ΚΟΣΜΟΣ

ΕΕ: Γιατί τα ευρωπαϊκά λιμάνια έχουν μετατραπεί σε τεράστια «πάρκινγκ» αδιάθετων αυτοκινήτων

ΕΕ: Γιατί τα ευρωπαϊκά λιμάνια έχουν μετατραπεί σε τεράστια «πάρκινγκ» αδιάθετων αυτοκινήτων
Getty Images

«Σκέτος χάος», σχολιάζουν εκπρόσωποι των λιμανιών, η εικόνα στον Πειραιά και ο ρόλος της Κίνας

Τα ευρωπαϊκά λιμάνια έχουν μετατραπεί σε τεράστιους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων, εξαιτίας των εισαγωγών κυρίως από την Κίνα, με τις πρώτες εκτιμήσεις να αναφέρουν πως τα οχήματα δεν προβλέπεται να πωληθούν.

Η συμφόρηση στα λιμάνια πολλών ευρωπαϊκών πόλεων έχει παρατηρηθεί εδώ και 18 μήνες και αναμένεται να έχει ακόμα μεγαλύτερη διάρκεια, σύμφωνα με τα όσα ισχυρίζονται στελέχη αυτοκινητοβιομηχανιών.

Ανάμεσα στα προβλήματα με τα οποία παλεύουν οι διανομείς των αυτοκινήτων είναι η επιβράδυνση των πωλήσεων, τα υλικοτεχνικά ζητήματα, ενώ δεν απουσιάζει η έλλειψη οδηγών φορτηγών. Στελέχη λιμενικών και αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν επισημάνει τη συσσώρευση κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως μία από τις κύριες αιτίες του προβλήματος, με ορισμένες εταιρείες να κάνουν κράτηση για θέσεις παράδοσης-αποστολής χωρίς να παραγγέλνουν περαιτέρω μεταφορά.

Σε άλλες περιπτώσεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες γενικά δυσκολεύονται να παραγγείλουν φορτηγά λόγω της έλλειψης οδηγών και εξοπλισμού για τη μετακίνηση των οχημάτων. «Οι διανομείς αυτοκινήτων χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τους χώρους στάθμευσης του λιμανιού ως αποθήκη. Αντί τα αυτοκίνητα να αποθηκεύονται στους αντιπροσώπους, συγκεντρώνονται στον τερματικό σταθμό », δήλωσε εκπρόσωπος από το λιμάνι της Αμβέρσας, ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια της Ευρώπης για ανάλογες εισαγωγές.

Χώροι πάρκινγκ τα μεγάλα λιμάνια

«Όλα τα μεγάλα λιμάνια έχουν γίνει πάρκινγκ», πρόσθεσε ο ίδιος, χωρίς ωστόσο να διευκρινίσει την προέλευση των οχημάτων. Ορισμένα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας δήλωσαν ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν πωλούσαν τα οχήματά τους στην Ευρώπη τόσο γρήγορα όσο περίμεναν, γεγονός που συνέβαλε σημαντικά στη συγκέντρωση αυτών στα λιμάνια της περιοχής. «Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων χρησιμοποιούν λιμάνια για χώρους στάθμευσης», είπε ένας διευθυντής της αλυσίδας εφοδιασμού αυτοκινήτων.

Ορισμένα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα γνώστης μάρκας βρίσκονταν σε ευρωπαϊκά λιμάνια για έως και 18 μήνες, ενώ ορισμένα λιμάνια είχαν ζητήσει από τους εισαγωγείς να παράσχουν αποδείξεις για την περαιτέρω μεταφορά, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου. Ένας εμπειρογνώμονας επιμελητείας αυτοκινήτων είπε ότι πολλά από τα εκφορτωμένα οχήματα απλώς έμεναν στα λιμάνια μέχρι να πωληθούν σε διανομείς ή αγοραστές.

«Σκέτο χάος»

«Σκέτο χάος», είπε ένα άλλο άτομο που είχε ενημερωθεί για την κατάσταση. Ο Cui Dongshu, γενικός γραμματέας της Ένωσης Επιβατικών Αυτοκινήτων της Κίνας, δήλωσε ότι «η εσωτερική ναυτιλία στις ευρωπαϊκές αγορές είναι δύσκολη για τις κινεζικές μάρκες». Τονίζοντας ότι οι μάρκες έπρεπε να βελτιώσουν τις υπηρεσίες «after sale» τους, πρόσθεσε: «Πρέπει να αλλάξουμε τις “επιθετικές” εξαγωγές αυτοκινήτων, καθώς κάτι τέτοιο θα αποφέρει δυσμενή κατάσταση».

Η BLG Logistics, η εταιρεία που διαχειρίζεται τον τερματικό σταθμό εξυπηρέτησης αυτοκινήτων στο γερμανικό λιμάνι του Μπρεμερχάβεν, το δεύτερο πιο πολυσύχναστο λιμάνι της Ευρώπης για οχήματα, δήλωσε ότι αυτά παρέμεναν για περισσότερο χρόνο στο λιμάνι, αφού η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας σταμάτησε να επιδοτεί τις αγορές ηλεκτρικών οχημάτων τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους.

Το «φράξιμο» των τερματικών σταθμών αυτοκινήτων έρχεται καθώς πολλές από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η BYD, η Great Wall, η Chery και η SAIC, σχεδιάζουν μια ώθηση εξαγωγών στην Ευρώπη, τόσο για να διατηρήσουν τα εργοστάσιά τους στην Κίνα λειτουργικά όσο και για να επωφεληθούν από το ενδιαφέρον της περιοχής για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Στα ύψη οι εξαγωγές αυτοκινήτων από την Κίνα

Οι εξαγωγές αυτοκινήτων της Κίνας το 2023 ήταν 58% υψηλότερες από το προηγούμενο έτος, προκαλώντας μια σημαντική αναμόρφωση της αγοράς οχημάτων. Τους πρώτους δύο μήνες του τρέχοντος έτους, οι κορυφαίοι εξαγωγικοί προορισμοί κινεζικών αυτοκινήτων με μπαταρία, plug-in υβριδικών και υδρογονοκίνητων οχημάτων περιελάμβαναν το Βέλγιο, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και την Ολλανδία.

Ο Γουάνγκ Γιεντάο, υπουργός Εμπορίου της Κίνας, δήλωσε σε συνάντηση με κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες στο Παρίσι την Κυριακή ότι οι κατηγορίες για «πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα» ήταν «αβάσιμες». Ως νεοεισερχόμενοι στην αγορά, έχουν δυσκολευτεί να βρουν εταιρείες μεταφορών για να δώσουν προτεραιότητα στις παραγγελίες τους. «Η έλλειψη φορτηγών» είναι ένα «σύνηθες πρόβλημα», είπε ένα άτομο που γνωρίζει την κατάσταση και πρόσθεσε ότι πολλά οχήματα είχαν «δεσμευτεί από την Tesla».

Η όλη κατάσταση είχε αρνητικές επιπτώσεις στα πλοία που ξεφορτώνουν τα αυτοκίνητά τους. Ένας χειριστής πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων δήλωσε ότι είχε ζήσει «πολλές απογοητευτικές εμπειρίες», καθώς τα πλοία καθυστερούν στο ιταλικό λιμάνι του Λιβόρνο αλλά και στο ελληνικό λιμάνι του Πειραιά λόγω συμφόρησης στους τερματικούς σταθμούς.

Ο κλάδος παλεύει εδώ και μήνες με έλλειψη χωρητικότητας στα πλοία, αφού το άλμα στις εξαγωγές οχημάτων της Κίνας προκάλεσε αύξηση 17% στις μετακινήσεις οχημάτων μεγάλων αποστάσεων από το προηγούμενο έτος. Τα προβλήματα επιδεινώθηκαν περαιτέρω από εκτροπές μετά από επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες έχουν επιμηκύνει σημαντικά τους χρόνους ταξιδιού των πλοίων.

*Με πληροφορίες από Financial Times

Σχετικές ειδήσεις