Η Επιστημονική Φαντασία ως πραγματικότητα: Ανέπτυξαν μοντέλο εμβρύου χωρίς σπέρμα, ωάρια ή μήτρα

Η έρευνα σε έμβρυα είναι νομικά, ηθικά και τεχνικά περιορισμένη

Οι επιστήμονες ανέπτυξαν οντότητα που μοιάζει πολύ με ένα πρώιμο ανθρώπινο έμβρυο, χωρίς να χρησιμοποιούν σπέρμα, ωάρια ή μήτρα.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC, που αναμεταδίδει η ertnews.gr, η ομάδα του Ινστιτούτου Weizmann ανακοίνωσε ότι το «μοντέλο εμβρύου» τους, που αναπτύχθηκε με τη χρήση βλαστικών κυττάρων, μοιάζει με ένα πραγματικό έμβρυο 14 ημερών. Σύμφωνα με τους επιστήμονες που συμμετείχαν στην προσπάθεια, ο σκοπός για τη δημιουργία μοντέλων εμβρύων είναι να παρέχουν έναν ηθικό τρόπο κατανόησης των πρώτων στιγμών της ζωής μας.

Οι πρώτες εβδομάδες μετά τη γονιμοποίηση ενός ωαρίου από ένα σπερματοζωάριο είναι μια περίοδος δραματικών αλλαγών, όπου και η οντότητα εξελίσσεται από μια ομάδα ακαθόριστων κυττάρων σε κάτι που τελικά αρχίζει και παίρνει τη μορφή εμβρύου. Σε αυτή την κρίσιμη περίοδο καταγράφονται αρκετές αποβολές και εμφανίζονται γενετικές ανωμαλίες, δίχως η επιστημονική κοινότητα να έχει αρκετές γνώσεις για αυτές τις περιπτώσεις. «Είναι ένα “μαύρο κουτί” και αυτό δεν είναι κλισέ – οι γνώσεις μας είναι πολύ περιορισμένες», δήλωσε στο BBC ο καθηγητής Τζέικομπ Χάννα, από το Ινστιτούτο Επιστημών Weizmann.

Η έρευνα σε έμβρυα είναι νομικά, ηθικά και τεχνικά περιορισμένη. Τώρα, όμως, υπάρχει ένας ταχέως αναπτυσσόμενος τομέας που μιμείται και μοντελοποιεί τη φυσική ανάπτυξη του εμβρύου. Η έρευνα αυτή, που δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature, περιγράφεται από την ισραηλινή ομάδα ως το πρώτο «πλήρες» μοντέλο εμβρύου με τη μίμηση όλων των βασικών δομών που εμφανίζονται στο πρώιμο έμβρυο. «Πρόκειται πραγματικά για μια εικόνα από το εγχειρίδιο ενός ανθρώπινου εμβρύου της 14ης ημέρας», λέει ο καθηγητής Χάννα, η οποία «δεν έχει γίνει ποτέ πριν».

Αντί για ένα σπέρμα και ένα ωάριο, το αρχικό υλικό ήταν πρωτόγονα βλαστικά κύτταρα – επαναπρογραμματισμένα ώστε να αποκτήσουν τη δυνατότητα να γίνουν οποιοσδήποτε τύπος ιστού στο σώμα.

Στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκαν χημικές ουσίες για να μετατραπούν αυτά τα βλαστικά κύτταρα σε τέσσερις τύπους κυττάρων που βρίσκονται στα πρώτα στάδια του ανθρώπινου εμβρύου:

• κύτταρα επιβλάστες, τα οποία γίνονται το πραγματικό έμβρυο
  • κύτταρα τροφοβλάστες, τα οποία γίνονται ο πλακούντας
  • υποβλαστικά κύτταρα, τα οποία γίνονται ο αμνιακός ασκός