ΚΟΣΜΟΣ

Ιαπωνία: Ο αυτοκράτορας Ναρουχίτο «μπήκε» στο Instagram - Ο «Θρόνος των Χρυσανθέμων» εκσυγχρονίζεται

Ιαπωνία: Ο αυτοκράτορας Ναρουχίτο «μπήκε» στο Instagram - Ο «Θρόνος των Χρυσανθέμων» εκσυγχρονίζεται

Ο αυτοκράτορας της Ιαπωνίας Nαρουχίτο και η αυτοκράτειρα Mασάκο είναι πλέον και επίσημα στο Instagram, σε ένα ακόμη βήμα εκσυγχρονισμού του «Θρόνου των Χρυσανθέμων»

Το 1926, όταν ο Ιάπωνας Αυτοκράτορας Χιροχίτο ανέβηκε στο θρόνο, τον τιμούσαν εκατομμύρια Ιάπωνες ως «ζωντανό θεό». Σχεδόν 100 χρόνια αργότερα, η αυτοκρατορική οικογένεια της Ιαπωνίας - η παλαιότερη συνεχιζόμενη μοναρχία στον κόσμο - έχει μια πολύ διαφορετική εμφάνιση.

Ο εγγονός του, ο αυτοκράτορας Ναρουχίτο είχε ορκιστεί να φέρει τη βασιλική οικογένεια της χώρας στη σύγχρονη εποχή, όταν ανέλαβε την εξουσία από τον πατέρα του πριν από πέντε χρόνια. Πλέον ο βασιλικός οίκος έχει κάνει ένα πολύ σίγουρο βήμα στον 21ο αιώνα: από τη Δευτέρα (1/3), η οικογένεια είναι πλέον στο Instagram.

Η κίνηση σημειώνεται περίπου 15 χρόνια αφότου τα βασιλικά μέλη της Βρετανίας έκαναν για πρώτη φορά το ντεμπούτο τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Οι [Ιάπωνες] ήταν ίσως η τελευταία αξιόλογη βασιλική οικογένεια που δεν ασχολήθηκε πλήρως με την ψηφιακή εποχή», σημειώνει ο αναλυτής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Andrew Hughes.

Ήταν όμως μια αναπόφευκτη κίνηση. Η οικογένεια είχε ξεκαθαρίσει την επιθυμία της να ασχοληθεί με τις νεότερες γενιές και να παραμείνει στο προσκήνιο άρα αναπόφευκτα έπρεπε να συνδεθεί στο διαδίκτυο. Για όσους ελπίζουν ωστόσο να ρίξουν μια πιο αυθεντική ματιά στην καθημερινή ζωή της οικογένειας, η σύντομη παρουσία του λογαριασμού @kunaicho_jp μέχρι στιγμής απογοητεύει.

Φυτά μπονσάι και πολλές υποκλίσεις

«Όταν άκουσα οτι δημιούργησαν λογαριασμό στο Instagram, το έλεγξα γρήγορα. Αλλά φυσικά ο αυτοκράτορας δεν θα δημοσίευε «σήμερα μεσημεριανό γεύμα (emoji καρδιάς)» ή κάτι παρόμοιο», έγραψε ένας θαυμαστής στο διαδίκτυο.

Στις 70 φωτογραφίες και τα πέντε βίντεο που έχουν ανέβει στο προφίλ του kunaicho_jp [Imperial Household] μέχρι στιγμής, ο αυτοκράτορας Nαρουχίτο. η αυτοκράτειρα Mασάκο και το λατρεμένο μοναχοπαίδι τους, η 22χρονη πριγκίπισσα Άικο έχουν εξέχουσα θέση. Η σελίδα όμως δεν αποκαλύπτει προσωπικές σημειώσεις ή πιο ειλικρινείς φωτογραφίες των βασιλιάδων.

Ο λογαριασμός μέχρι στιγμής έχει αρκετά επίσημο ύφος - απλώς μια ολοκλήρωση των βασιλικών καθηκόντων τους τελευταίους μήνες: δημόσιες εμφανίσεις, επισκέψεις σε μουσεία, τοποθεσίες σεισμού και συναντήσεις σε σαλόνια με βασιλείς από άλλες χώρες. Υπάρχουν μερικά μπονσάι...και πολλές υποκλίσεις. Μια ανάρτηση γιορτής γενεθλίων δείχνει τον Αυτοκράτορα και την Αυτοκράτειρα να κάθονται σε ένα χαμηλό τραπέζι και να χαμογελούν μπροστά στις κάμερες.

Οι λεζάντες, γραμμένες αποκλειστικά στα ιαπωνικά, μέχρι στιγμής παραμένουν απλώς πραγματικές ανακεφαλαιώσεις του γεγονότος που εμφανίζεται στις φωτογραφίες. Μην περιμένετε μια περιστασιακή υπογραφή του ονόματος ή προσωπικές σκέψεις από τον Αυτοκράτορα. Και ενώ έχουν εκμεταλλευτεί τη λειτουργία Stories - το εργαλείο που συνήθως χρησιμοποιούν οι νέοι χρήστες του Instagram για να δημοσιεύουν σποραδικές λάμψεις ζωής - οι υπάλληλοι του οίκου το χρησιμοποιούν απλώς για να επιδείξουν εκδηλώσεις

Το παράδειγμα της Κέιτ Μίντλετον

«Δεν νομίζω ότι οι συντηρητικοί αξιωματούχοι στην αυτοκρατορική οικογένεια της Ιαπωνίας έχουν καμία πρόθεση να προσφέρουν μια διαδραστική ή διασκεδαστική εμπειρία στους οπαδούς τους στο Instagram», λένε οι ειδικοί. Το σημαντικότερο είναι ότι απενεργοποίησαν επίσης τα σχόλια - μια τάση που αναδύεται από τον εταιρικό κόσμο, σημειώνουν οι αναλυτές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

«Αποτρέπει κάθε ζημιά στην επωνυμία από αυτούς που διαφημίζουν τις δικές τους αιτίες, κλέβουν σχόλια… και βασικά δυσφημίζουν το περιεχόμενο και βλάπτουν την επωνυμία», λέει ο κ. Hughes, ο οποίος διδάσκει διαφήμιση και μάρκετινγκ στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Αυστραλίας. «Μπορεί ακόμα να το αλλάξουν, αλλά δεν θα περίμενα ότι αυτό θα άνοιγε ένα κουτάκι με σκουλήκια και έχουν δει πολύ καλά τι συμβαίνει στο εξωτερικό με άλλες βασιλικές οικογένειες».

Σίγουρα, ενώ οι Ιάπωνες βασιλιάδες μπορεί να κάνουν το ντεμπούτο τους στο διαδίκτυο 15 χρόνια αργότερα από τους Ουίνδσορ, το παράδειγμα με τη φωτογραφία της πριγκίπισσας της Ουαλίας και της οικογένειάς της τους τελευταίους μήνες θα ήταν σίγουρα στο μυαλό των Ιαπώνων. Σε τελική ανάλυση, πρόκειται για μια βασιλική οικογένεια της οποίας ο θρόνος των χρυσάνθεμων και η καταγωγή της έχουν ίχνη χιλιετιών, ένας βασιλικός οίκος που δεν ήθελε να μολυνθεί με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Και ενώ γνώρισε σκάνδαλα ταμπλόιντ στο παρελθόν, ο αυτοκρατορικός οίκος της Ιαπωνίας έχει εργαστεί σκληρά για να διατηρήσει την οικογένεια «καθαρή» σε γενικές γραμμές, ενώ εξακολουθεί να θεωρείται από τον ιαπωνικό πληθυσμό ως πρότυπο ηθικής.

Η οικογένεια χρησιμοποιεί εδώ και καιρό παραδοσιακά κανάλια μέσων ενημέρωσης, φωτογραφίες, εφημερίδες, τηλεοπτικά προγράμματα και εβδομαδιαία περιοδικά για να μεταδώσει το μήνυμά της. «Ωστόσο, αυτά τα μέσα χρησιμοποιήθηκαν συχνά για να ενισχύσουν τη θετική αλλά μακρινή εικόνα τους αντί να ενθαρρύνουν την εξοικείωση με το κοινό» λέει ο Masafumi Moden, λέκτορας Ιαπωνικών Σπουδών στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Αυστραλίας.

Φαίνεται ότι με το Instagram, η οικογένεια συνεχίζει αυτή τη στρατηγική. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να ενθαρρύνουν τα κοντινά πλάνα, αλλά η βασιλική οικογένεια της Ιαπωνίας αρκείται στο να παραμένει σε απόσταση αναπνοής.