Taxisnet: Ερωτήσεις-απαντήσεις ΥΠΟΙΚ για τα προβλήματα

Taxisnet: Ερωτήσεις-απαντήσεις ΥΠΟΙΚ για τα προβλήματα

Ενημέρωση, με ερωτήσεις και απαντήσεις για τα προβλήματα που δημιουργούνται στο Taxisnet, τις ουρές στις εφορίες αλλά και περί του αιτήματος για νέα παράταση, δίνει το υπουργείο Οικονομικών, με άτυπη ενημέρωσή του.

Αναλυτικά:

-Θα δώσετε παράταση στις υποβολές φορολογικών δηλώσεων;
Καταρχήν «τραβήξαμε» όσο πιο πίσω μπορούσαμε τη λήξη των προθεσμιών και το φτάσαμε Ιούνιο, που άλλες χρονιές είχαν ήδη υποβάλλει όλοι τη δήλωση τους. Επειδή ο περισσότερος κόσμος πήγε τελευταία στιγμή, δώσαμε παράταση για 30/6. Δηλαδή 1 μήνα παράταση. Επειδή όλος ο κόσμος συνωστιζόταν την ίδια ημέρα, δώσαμε 2η παράταση, όπου κάθε ΑΦΜ λήγει σε διαφορετική ημέρα, ώστε να μην συμπίπτουν όλοι μαζί. Πλέον το τελευταίο ΑΦΜ (το μηδέν) λήγει στις 30/8. Δηλαδή 2 μήνες παράταση. Επειδή έπεφτε η λήξη του 1ου ΑΦΜ ημέρα Δευτέρα, δώσαμε 3η παράταση, για μέχρι Παρασκευή 26/7. Δηλαδή 1 εβδομάδα παράταση. Πιστεύουμε πως έχουμε εξαντλήσει πλέον το περιθώριο των παρατάσεων.

-Τι έχετε να πείτε για τα προβλήματα και τον συνωστισμό στην υποβολή των δηλώσεων;
Κάθε μέρα υποβάλλονται ~ 150.000 δηλώσεις. Αυτή είναι μια ομαλή ροή υποβολής δηλώσεων. Ήδη έχει υποβληθεί περίπου το 45% του συνόλου των δηλώσεων εισοδήματος (= 2,7 εκατ. δηλώσεις από το σύνολο των 6,2 εκατ.). Οι δηλώσεις υποβάλλονται πλέον από όλους ηλεκτρονικά. Συνεπώς ο καθένας μπορεί από το σπίτι του, με μια απλή σύνδεση internet να υποβάλλει τη δήλωση του, χωρίς να περιμένει σε «ουρές». Θυμίζω ότι μέχρι και πέρσι, υπήρχαν ατελείωτες «ουρές» σε Εφορίες για να υποβάλλουν τη φορολογική δήλωση. Φέτος δεν υπάρχει κανένας συνωστισμός στις δηλώσεις εισοδήματος.

-Γιατί πέφτει συνεχώς το Σύστημα TAXIS;
Καταρχήν ο ισχυρισμός ότι το σύστημα πέφτει συνεχώς, είναι εσφαλμένος. Το σύστημα έχει πέσει συνολικά 3 φορές, από 1 ώρα τη φορά, καθόλη τη διάρκεια του Ιουλίου. Και στις 3 περιπτώσεις αντιμετωπίστηκαν αμέσως οι βλάβες από τη ΓΓΠΣ και το σύστημα λειτουργούσε και πάλι, το πολύ σε διάστημα 1 ώρας. Αυτό δεν είναι τυχαίο. Είναι αποτέλεσμα των αναβαθμίσεων του συστήματος, ώστε να αντέχει μεγάλο όγκο δηλώσεων.

Σίγουρα το σύστημα δεν μπορεί να αντέξει 1 εκατ. δηλώσεις ταυτόχρονα. Ωστόσο αντέχει άνετα μέχρι 250.000 δηλώσεις ημερησίως. Πέρσι το σύστημα άντεχε 150.000 δηλώσεις ημερησίως και το αναβαθμίσαμε περαιτέρω για να υπάρχει άνεση. Φέτος δεν έχει ξεπεραστεί σε καμία ημέρα το όριο των 200.000 δηλώσεων ημερησίως, συνεπώς δεν υπάρχει πρόβλημα.

Επίσης 2 φορές την εβδομάδα για 4-5 ώρες «κατεβάζουμε» το σύστημα για να κάνουμε και νέες αναβαθμίσεις. Όμως ακόμη και εκείνες τις ώρες, το σύστημα δουλεύει κανονικά για τους πολίτες και δέχεται φορολογικές δηλώσεις. Εκείνες τις ώρες το σύστημα δεν δέχεται μόνο κάποιες δηλώσεις νομικών προσώπων.

Άρα να ξεκαθαρίσω ότι όσον αφορά τις δηλώσεις εισοδήματος των πολιτών, το σύστημα δεν πέφτει, αλλά δουλεύει κανονικά και συνεχώς.

-Αν πάτε σε μια Εφορία θα δείτε ατελείωτες «ουρές» και ο κόσμος ταλαιπωρείται. Τι κάνετε για αυτό;
Αυτό είναι ένα τεράστιο πρόβλημα που δημιουργήθηκε και διογκώθηκε τα τελευταία 30 έτη. Και η μοναδική λύση αντιμετώπισης ήταν να ανοίγουν συνεχώς και νέες Εφορίες σε κάθε πόλη και χωριό και έτσι έφτασε η Ελλάδα να έχει 300 Εφορίες, με τεράστιο οικονομικό κόστος.

Από την πρώτη στιγμή στο Υπουργείο δράσαμε για την αντιμετώπιση αυτού του πολυσύνθετου προβλήματος σε 2 παράλληλους άξονες:

Ο 1ος άξονας αφορά στην ενοποίηση των Εφοριών, για τη μείωση των δαπανών και τη συγκέντρωση του διάσπαρτου προσωπικού, ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες.
a) Ήδη έχουμε ενοποιήσει 150 Εφορίες, ενώ μέχρι τον Οκτώβριο η Ελλάδα θα έχει πλέον 120 Εφορίες, τουλάχιστον 1 σε κάθε Νομό της χώρας. Έτσι εξοικονομήσαμε 10 εκατ. ευρώ ετησίως και συγκεντρώσαμε 4.000 εφοριακούς υπαλλήλους.
b) Παράλληλα ιδρύσαμε ένα Γραφείο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΓΕΦ) σε κάθε πόλη που έκλεισε η Εφορία, ώστε να καλύπτουμε τους πολίτες. Δυστυχώς σε κάποιες πόλεις δεν καταφέραμε να ανοίξουμε το ΓΕΦ, επειδή οι Δήμοι αρνούνται κατηγορηματικά να μας παραχωρήσουν χώρο στο ΚΕΠ, με την ελπίδα ότι θα ξανα-ανοίξει η Εφορία.
c) Δεν σταματούμε εκεί: προχωρούμε σε αλλαγή όλων των διαδικασιών εντός των ΔΟΥ, στο πλαίσιο του νέου Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών. Έτσι πετυχαίνουμε απλούστευση και παράλληλα μείωση του κόστους συμμόρφωσης των επιχειρήσεων.

Ο 2οςάξονας αφορά στην ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών, το γνωστό TAXIS-NET.
a) Φέτος για πρώτη φορά υποβλήθηκαν οι δηλώσεις εισοδήματος από όλους ηλεκτρονικά. Μιλάμε δηλαδή για 6 εκατ. δηλώσεις που δεν πήγαν στην Εφορία. Τεράστια ανακούφιση πολιτών και εφοριακών.
b) Το τελευταίο 1 έτος στο ΥΠΟΙΚ έχουμε αναπτύξει και θέσει σε λειτουργία 30 νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Αναλογιστείτε ότι κατά το 2000-2011 είχαν αναπτυχθεί 20 υπηρεσίες. Δηλαδή μέσα σε 1 έτος έγινε περισσότερη δουλειά από ότι σε μια10-ετία.c) Επίσης συνεργαζόμαστε πλέον με τις τράπεζες για τις πληρωμές φόρων, ώστε να μην χρειάζεται η προσέλευση στα ταμεία των ΔΟΥ.

d) Έτσι κατά το 2012 δεν υποβλήθηκαν επιτόπου στην Εφορία 20 εκατ. δηλώσεις, οι οποίες υποβλήθηκαν ηλεκτρονικά. Αναλογιστείτε ότι πριν 5 έτη, υποβάλλονταν 3 εκατ. δηλώσεις ηλεκτρονικά. Επίσης εκατομμύρια πληρωμές διενεργήθηκαν μέσω τραπεζών το 2012-2013 με το σύστημα ταυτότητας οφειλής. Αυτά τα έργα ήταν μεγάλη ανακούφιση των πολιτών που δεν πήγαν στις Εφορίες και των εφοριακών που μπορούν πλέον να εστιάσουν στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
e) Και δεν σταματούμε εκεί: μέσα στους επόμενους 12 μήνες θα έχουμε αναπτύξει επιπλέον 60 νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, που πιστεύουμε ότι θα εξαλείψουν οριστικά το φαινόμενο της «ουράς».
f) Παράλληλα αναπτύσσουμε νέα ηλεκτρονικά συστήματα, όπως η διασύνδεση με τα άλλα Υπουργεία, το σύστημα Τελωνείων και λοιπά, που εισάγουν τις νέες τεχνολογίες στην εξυπηρέτηση του πολίτη και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.

-Πότε θα είναι έτοιμο το νέο TAXIS; Ποια τα οφέλη του;
Ξεκινήσαμε το νέο TAXIS το Δεκέμβριο 2012 και εντός του 2013 θα έχει ολοκληρωθεί. Δηλαδή σε διάστημα 1 έτους θα έχουμε επιτύχει να εγκαταστήσουμε το νέο TAXIS σε όλες τις Εφορίες της Ελλάδας. Αναλογιστείτε ότι το παλιό TAXIS πήρε 2 δεκαετίες για να ολοκληρωθεί. Βασικό όφελος για τον πολίτη, είναι ότι με το σύστημα αυτό καταργείται η έννοια της αρμόδιας ΔΟΥ. Δηλαδή κάθε πολίτης μπορεί πλέον να απευθύνεται σε όποια ΔΟΥ θέλει, αφού όλες θα είναι συνδεδεμένες μεταξύ τους. Επίσης διευκολύνονται οι έλεγχοι, αφού υπάρχει κεντρική βάση όλων των φορολογικών δεδομένων.

-Τι έχετε να πείτε για τις διαρροές δεδομένων από το TAXIS; Γιατί δεν ενεργήσατε εδώ και 8 μήνες που ζητάει στοιχεία η Αρχή Προστασίας Δεδομένων;
Καταρχήν με το που εντοπίστηκε το πρόβλημα διαρροής, αμέσως ενεργήσαμε και κλείσαμε όλες τις τρύπες που εντοπίστηκαν. Έκτοτε συνεργαζόμαστε με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και την Εισαγγελία, ώστε να βρούμε τους ενόχους και να τους φέρουμε στη δικαιοσύνη. Αυτό όμως δεν είναι εύκολη υπόθεση: απαιτεί ανάλυση των στοιχείων, έρευνα πρόσβασης όλων των χρηστών κλπ κλπ.
Άλλο ένα πρόβλημα που κληρονομήσαμε και λύσαμε. Αλλά δεν σταματούμε εδώ: ήδη προωθούμε και την περαιτέρω βελτίωση της ασφάλειας των δεδομένων, με την προμήθεια ενός νέου συστήματος εντοπισμού και ελέγχου όλων των χρηστών, ώστε να προλαμβάνονται και αποφεύγονται οι διαρροές δεδομένων.

Η ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ