ΝΑΥΤΙΛΙΑ

«Ξήλωμα» της ευνοϊκής φορολογίας στη ναυτιλία ζητά η Κομισιόν

«Ξήλωμα» της ευνοϊκής φορολογίας στη ναυτιλία ζητά η Κομισιόν

Συστάσεις προς την Ελλάδα απευθύνει η Κομισιόν, για το ευνοϊκό καθεστώς φορολογίας και κρατικών ενισχύσεων στο ναυτιλιακό τομέα, σε συνέχεια της διαδικασίας που είχε εκκινήσει το 2012 για τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά και με βάση τα συμφωνηθέντα με τους δανειστές στο πλαίσιο του τρίτου μνημονίου.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έχει αντιμετωπίσει με εντυπωσιακή αργοπορία όσα προβλέπει για τον τομέα της ναυτιλίας και τη σκανδαλωδώς ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση των Ελλήνων εφοπλιστών το τρίτο μνημόνιο, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιταχύνει τώρα το «ξήλωμα» κάποιων εκ των προνομίων.

Έτσι, η Κομισιόν θέτει δίμηνη διορία στην Ελλάδα, για να επανεξετάσει ισχύουσες διατάξεις, οι οποίες ενδέχεται να επιτρέπουν σε εταιρείες και μετόχους εταιρειών να επωφελούνται από το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς, παραβιάζοντας έτσι τους σχετικούς κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Επιτροπή σημειώνει ότι η φορολόγηση με βάση τη χωρητικότητα του στόλου -και όχι βάσει πραγματικών κερδών- απευθύνεται αποκλειστικά σε επιχειρήσεις θαλάσσιων μεταφορών. Ωστόσο, το ελληνικό σύστημα του φόρου χωρητικότητας δεν είναι κατάλληλα στοχευμένο, σημειώνει η Κομισιόν, και ευνοεί μετόχους ναυτιλιακών εταιρειών καθώς και επιχειρήσεις άλλες από τις επιχειρήσεις θαλάσσιων μεταφορών, πέραν των ορίων που επιτρέπονται βάσει των κατευθυντήριων γραμμών για τις θαλάσσιες μεταφορές.

Στις προτάσεις της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά από την Ελλάδα να επανεξετάσει ποια πλοία είναι επιλέξιμα για υπαγωγή στο σύστημα φόρου χωρητικότητας και να εξαιρέσει από το προτιμησιακό καθεστώς τα αλιευτικά σκάφη, τα ρυμουλκά, καθώς και τα σκάφη αναψυχής (γιοτ) χωρίς πλήρωμα που ενοικιάζονται σε τουρίστες.

Οι εταιρείες εκμετάλλευσης αυτών των πλοίων θα υπόκεινται στο μέλλον στο γενικό φόρο εισοδήματος, τονίζει η Κομισιόν.

Από την ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση, θα πρέπει επίσης να εξαιρεθούν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές, οι ναυτιλιακοί πράκτορες και άλλοι ενδιάμεσοι φορείς του ναυτιλιακού τομέα, καθώς και οι μέτοχοι ναυτιλιακών εταιρειών, που δεν εκτελούν πραγματικές θαλάσσιες μεταφορές.

Η Κομισιόν διευκρινίζει ότι οι προτάσεις της δεν αφορούν στις κύριες δραστηριότητες της ελληνικής ναυτιλιακής οικονομίας, δηλαδή την εκμετάλλευση κυρίως φορτηγών πλοίων και δεξαμενόπλοιων. Οι δραστηριότητες αυτές θα εξακολουθήσουν να υπόκεινται σε φορολόγηση βάσει της χωρητικότητας αντί για φορολόγηση βάσει των κερδών, υπό την προϋπόθεση ότι οι εταιρείες εκμετάλλευσης αυτών των πλοίων θα διατηρούν αμετάβλητο το μερίδιο του στόλου τους υπό σημαίες χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ).

Η Ελλάδα θα πρέπει να απαντήσει εντός δύο μηνών, εάν συμφωνεί με τα προτεινόμενα μέτρα. Στην περίπτωση αυτή, οφείλει να τροποποιήσει τους σχετικούς εθνικούς κανόνες, ώστε να αρχίσουν να ισχύουν –το αργότερο- από την 1η Ιανουαρίου 2019. Σημειώνεται ότι η προθεσμία αυτή προκύπτει από το μνημόνιο που υπεγράφη τον Αύγουστο του 2015 και προβλέπει ότι οι ειδικές συνεισφορές των ναυτιλιακών εταιρειών και των μετόχων τους για την αντιμετώπιση της κρίσης θα διατηρηθούν μέχρι το τέλος του 2018. Στο τρίτο μνημόνιο προβλέπεται δε, η σταδιακή κατάργηση φορολογικών προνομίων των Ελλήνων εφοπλιστών και η αύξηση των εσόδων από το φόρο χωρητικότητας.

Σχετικές ειδήσεις