Μεγάλες απώλειες στην αγορά χυμών-αλκοολούχων ποτών

Μεγάλες απώλειες στην αγορά χυμών-αλκοολούχων ποτών

Ακόμα μεγαλύτερη μείωση σημειώθηκε στην εγχώρια κατανάλωση μη αλκοολούχων ποτών και εμφιαλωμένου νερού με το κυριότερο κριτήριο επιλογής για τους καταναλωτές να είναι πλέον η τιμή, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα μελέτης της Hellastat ΑΕ.

Η οικονομική ύφεση καθώς και τα μέτρα που ελήφθησαν στο πλαίσιο εφαρμογής του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, συνέβαλλαν στον σημαντικό περιορισμό του εισοδήματος των καταναλωτών, εκτιμά η μελέτη. Ιδιαίτερη επιβάρυνση προκάλεσε η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες (σε 23%) για τα εμφιαλωμένα νερά, τα αναψυκτικά, τους χυμούς φρούτων, τον καφέ και το τσάι.

Παράγοντες της αγοράς, τους οποίους επικαλείται η ίδια μελέτη, εκτιμούν ότι η αγορά των χυμών υπέστη τις μεγαλύτερες απώλειες, καθώς τα εν λόγω προϊόντα είναι ακριβότερα έναντι των υπολοίπων του κλάδου. Επιπλέον, η αγορά αναψυκτικών υποχώρησε κατά 6%, ενώ πτώση υπέστη και η αγορά του εμφιαλωμένου νερού, εξαιτίας κυρίως της λεγομένης "κρύας" αγοράς (εστιατόρια, καφετέριες κλπ).

Οι καταναλωτές στρέφονται σταδιακά στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (κυρίως στα εμφιαλωμένα νερά και τους χυμούς ραφιού), τα οποία το 2011 εμφάνισαν σημαντική άνοδο πωλήσεων, αλλά και στην κατανάλωση νερού βρύσης αντί εμφιαλωμένου.

Πρόσθετη επιβάρυνση στα κέρδη των εταιρειών προκάλεσαν τα αυξημένα κόστη των πρώτων υλών (αυξήσεις στις τιμές των φιαλών ΡΕΤ, της ζάχαρης και των συμπυκνωμένων χυμών).

 Τέλος, σημειώνεται ότι τα σημεία πώλησης σταδιακά μειώνονται, καθώς αρκετά σημεία λιανικής έχουν κλείσει εξαιτίας της ύφεσης.