Διαδήλωση με αναπηρικά αμαξίδια κατά όπερας στη Νέα Υόρκη

Διαδήλωση με αναπηρικά αμαξίδια κατά όπερας στη Νέα Υόρκη

Μια διαδήλωση με αναπηρικά αμαξίδια και οι διαμαρτυρίες που ξέσπασαν κατά τη διάρκεια του έργου σημάδεψαν την πρώτη παρουσίαση στη Νέα Υόρκη του «Θανάτου του Κλινγκχόφερ», μιας όπερας που εξερευνά την ψυχολογία των Παλαιστινίων οι οποίοι κατέλαβαν το κρουαζιερόπλοιο Ακίλε Λάουρο, κρατώντας ομήρους τους επιβάτες αφού σκότωσαν έναν ανάπηρο Εβραίο.

Μπροστά από το Λίνκολν Σέντερ όπου στεγάζεται η Μητροπολιτική Όπερα (Met) εκατοντάδες άνθρωποι —ορισμένοι σε αναπηρικά αμαξίδια— συγκεντρώθηκαν πίσω από τα προστατευτικά κιγκλιδώματα που είχε στήσει η αστυνομία προκειμένου να καταγγείλουν το έργο, που σύμφωνα με εκείνους δίνει τον λόγο σε δολοφόνους.

«Ο Θάνατος του Κλινγκχόφερ», που συνέθεσε ο Αμερικανός Τζον Άνταμς, πραγματεύεται την κατάληψη το 1985 στη Μεσόγειο του κρουαζιερόπλοιου Ακίλε Λάουρο.

Οι απαγωγείς, που ζητούσαν την απελευθέρωση Παλαιστινίων κρατουμένων στο Ισραήλ, σκότωσαν έναν Εβραίο Αμερικανό σε αναπηρικό αμαξίδιο, τον Λίον Κλινγκχόφερ, και πέταξαν τη σορό του στην θάλασσα.

Η όπερα αναμένεται να αναμοχλεύσει τα δεινά που έχουν υποστεί τόσο οι Ισραηλινοί, όσο και οι Παλαιστίνιοι. Είχε πυροδοτήσει αντιπαράθεση ήδη από την πρεμιέρα του, το 1991 στο θέατρο Λα Μονέ των Βρυξελλών, όμως η διαμάχη έχει πάρει ιδιαίτερες διαστάσεις στη Νέα Υόρκη.

Η Met είναι μία από τις πλέον διάσημες όπερες του κόσμου, στη Νέα Υόρκη ζει μια πολυπληθής εβραϊκή κοινότητα και το έργο αυτό παρουσιάζεται σε μια χρονική συγκυρία που η ένταση μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων είναι μεγάλη.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης η πρώτη πράξη διεκόπη για λίγο όταν ένας θεατής άρχισε να φωνάζει: «ο θάνατος του Κλινγκχόφερ δεν θα ξεχαστεί ποτέ».

Προσβλητικές εκφράσεις και γιουχαΐσματα αντήχησαν επίσης στην αίθουσα.

Παρά τα επικριτικά σφυρίγματα από ορισμένους ο Τζον Άνταμς χειροκροτήθηκε θερμά όταν εμφανίστηκε, μόλις έπεσε η αυλαία.

Για τον γενικό διευθυντή της Μητροπολιτικής Όπερας Πίτερ Γκελμπ η όπερα αυτή αποτελεί «το πιο δυνατό σύγχρονο έργο αυτών των τελευταίων 25 ετών» ενώ καταδίκασε ξεκάθαρα τη δολοφονία.

«Δεν θα επιτρέψουμε να αποσυρθεί από τη μαρκίζα καθώς δεν έχει αντισημιτικό χαρακτήρα, ούτε αποτελεί εξύμνηση της τρομοκρατίας» διαβεβαιώνει σε έναν πρόλογο στο πρόγραμμα.
Για τις δύο κόρες του θύματος, που μπόρεσαν να εκφράσουν την άποψή τους στο πρόγραμμα, το έργο «αμαυρώνει τη μνήμη ενός ευγενικού και δίκαιου ανθρώπου», ο οποίος βρισκόταν σε διακοπές με τη μητέρα τους, η οποία πέθανε από καρκίνο.

Η όπερα «κάνει άτοπες ηθικές εξισώσεις εκτός συγκειμένου, δεν παρουσιάζει το πραγματικό πλαίσιο της ιστορικής πραγματικότητας και του παράλογου θανάτου ενός Αμερικανού Εβραίου» υπογράμμισαν.

«Η τρομοκρατία δεν μπορεί να εκλογικευτεί, δε μπορεί να εξηγηθεί, δεν μπορεί να γίνει ανεκτή για οποιαδήποτε πολιτική έκφραση και διεκδίκηση κι αν πρόκειται», υποστήριξαν οι ίδιες.

Η Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης εκτίμησε από την πλευρά της ότι το έργο ανοίγει το δημόσιο διάλογο και οι θεατές καλούνται να αναρτήσουν τα σχόλιά τους στο Διαδίκτυο.

Εντούτοις αρνήθηκε να αναμεταδώσει την όπερα στις κινηματογραφικές αίθουσες σε ολόκληρο τον κόσμο, ένα σχέδιο που «δεν θα ήταν πρόσφορο σε αυτήν την εποχή όπου το αίσθημα αντισημιτισμού κλιμακώνεται, κυρίως στην Ευρώπη».