ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Γ. Οικονόμου: Καταγγέλλονται εφοπλιστικά παιχνίδια σε βάρος επενδυτών

Γ. Οικονόμου: Καταγγέλλονται εφοπλιστικά παιχνίδια σε βάρος επενδυτών

«Φτερά» είδαν τα χρήματά τους να κάνουν Έλληνες και ξένοι επιχειρηματίες, όπως διατείνονται, οι οποίοι εμπιστεύτηκαν τον γνωστό εφοπλιστή Γιώργο Οικονόμου και επένδυσαν σε εταιρείες του.

Οι επιχειρηματίες είδαν την αξία των μετοχών τους να κατρακυλά, ως απόρροια παράνομων ενεργειών του Έλληνα εφοπλιστή, όπως τον κατηγορούν. Το παιχνίδι εκατομμυρίων και τις καταγγελλόμενες ως σκοτεινές πτυχές της δραστηριότητας του μεγαλοεφοπλιστή έφερε στο φως η εκπομπή «Κίτρινος Τύπος» του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου.

Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί η καταγγελία του επιχειρηματία Αλέκου Ιωάννου, ο οποίος υποστηρίζει ότι τον κατέστρεψε οικονομικά ο κ. Οικονόμου, παρά το γεγονός ότι του είχε προσφέρει σημαντική βοήθεια στην αρχή της καριέρας του.

Οι καταγγελλόμενες υποθέσεις έχουν απασχολήσει τόσο την αμερικανική όσο και την ελληνική δικαιοσύνη. Ήδη, σε βάρος του κ. Οικονόμου έχουν εκδοθεί δύο αποφάσεις του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς και του Εφετείου Πειραιώς, βάσει των οποίων ο εφοπλιστής υποχρεούται να καταβάλει στον Αλέκο Ιωάννου μεγάλα χρηματικά ποσά.

Η περιπέτεια του κ. Ιωάννου-κατά τον ίδιο πάντα- ξεκίνησε το 1990, όταν ο Γιώργος Οικονόμου –τότε ναυλομεσίτης σε γραφείο του Πειραιά σύμφωνα με τον επιχειρηματία- ανέλαβε το ρόλο εγγυητή, σε υπόθεση παύσης πιστώσεων για τις εργασίες επισκευής έξι πλοίων προερχόμενα από τη Ρουμανία. Τη δουλειά είχε κλείσει ο Δανός, Νίκολας Μόλερ, ο οποίος έπεισε τον Έλληνα επιχειρηματία για το σημαντικό οικονομικό όφελος που θα αποκόμιζε από αυτές τις επισκευές, καθώς και από τη μετέπειτα εκμετάλλευση των πλοίων. Όταν οι πιστώσεις σταμάτησαν, ο κ. Ιωάννου προχώρησε στην κατάσχεση δύο εκ των έξι πλοίων. Ωστόσο, ο επιχειρηματίας πείστηκε να υπογράψει νέο ιδιωτικό συμφωνητικό, όταν εμφανίστηκε ο Γιώργος Οικονόμου στην υπόθεση στο ρόλο εγγυητή, και έλαβε εγγυητική επιστολή με πέντε «σκληρούς» όρους. Ανάμεσα στους όρους ήταν η καταβολή 500.000 δολαρίων σε διάστημα εννιά μηνών, εκμετάλλευση για πέντε χρόνια των δύο πλοίων από την πλευρά του Οικονόμου με καταβολή του 30% από τα καθαρά κέρδη στον επιχειρηματία και απαγόρευση μετακίνησης των δύο πλοίων χωρίς νωρίτερα να υπάρξει ενημέρωση μέσα σε χρονικό διάστημα 15 ημερών.

oikonomou

Όπως αποδείχτηκε στη συνέχεια ο εφοπλιστής δεν τήρησε τις δεσμεύσεις του συμφωνητικού, με αποτέλεσμα ο κ. Ιωάννου να καταθέσει αγωγή για μη καταβολή των 500.000 δολαρίων και του 30% των καθαρών κερδών για το πρώτο έτος εκμετάλλευσης των πλοίων. Η απόφαση αυτή βγήκε τον περασμένο Ιανουάριο, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει καταβληθεί κανένα ποσό από την πλευρά του Γιώργου Οικονόμου. Πλέον, εκκρεμεί η απόφαση για τη δεύτερη αγωγή, που αφορά στο 30% των καθαρών κερδών της εκμετάλλευσης των πλοίων για τα υπόλοιπα τέσσερα χρόνια.

Ο Έλληνας εφοπλιστής έχει ανοιχτά μέτωπα και με την αμερικανική δικαιοσύνη. Μέτοχοι της εταιρείας «DryShips» -στην οποία ο Γιώργος Οικονόμου είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος από το 2004- τον κατηγορούν ότι σε συνεργασία με άλλα εταιρικά στελέχη προχώρησε σε τεχνητή διόγκωση της μετοχής μέσω ψευδών και παραπλανητικών δηλώσεων για την πραγματική δυναμική της εταιρείας στον χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Λόγω της φερόμενης ως πλασματικής αυτής εικόνας, πλήθος επενδυτών τοποθέτησε μεγάλα χρηματικά ποσά στη «DryShips», αγνοώντας την πραγματική οικονομική κατάσταση της εταιρείας. Όπως επισημαίνεται στην αγωγή των μετόχων εναντίον του εφοπλιστή, ο Γιώργος Οικονόμου φέρεται να προχώρησε παράλληλα σε επαγγελματικές συμφωνίες, στις οποίες η εταιρεία δεν μπορούσε πρακτικά να ανταποκριθεί, με αποτέλεσμα η αξία της μετοχής της να καταποντιστεί και εκατομμύρια δολάρια να χαθούν. Οι μέτοχοι κατηγορούν, δηλαδή, τον κ. Οικονόμου ότι την περίοδο που ήταν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, εξέδωσε ψευδείς δηλώσεις, αποκρύπτοντας την πραγματική οικονομική κατάσταση της εταιρείας, καθώς και τα αληθινά σχέδια στο σκέλος που αφορούσε στη διανομή των μετοχών.

Στην ετήσια έκθεση του 2010, που κατέθεσε η «DryShips» στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, επισημαίνεται πως το 2008, είχε έρθει σε συμφωνία με την ιδιωτική εταιρεία «Cardiff» (συμφερόντων της οικογένειας Οικονόμου) για την απόκτηση εννιά φορτηγών πλοίων ξηρού φορτίου. Ειδικότερα, στις 6 Οκτωβρίου του 2008 η «DryShips» ανακοίνωσε ότι συμφώνησε να αναλάβει τη μερίδα εταιρειών, που κατείχαν 9 φορτηγά πλοία, από πρόσωπα που ήλεγχαν οι πελάτες της εταιρείας «Cardiff», η οποία ανήκει στον εφοπλιστή κατά 70% και κατά 30% στην αδερφή του, Χρυσούλα Κανδυλίδη.

Ωστόσο, τον Δεκέμβριο του 2008, η «DryShips» με νέα της ανακοίνωση γνωστοποίησε ότι ακυρώνει το συγκεκριμένο συμβόλαιο, προκαλώντας έτσι σημαντικές διακυμάνσεις στις τιμές της μετοχής. Έτσι, δόθηκε η δυνατότητα σε πρόσωπα, που ελέγχονταν από τον Οικονόμου, να αποκτήσουν 3,5 εκατομμύρια μετοχές της «DryShips» σε χαμηλές τιμές.

Όπως επισημαίνεται στην αγωγή, ο εφοπλιστής γνώριζε ή αμελώς θεωρούσε ότι η «DryShips» έχει τα μέσα να αγοράσει τα 9 πλοία, κάτι το οποίο όμως δεν ίσχυε στην πραγματικότητα.

Παράλληλα τον Οκτώβριο του 2008, η «DryShips» ανακοίνωσε ότι εκτός της αγοράς των συγκεκριμένων πλοίων, θα προχωρούσε και σε σημαντικές επενδύσεις στον τομέα των γεωτρήσεων. Ειδικότερα, ανακοίνωσε πως θα συνεργαζόταν με την «Primelead» -θυγατρική της «DryShips»-, κλείνοντας συμφωνία για να αναλάβει μερίδα, σε εταιρεία που κατείχε δύο πλοία γεωτρήσεων, τα οποία ήλεγχαν όμως οι πελάτες της «Cardiff». Η «Primelid» μετονομάστηκε σε «Ocean Rig».

Στη συνέχεια, ο εφοπλιστής γνωστοποίησε ότι σκοπεύει να σπάσει τις μετοχές της «Primelid» σε μερίσματα, να κάνει δηλαδή «spin-off». Όπως ξεκαθαρίζουν όμως οι μέτοχοι, οι δηλώσεις του κ. Οικονόμου περί προσφοράς των μετοχών της θυγατρικής εταιρείας ήταν ψευδείς και παραπλανητικές, με αποτέλεσμα αφενός το «spin-off» να μην ολοκληρωθεί και αφετέρου η μετοχής της «DryShips» να καταποντιστεί, χάνοντας το 79% της αξίας της.

Ουσιαστικά, ο Γιώργος Οικονόμου κατηγορείται ότι αφενός προκάλεσε τεράστιες διακυμάνσεις στη μετοχή της εταιρείας (ανοδική και καθοδική πορεία) και αφετέρου ότι έκλεινε επαγγελματικές συμφωνίες ανάμεσα στην εισηγμένη στο χρηματιστήριο «DryShips» και ιδιωτικών εταιρειών συμφερόντων της οικογένειάς του, με απώτερο στόχο την απόκτηση οικονομικών οφελών.

Ο Έλληνας εφοπλιστής πιθανώς θεωρούσε ότι οι ελεγχόμενοι χειρισμοί του θα περνούσαν απαρατήρητοι, καθώς όπως φέρεται να έχει δηλώσει σύμφωνα με το περιοδικό «Barron's», «οι Αμερικανοί είναι οι πλέον ηλίθιοι επενδυτές εδώ γύρω και υπάρχει ρευστό σε αυτήν την αγορά».

Εκμεταλλευόμενος έτσι μεγάλα χρηματικά ποσά (η νομιμότητα της απόκτησης των οποίων κρίνεται), ο κ. Οικονόμου φιγουράρει στις λίστες με τους ισχυρότερους εφοπλιστές, είναι γνωστός για τη συλλογή εξαιρετικών έργων τέχνης που διαθέτει και αναφέρεται ως παράδειγμα από το γερμανικό περιοδικό «Der Spiegel» Έλληνα κροίσου που δεν τον άγγιξε η οικονομική κρίση.

Αντιμέτωπος τώρα με την αμερικανική δικαιοσύνη, ίσως κληθεί να πληρώσει –κυριολεκτικά και μεταφορικά- τη συμπεριφορά του, καθώς φαίνεται ότι μαθημένος από την ευνοϊκή μεταχείριση της πολιτείας προς εφοπλιστές στην Ελλάδα, ίσως να μην περίμενε την αυστηρή και άμεση αντιμετώπιση της αμερικανικής δικαιοσύνης. Μένει να δούμε τι ανταπαντά ο παντοδύναμος εφοπλιστής.

Διαβάστε επίσης:

CIA: Πού είναι νηολογημένα τα πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών

Οι «ιερές» μπίζνες με εφοπλιστές στη Βουλιαγμένη

ΣΥΡΙΖΑ: «Δώρα» στους εφοπλιστές, φοροεπιδρομή στα χαμηλά εισοδήματα

Γ. Χαλάς: Κυβέρνηση και πλοιοκτησία υποβαθμίζουν τον Έλληνα ναυτικό

Δυο Έλληνες εφοπλιστές «δείχνει» μάρτυρας ως χρηματοδότες της Χ.Α.

Οικονομική αφαίμαξη για τον λαό και οι εφοπλιστές «αφορολόγητοι»

Το αξιοπερίεργο ενδιαφέρον της Χ.Α για τα συμφέροντα εφοπλιστών

Οι Έλληνες στην «κατάψυξη» και το πετρέλαιο ναυτιλίας αφορολόγητο

Οι Έλληνες εφοπλιστές, η Χρυσή Αυγή και η τροπολογία στα «μουλωχτά»

Έλληνες εφοπλιστές: «Ξεφάντωμα» νέων παραγγελιών στην Κίνα

Εφοπλιστές: Προσπάθεια καθησυχασμού της ΕΕ η οικειοθελής προσφορά;

Έλληνες εφοπλιστές: Δίνουν 6,5 δισ. για νέα πλοία και κόβουν μισθούς