσότερο με μια καταστροφική ρήξη του δοχείου πίεσης», είπε ο Δρ Μολέ. «Αυτό συμβαίνει τόσο γρήγορα, που πραγματικά δεν θα ήξερες τι είχε συμβεί». Εάν συνέβαινε αυτό, όσοι επέβαιναν στο πλοίο θα είχαν πεθάνει ακαριαία, πρόσθεσε.

Εάν το υποβρύχιο παραμένει άθικτο, ο Δρ Μολέ είπε ότι οι επιβάτες δεν θα πρέπει να υποφέρουν ακόμη από αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία τους. «Σύμφωνα με τις 96 ώρες οξυγόνου ή υποστήριξης ζωής, θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι όλα θα λειτουργούσαν αρκετά κανονικά».

Καθηλωμένοι σε μια ολοένα και πιο αγχωτική κατάσταση, οι επιβάτες του υποβρυχίου είναι επίσης πιθανό να πανικοβληθούν. Τα συμπτώματα μιας κρίσης πανικού περιλαμβάνουν αυξημένο καρδιακό ρυθμό, δύσπνοια, τρόμο και μυϊκή ένταση. Οι άνθρωποι μπορεί να αισθάνονται ζάλη, ναυτία και ζάλη και να αισθάνονται τρέμουλο και εφίδρωση.

Οι επιβάτες μπορεί να αρχίσουν να αναπνέουν γρήγορα και βαθιά, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει υπερβολική εκπνοή διοξειδίου του άνθρακα με πολύ λίγη εισπνοή οξυγόνου. Όλα αυτά μπορούν να οδηγήσουν σε υπεραερισμό, ο οποίος μπορεί να προκαλέσει λιποθυμία.

Ο Δρ Μολέ υπέβαλε την εργασία του στο περιοδικό πριν από δύο χρόνια, η οποία κατά σύμπτωση δημοσιεύθηκε εβδομάδες πριν από το περιστατικό του Τιτάνα. «Οι εθνικές και διεθνείς κυβερνήσεις και οργανισμοί πρέπει να διαθέτουν ένα ισχυρό και αξιόπιστο σχέδιο απόκρισης έρευνας και διάσωσης που να εφαρμόζεται τακτικά. Το ιατρικό προσωπικό πρέπει να γνωρίζει καλά τις μοναδικές ιδιότητες της ναυτιλιακής ιατρικής, καθώς και να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος οποιασδήποτε ομάδας διάσωσης». καταλήγει