Πώς οι μετακινήσεις των διακοπών δεν θα σας αδειάσουν το πορτοφόλι

Πώς οι μετακινήσεις των διακοπών δεν θα σας αδειάσουν το πορτοφόλι

Με μερικές απλές κινήσεις το ταξίδι των διακοπών σας θα σας κοστίσει λιγότερο από ότι υπολογίζατε!

Του Γιάννη Σκουφή

Οι διακοπές συνδυάζονται τις περισσότερες φορές με μετακινήσεις με το αυτοκίνητο, που με τις τιμές που έχουν τα καύσιμα αλλά και τα διόδια αξιώνουν ένα σεβαστό ποσοστό του προϋπολογισμού. Και όμως, αν προσέξει κανείς λίγο μπορεί να μειώσει αισθητά το κόστος του ταξιδιού, χωρίς να ταλαιπωρηθεί, αλλά και χωρίς αυτός που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι να πιεστεί.

Το ευχάριστο, άνετο, ασφαλές και οικονομικό ταξίδι λοιπόν ξεκινά αρκετό καιρό πριν φορτώσετε τα πράγματα και γυρίσετε το κλειδί στη μίζα για να φύγετε. Και αυτό γιατί αν το αυτοκίνητό σας χρειάζεται σέρβις θα πρέπει να το προγραμματίσετε. Ένα κακά συντηρημένο αυτοκίνητο και μπορεί να δημιουργήσει στην πορεία προβλήματα που ενίοτε θα χαλάσουν τις διακοπές σας και θα σας κοστίσει σε καύσιμο.

Τα φθαρμένα μπουζί και τα βρώμικά φίλτρα αέρα πληρώνονται καθημερινά στο πρατήριο, οπότε καιρός είναι να αντικατασταθούν. Και μιας που θα πάτε για σέρβις προτιμείστε, αν γίνεται, ένα πιο λεπτόρευστο λάδι (το πρώτο νούμερο στην ένδειξη του κουτιού, π.χ. 5W50, που όσο πιο μικρό είναι τόσο πιο λεπτόρευστο είναι το λιπαντικό) που μειώνει έστω και λίγο την κατανάλωση και περιορίζει τις απώλειες από τις εσωτερικές τριβές. Ειδικά όταν ο κινητήρας είναι κρύος.

Επίσης δεν θα πρέπει να ξεχάσετε τον έλεγχο της πίεσης των ελαστικών του αυτοκινήτου σας. Όταν η πίεση στα λάστιχα είναι χαμηλή, η επιφάνεια επαφής τους με το δρόμο αυξάνεται, με αποτέλεσμα να αυξάνονται και οι τριβές και η κατανάλωση. Έτσι θα πρέπει να είναι αυτή που προβλέπει ο κατασκευαστής -αν ταξιδέψετε φορτωμένοι βάλτε τη μεγαλύτερη τιμή- και ακόμα καλύτερα αυξημένη κατά 0,3 bar. Για να εξοικονομήσετε καύσιμο χωρίς παραχωρήσεις στα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου σας. Αν πρέπει να αλλάξετε λάστιχα -ή αυτοκίνητο...- μην επιλέγετε τα πιο φαρδιά που μπορείτε. Θα κερδίσετε ελάχιστα σε οδική συμπεριφορά, θα έχετε μειωμένη άνεση και θα χάσετε στην κατανάλωση, αλλά και στο κόστος αγοράς τους. Επίσης ρίξτε μια ματιά και στην ενεργειακή κλάση του ελαστικού που σκοπεύετε να αγοράσετε...

Αν θέλετε να πάρετε μαζί σας περισσότερες αποσκευές από αυτές που χωρά το πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου σας σκεφτείτε, πριν πάτε να αγοράσετε μπαγκαζιέρα οροφής, αν πραγματικά τα χρειάζεστε όλα αυτά. Αν όχι, πάρτε μαζί σας μόνο τα απαραίτητα και θα γλιτώσετε τόσο το έξοδο της μπαγκαζιέρας που είναι αρκετά μεγάλο, όσο και τη σημαντικά μεγαλύτερη κατανάλωση, αλλά και το θόρυβο που θα σας πάρει τα... αυτιά στο ταξίδι. Αν όχι, υπολογίστε ότι τα έξοδα για το καύσιμο θα είναι αρκετά τσιμπημένα.

Στην περίπτωση που υπάρχουν ποδήλατα, έχετε υπόψη πως οι βάσεις οροφής είναι καλύτερες από αυτές που αναρτώνται στο πίσω μέρος, μιας και οι τελευταίες χαλούν περισσότερο την αεροδυναμική του αυτοκινήτου και κοστίζουν πιο πολύ σε λίτρα αμόλυβδης ή diesel.

Πριν ξεκινήσετε και παρά το ότι έχετε σύστημα πλοήγησης, στο smartphone σας π.χ., μελετείστε λίγο τη διαδρομή. Μπορεί να βρείτε και κάποια εναλλακτική που να περνά από ωραία μέρη και δεν έχει και διόδια... Κάποια συστήματα πλοήγησης διαθέτουν και λειτουργία Eco, στην οποία λαμβάνουν υπόψη τη μορφολογία του εδάφους, καθώς η πολύ ανηφόρα κοστίζει σε καύσιμο. Επίσης οι χάρτες της Google σας δείχνουν σε πραγματικό χρόνο την κίνηση, προκειμένου να αποφύγετε μποτιλιαρίσματα που θα ταλαιπωρήσουν και εσάς και την τσέπη σας.

Καθοδόν ισχύει πάντα η βασική αρχή του «κινητήρας που δεν λειτουργεί δεν καταναλώνει». Έτσι λοιπόν μην απενεργοποιείτε το σύστημα start stop που έχει το αυτοκίνητό σας ή αν δεν έχει και μείνετε ακινητοποιημένοι για περισσότερα από 20 δεύτερα σβήστε μόνοι σας τον κινητήρα. Αν χρειαστείτε ρεύμα γυρίστε το κλειδί στην ενδιάμεση θέση της μίζας -αν το αυτοκίνητό σας παίρνει μπροστά με μπουτόν πατήστε το μέχρι να ανάψουν τα λαμπάκια το ταμπλό- αλλά μην το παρακάνετε και μείνετε από μπαταρία.

Επίσης, εκμεταλλευτείτε τη λειτουργία cut off που έχουν οι σύγχρονοι κινητήρες: Όταν το αυτοκίνητο κινείται χωρίς γκάζι, π.χ. σε κάποια κατηφόρα ή σε ένα επίπεδο τμήμα δρόμου, η τροφοδοσία με καύσιμο διακόπτεται με αποτέλεσμα τη μηδενική κατανάλωση. Αν βάλετε τον επιλογέα στο νεκρό, όπως παλαιότερα συνήθιζαν αρκετοί, το cut off δεν ενεργοποιείται.

Μια καλή κίνηση που έχει σχέση τόσο με την ασφάλειά σας όσο και με την οικονομία καυσίμου είναι το να μην περιορίζετε το οπτικό σας πεδίο στο αμέσως επόμενο αυτοκίνητα. Αν δείτε πιο μπροστά, θα οδηγείτε προληπτικά και θα είστε πιο ασφαλείς, ενώ θα μπορέσετε να αποφύγετε άσκοπες επιταχύνσεις και φρεναρίσματα που κοστίζουν πολύ σε καύσιμο, ειδικά μέσα στην πόλη.

Μην αγνοείτε τις ενδείξεις αλλαγής σχέσης που ενδεχομένως έχει το αυτοκίνητό σας και θα έχετε εξοικονόμηση καυσίμου μέχρι και 15%. Μην παραξενευτείτε αν σας «ζητηθεί» να περάσετε 6η από τα 50 ή τα 60 χλμ./ ώρα. Δεν υπάρχει κανένα θέμα, αντίθετα υπάρχει μόνο εξοικονόμηση καυσίμου. Ειδικά αν συνηθίζετε να κρατάτε τη 2α στο κιβώτιο.

Επίσης, μια άλλη λεπτομέρεια που οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν είναι ότι στη φάση της επιτάχυνσης το σωστό είναι να πατά κανείς τέρμα το πεντάλ του γκαζιού. Κι αυτό γιατί έτσι ανοίγει φουλ η «πεταλούδα» και ο κινητήρας αναπνέεει καλύτερα και γίνεται πιο αποδοτικός.

Ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει πολύ την κατανάλωση είναι η ταχύτητα ταξιδίου. Αν π.χ. κινούμαστε με τα ¾ της τελικής ταχύτητας του αυτοκινήτου μας, καταναλώνουμε τη μισή βενζίνη σε σχέση με το αν κινούμασταν με την τελική του, μιας και η αεροδυναμική παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα. Τη μεγαλύτερη οικονομία την πετυχαίνει κανείς όταν κινείται μέχρι και με 130 χλμ/ώρα, όχι μόνο γιατί η κατανάλωση κυμαίνεται σε λογικά επίπεδα αλλά γιατί γλιτώνει, κατά πάσα πιθανότητα και τα τυχόν πρόστιμα.

Φυσικά σε αυτές τις ταχύτητες και πάλι για λόγους αεροδυναμικής, τα παράθυρα παραμένουν ερμητικά κλειστά και λειτουργεί ο κλιματισμός. Ο οποίος ναι μεν είναι ενεργοβόρος, αλλά στην προκειμένη περίπτωση η χρήση του είναι σαφώς πιο οικονομική από το να ανοίξουμε τα παράθυρα. Αντίθετα στις μικρές διαδρομές κάνουμε το αντίθετο, μιας και το air condition δεν θα προλάβει καν να αποδώσει.

Τα παράθυρα τα ανοίγουμε διάπλατα και όταν έχουμε αφήσει το αυτοκίνητό μας κάποια ώρα στον ήλιο, προκειμένου, πριν ξεκινήσουμε, να φύγει ο καυτός αέρας που έχει συγκεντρωθεί και ο κλιματισμός να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά στη συνέχεια.

Και καλό ταξίδι!