Πρωτιά για τους Έλληνες εφοπλιστές στα «νεκροταφεία πλοίων» της ΝΑ Ασίας

Πρωτιά για τους Έλληνες εφοπλιστές στα «νεκροταφεία πλοίων» της ΝΑ Ασίας

Βγαίνουν κερδισμένοι παρά το κόστος σε ανθρώπινες ζωές και την τεράστια οικολογική καταστροφή

 

Η προτίμηση Ελλήνων εφοπλιστών στη διάλυση παλαιών και τοξικών πλοίων με τη μέθοδο της προσάραξης σε κάποια από τις παραλίες της Νότιας και Νοτιανατολικής Ασίας είναι διαπιστωμένη εδώ και χρόνια: επωφελούνται οικονομικά από την πλημμελή εφαρμογή των προτύπων περιβαλλοντικής προστασίας σε κράτη όπως η Ινδία, το Μπαγκλαντές ή το Πακιστάν, και ξεφορτώνονται τα προς ανακύκλωση πλοία με το μικρότερο δυνατό γι’ αυτούς κόστος, με τεράστιο τίμημα όμως σε ανθρώπινες ζωές και περιβάλλον.

Οι Έλληνες εφοπλιστές ήρθαν για ακόμα μία φορά στην πρώτη θέση μεταξύ των ευρωπαίων συναδέλφων τους, με το μεγαλύτερο αριθμό πλοίων που κατέληξε σε ασιατικές παραλίες να ανήκει σε αυτούς, το τρίτο τρίμηνο του 2014.

Σύμφωνα με την οργάνωση «ShipbreakingPlatform», το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα συνολικά 202 πλοία κατέληξαν για scrapping στις ακτές ασιατικών χωρών, 39 εκ των οποίων ανήκουν σε Ευρωπαίους πλοιοκτήτες. Σε Έλληνες εφοπλιστές ανήκει η μερίδα του λέοντος, με 19 πλοία.

Η «πρωτιά» καταγράφεται παρά το νέο νομοθετικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που δεν επιτρέπει πλοία νηολογημένα σε κράτη-μέλη να «ανακυκλώνονται» με τη μέθοδο της προσάραξης σε παραλίες.

Οι συνέπειες για το περιβάλλον είναι ανυπολόγιστες: τοξικά υλικά, βαρέα μέταλλα και οργανικά απόβλητα ρυπαίνουν τη θάλασσα, δημιουργώντας επικίνδυνες συνθήκες και για την υγεία των κατοίκων των περιοχών αυτών.

Τραγικό όμως είναι το τίμημα και για τους εργάτες στις εταιρείες διάλυσης της Ινδίας, του Πακιστάν και του Μπαγκλαντές. Κατά το τρίτο τρίμηνο του 2014 τουλάχιστον 4 εργάτες έχουν χάσει τη ζωή τους, ανεβάζοντας τον αριθμό των θανάτων σε 21 από την αρχή του έτους. Τον περασμένο Ιούλιο, εργατικό ατύχημα σημειώθηκε και σε ελληνόκτητο πλοίο.

Ο λόγος που κάποιοι Έλληνες εφοπλιστές επιμένουν στην πρακτική αυτή, παρά τις απώλειες ανθρώπινων ζωών και την οικολογική καταστροφή και κόντρα στην ευρωπαϊκή νομοθεσία, είναι καθαρά οικονομικός. Οι εφοπλιστές που επιλέγουν χώρες όπως το Πακιστάν, την Ινδία και το Μπαγκλαντές καθώς εκεί εφαρμόζονται πλημμελώς τα πρότυπα περιβαλλοντικής προστασίας, ξεφορτώνονται τα παλιά πλοία και έχουν και οικονομικό όφελος. Αυτό συμβαίνει καθώς μπορούν να πουλήσουν τα πλοία τους σε σημαντικά υψηλότερες τιμές σε τέτοιες εταιρείες διάλυσης, από αυτές που θα έπαιρναν, αν προτιμούσαν ασφαλείς εγκαταστάσεις ανακύκλωσης. Επιπλέον, το εργατικό κόστος είναι ελάχιστο, καθώς παραβιάζεται βάναυσα το εργατικό δίκαιο: στις περισσότερες τέτοιου είδους εγκαταστάσεις δεν υπάρχει πόσιμο νερό, δεν τηρούνται οι συνθήκες υγιεινής, ενώ το προσωπικό είναι ανεκπαίδευτο στο να χειρίζεται επικίνδυνες τοξικές ουσίες.

Για να παρακάμπτεται η ευρωπαϊκή νομοθεσία, είναι κοινή τακτική λίγες εβδομάδες πριν ένα παλιό πλοίο κατευθυνθεί στη νότια Ασία, να αλλάζει σημαία σε χώρα εκτός Ε.Ε.

Αποδεικνύεται για μία ακόμα φορά ότι ευκαιριακά υψώνουν την ελληνική σημαία, δεν υπολογίζουν οικολογικές καταστροφές και θανάτους εργατών, για να διαφυλάξουν τα ιλιγγιώδη κέρδη τους, από τα οποία θα δώσουν κάποια «εθελοντικά» ψίχουλα στο ελληνικό δημόσιο.

Διαβάστε επίσης:

Οι σκοτεινές διαδρομές του μαύρου χρήματος και τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν

Νέο «δώρο» στους Έλληνες εφοπλιστές

Έλληνες εφοπλιστές: Ευημερούν κατεβάζοντας την ελληνική σημαία

Οικειοθελής προσφορά εφοπλιστών: Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος φιάσκου

Νόμιμη η έκτακτη εισφορά των εφοπλιστών

«Αυλαία» στα Ποσειδώνια με νέες «απειλές» για την ελληνική σημαία

Έλληνες εφοπλιστές: Προσφορά στην ελληνική οικονομία... υπό προϋποθέσεις

Έλληνες εφοπλιστές: Πρώτοι στον κόσμο και στην Ελλάδα «δεν πληρώνω»

Κυβερνητικό «σίριαλ» με τους φόρους των εφοπλιστών

Ούτε ευρώ στα κρατικά ταμεία από την εισφορά των εφοπλιστών

Εφοπλιστές: Χρωστούν εκατομμύρια στα ασφαλιστικά ταμεία

Έλληνες εφοπλιστές: Βάζουν «χέρι» στα ελληνικά ναυπηγεία μέσω Κίνας...

Spiegel: Πλούτος και κρυψίνοια των Ελλήνων Εφοπλιστών

ΠΝΟ: Ανοίγει ο ασκός του Αιόλου για τους εφοπλιστές

ΠΕΝΕΝ: Οι ναυτεργάτες απαντούν στους εφοπλιστές