ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Κορονοϊός: «Εγκλωβισμένοι» 230.000 ναυτεργάτες σε όλο τον κόσμο

ΛΙΜΑΝΙ
INTIME NEWS

Σε ιδιότυπη ομηρία πάνω στα πλοία, για 10 έως και 20 μήνες, βρέθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες ναυτεργάτες σε όλο τον κόσμο, από την έναρξη της πανδημίας του κορονοϊού.

Το καθεστώς των απαγορεύσεων που επέβαλαν λόγω της πανδημίας οι χώρες στις μετακινήσεις των ναυτεργατών, είτε στον επαναπατρισμό τους είτε στην ομαλή εργασία αυτών που πρόκειται να ναυτολογηθούν (σκάντζα), έχει επιφέρει δραματικές αλλαγές στις συνθήκες εργασίας τους, τονίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), Αντώνης Νταλακογεώργος. Τα προβλήματα υγείας έχουν πολλαπλασιαστεί, όπως έχει επηρεαστεί και η ψυχοσύνθεση των ναυτεργατών από τον μακροχρόνιο εγκλωβισμό τους μέσα στα πλοία. Παράλληλα, η προσπάθεια να δοθεί προτεραιότητα στους εμβολιασμούς των ναυτεργατών και επακόλουθα να εξασφαλίζεται η ομαλή σκάντζα τους στα πλοία, δεν προχωράει, προσθέτει ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ.

Στην αρχή της πανδημίας ο αριθμός των ναυτεργατών που βρέθηκαν σε αυτή την ιδιότυπη ομηρία σε πλοία ανά τον κόσμο, άγγιξε τις 400.000. Δεκαέξι μήνες μετά από την εμφάνιση του νέου κορονοϊού, παραμένουν εγκλωβισμένοι πάνω από 230.000 ναυτεργάτες έως και σήμερα, σύμφωνα με τον κ. Νταλακογεώργο. Η ΠΕΝΕΝ έχει απευθυνθεί για το μεγάλο αυτό πρόβλημα στους διεθνείς και περιφερειακούς οργανισμούς αλλά και στις συνδικαλιστικές οργανώσεις των Ναυτεργατών (IMO - Ε.Ε - ITF) καθώς επίσης στην ελληνική κυβέρνηση και στο Υπουργείο Ναυτιλίας.

«Την περίοδο της πανδημίας το θαλάσσιο εμπόριο και η διακίνηση των εμπορευμάτων με τα πλοία συνεχίστηκε ομαλά και μάλιστα σημείωσε και αύξηση, με αποτέλεσμα τα ναυλοσύμφωνα που υπογράφονται μεταξύ ναυλωτών - εφοπλιστών να έχουν πάρει την ανιούσα και σε ορισμένους τύπους η αύξηση των ναύλων να είναι εντυπωσιακή και κατ' επέκταση η κερδοφορία τους να σπάει το ένα μετά το άλλο τα ρεκόρ ανόδου... Όλοι οι εμπλεκόμενοι διεθνείς - περιφερειακοί και εθνικοί φορείς, οργανισμοί και υπηρεσίες αντιμετωπίζουν το πρόβλημα χλιαρά, αναλίσκονται σε εκκλήσεις και παραινέσεις και έως τώρα έχουν αποτύχει οικτρά στην διαχείριση και στην ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος, το οποίο σημειωτέον δεν έχει λάβει σε καμία περίπτωση την δημοσιότητα που θα έπρεπε. Αντίθετα ο ολιγοήμερος αποκλεισμός από πλοίο στο κανάλι του Σουέζ πρόσφατα, αποτέλεσε κεντρική είδηση σε διεθνή κλίμακα, επηρέασε χρηματιστήρια - αγορές και την ίδια την διεθνή οικονομία» αναφέρει.

Από πρόσφατη έρευνα του World Maritime University για την πρώτη περίοδο της πανδημίας, προκύπτουν τα εξής αποκαλυπτικά στοιχεία, για τις άδειες εξόδου:

- Το 95% των ερωτηθέντων ναυτεργατών αντιμετώπισαν απόλυτη απαγόρευση άδειας εξόδου από τα πλοία.

- Τα 2/3 από τους ναυτεργάτες δεν μπορούσαν να αποβιβαστούν από τις σκάλες του πλοίου ενώ και το 1/3 που αποβιβάστηκε το έκανε για να μετρήσει το βύθισμα του πλοίου.

- Από την ίδια έρευνα διαπιστώθηκε πως η παρατεταμένη παραμονή εν πλω, χωρίς την δυνατότητα άδειας ή ακόμη και εξόδου, έχει επηρεάσει την ψυχική τους υγεία στο 88% των ερωτηθέντων. Ιδιαίτερα επιβαρυμένη παρουσιάζεται η κατάσταση εκείνων που εκτελούν ταξίδια μεγάλης χρονικής διάρκειας.

- Ενώ αυξήθηκαν τα μέσα ψυχαγωγίας στα πλοία, ένα σημαντικό ποσοστό ναυτεργατών δεν έδειξε κάποιο ουσιαστικό ενδιαφέρον για αυτά.

Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι μόνο το 14,5% των ναυτεργατών το συγκεκριμένο διάστημα επαναπατρίστηκαν μετά τη λήξη των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (ΣΣΕ) και στην πλειονότητά τους ήρθαν αντιμέτωποι με την επέκταση των ΣΣΕ χωρίς τη θέλησή τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις αυτή επεκτάθηκε και πέρα των 12 μηνών. Ένα ποσοστό 32% δήλωσε ότι δεν αποζημιώθηκε για την παραβίαση της σύμβασής του. Σχετικά με την παροχή ιατρικής βοήθειας, ένα ποσοστό 15,4% θεώρησε ότι είχε ανεπαρκή ιατρική πρόσβαση και φροντίδα στη στεριά.

«Συμπερασματικά η έρευνα επισημαίνει πως η κατάργηση στις άδειες εξόδου των ναυτεργατών επιβαρύνει την ψυχική τους υγεία, η παράνομη επέκταση των συμβάσεών τους, παρά τη θέλησή τους, αποτελεί παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων! Ότι επιβάλλεται να ληφθούν επείγοντα μέτρα για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους στην σκάντζα, στην τήρηση των ΣΣΕ και συνολικά των δικαιωμάτων τους» επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ και προσθέτει πως οι ναυτεργάτες με τον πολύμηνο εγκλωβισμό τους έχουν φτάσει και ξεπεράσει τα όρια τους και πλέον εκπέμπουν SOS, «όχι μόνο για την ωμή καταστρατήγηση των δικαιωμάτων τους που ασύστολα ποδοπατούνται αλλά και γιατί πλέον τίθεται σε κίνδυνο η σωματική και ψυχική τους ακεραιότητα».

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Κορονοϊός: Μεγάλες προσδοκίες από το φάρμακο που έρχεται από το Ισραήλ - Ξεκινούν κλινικές δοκιμές