ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Για δημοπρασία – ρεκόρ ετοιμάζεται ο οίκος Sotheby's στις 25 Μαρτίου

Για δημοπρασία – ρεκόρ ετοιμάζεται ο οίκος Sotheby's στις 25 Μαρτίου
AP

Θα μπορούσε κανείς να τη χαρακτηρίσει ως τη «μάχη» των ζωγράφων της Αναγέννησης.

Η απορία των φιλότεχνων διεθνώς είναι εάν μπορεί το πορτρέτο ενός νεαρού της Αναγέννησης να αποτελέσει το αντίπαλον δέος στο έργο του Sandro Botticelli «Πορτρέτο νεαρού άνδρα που κρατά εικόνα», το οποίο και πωλήθηκε προ ολίγων εβδομάδων στην τιμή ρεκόρ των 92 εκατ. δολαρίων;

Όλα τα ενδεχόμενα φαντάζουν ανοιχτά, καθώς και το δεύτερο πορτρέτο που ετοιμάζεται να βγει σε δημοπρασία στις 25 Μαρτίου και πάλι από τον οίκο Sotheby's είναι εξαιρετικά σπάνιο στην αγορά τέχνης. Θεωρείται δημιουργία του Piero del Pollaiolo κι ένας επιπλέον λόγος που το καθιστά ξεχωριστό είναι το γεγονός ότι για πολλές δεκαετίες τα δύο πορτρέτα – εκείνο του νέου που ήδη πωλήθηκε και αυτό που βγαίνει τώρα σε δημοπρασία – ήταν κρεμασμένα το ένα απέναντι στο άλλο στο γραφείο του πρώην ιδιοκτήτη τους, ο οποίος δημιούργησε τη συλλογή του τις δεκαετίες 1930 και 1940 έως το 1980 οπότε και διαλύθηκε από τους κληρονόμος του.

Και οι Sotheby's ενδεχομένως θα είχαν δημοπρατήσει και τα δύο έργα την ίδια βραδιά αν ο ιδιοκτήτης του πίνακα του Μποτιτσέλι δεν είχε θέσει ως όρο να μην προσφέρεται στην ίδια δημοπρασία άλλο αναγεννησιακό πορτρέτο συνδεόμενο με τη Φλωρεντία.

Όσο ενδιαφέρον έχει το ίδιο το πορτρέτο, που έχει αποδοθεί σε αρκετούς καλλιτέχνες, πριν τελικά γίνει αποδεκτός ως δημιουργός ο ζωγράφος που πρώτος φαίνεται να πέτυχε με ακρίβεια στον καμβά την κίνηση των μυών, άλλο τόσο έχει και ο συλλέκτης που κατείχε τους δύο πίνακες.

Πρόκειται για τον φυσικό σερ Thomas Ralph Merton, τον πρώτο επιστήμονα και εφευρέτη που εργάστηκε το 1915 για τη βρετανική μυστική υπηρεσία πληροφοριών, ο οποίος κατάφερε να εντοπίσει το αόρατο μελάνι που χρησιμοποιούσαν οι γερμανοί κατάσκοποι, αλλά και μια μαύρη μπογιά που καθιστούσε τα αεροσκάφη σχεδόν αόρατα από τα ραντάρ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το εν λόγω έργο είχε πωληθεί το 1985 ως δημιουργία του Cosimo Rosselli (1439–1507) σε τιμή που θα αντιστοιχούσε σε 95.000 ευρώ, ενώ τώρα αναμένεται να αλλάξει χέρια από 4,6 έως 6,7 εκατ. ευρώ.