ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακρίβεια: Υποχωρούν οι τιμές στα σούπερ μάρκετ

Ακρίβεια: Υποχωρούν οι τιμές στα σούπερ μάρκετ

Έρευνα δείχνει πτώση τιμών στα σούπερ μάρκετ σε προϊόντα για τα οποία δεν έχουν ληφθεί μέτρα για την καταπολέμηση της ακρίβειας

Πτωτική τάση καταγράφεται -σε συνέχεια της εφαρμογής (από 1η.3.2024) των πρόσφατων μέτρων του υπουργείου Ανάπτυξης (ΥΠΑΝ) κατά της ακρίβειας- σε τιμές προϊόντων που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, αλλά δεν συμπεριλαμβάνονται σε εκείνα για τα οποία έχουν ληφθεί πρωτοβουλίες, με σκοπό τη μείωση του κόστους τους.

Ειδικότερα, από έρευνα του «Ελεύθερου Τύπου» σε 50 καταναλωτικά αγαθά (συγκεκριμένες ετικέτες) προκύπτουν μειώσεις στις μέσες τιμές 25 εξ αυτών, σε 20 οι μέσες τιμές αυξήθηκαν και σε 5 παρέμειναν σταθερές (αξιοποίηση τιμών από το e-καταναλωτής). Η σύγκριση αφορά σε ημερομηνίες προ (13/2) και μετά (4/3) της εφαρμογής των πρόσφατων μέτρων που έλαβε το υπουργείο. Τα αγαθά -όπως προαναφέρθηκε- δεν συμπεριλαμβάνονται σε κυβερνητικές πρωτοβουλίες, όπως είναι το «καλάθι του νοικοκυριού» ή η «μείωση των εκπτώσεων που παρέχουν οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ κατά 30%» κ.λπ.

Ποσοστό μείωσης

Από τα 25 αγαθά, στα εξής οκτώ το ποσοστό της μέσης μείωσης ήταν διψήφιο: καφές εσπρέσο 250 γραμμ. (-28,01%), αντικολλητικό χαρτί (λαδόκολλα) 8 μέτρα (-15,81%), κοτομπουκιές κατεψυγμένες 400 γραμμ. (-13,26%), μουστάρδα απαλή 250 γραμμ (-12,94%), αλουμινόχαρτο 30 μέτρα (-12,66%), μαρμελάδα φράουλα 370 γραμμ. (-12,3%), κριθαράκι χονδρό 500 γραμμ. (-11,8%) και κύβος λαχανικών 12 τεμ. (-11,11%).

Πτωτικά, ακόμη, κινήθηκαν οι τιμές που αφορούν σε πιπέρι μαύρο τριμμένο, δημητριακά, μαγιονέζα, μακαρόνια Νο10, μακαρόνια Νο2, γιαούρτι επιδόρπιο, αραβοσιτέλαιο, ζάχαρη καστανή, μέλι, χυμός φρούτων, παξιμαδάκια, αναψυκτικά, μπισκότα, σοκολάτες, πατατάκια, κέικ και τυρί κρέμα.

Στον αντίποδα, ανοδική τάση -και μάλιστα σε διψήφιο ποσοστό- παρατηρήθηκε στην τιμή κρουασάν (78,12%), σε συσκευασμένα αλλαντικά – σαλάμια (24,76%), σε κρεμοσάπουνα (20,5%), κρέμες γάλακτος (14,54%) και κατεψυγμένες κοτομπουκιές (13,26%).

Αυξήσεις σημειώθηκαν, επίσης, στα εξής προϊόντα: αλάτι μαγειρικό, σάλτσα τομάτας ψιλοκομμένη, αφρόλουτρα, αλλαντικά – ζαμπόν, κεφαλοτύρι, ανθότυρο, χαρτοπετσέτες, ξυραφάκια, κέτσαπ, κριτσίνια, τσίχλες, βαμβάκι, κονσέρβα τόνος λαδιού, σιμιγδάλι και ξίδι.

Οι τιμές παρέμειναν σταθερές σε τυροπιτάκια, νερό 500 ml, καραμέλες, χωριάτικο φύλλο κατεψυγμένο και ανθό αραβοσίτου.

Αξίζει να επισημανθεί πως οι ετικέτες του αφρόλουτρου και του κρεμοσάπουνου που έχουν συμπεριληφθεί στην έρευνα του «Ε.Τ.» είναι μέσα στις 108 για τις οποίες το ΥΠΑΝ ανακοίνωσε πτώση μέσης τιμής τιμοκαταλόγου (αφορά στη σχέση προμηθευτή-σούπερ μάρκετ). Για την ώρα, όμως, στα συγκεκριμένα αγαθά καταγράφεται αύξηση στη μέση τιμή της λιανικής, 0,62% και 20,5% αντίστοιχα. Δεν έχει περάσει, δηλαδή, στα ράφια η μείωση που διαπιστώθηκε στις τιμές του τιμοκαταλόγου και απεναντίας το κόστος κινείται ανοδικά, μέχρι στιγμής.

Μείωση αρχικής τιμής

Σημειώνεται πως στο πλαίσιο του μέτρου «μείωσης παροχών προς τα σούπερ μάρκετ» -από το οποίο και προέκυψαν οι μειώσεις στις 108 ετικέτες- οι επιχειρήσεις που προμηθεύουν το λιανεμπόριο μειώνουν την αρχική τιμή (δηλαδή την τιμή προ εκπτώσεων, πιστώσεων ή άλλων παροχών). Η μείωση ισούται κατ’ ελάχιστον με το 30% του αθροίσματος των πιστώσεων, εκπτώσεων ή άλλων παροχών που χορηγήθηκαν στο λιανεμπόριο το 2023 επί της αρχικής τιμής της 31ης Δεκεμβρίου 2023.

Το εν λόγω μέτρο, τέθηκε σε ισχύ από την 1η.3.2024, και αφορά σε συγκεκριμένες κατηγορίες αγαθών: απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες), απορρυπαντικά ρούχων για πλύσιμο στο χέρι, απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες), απορρυπαντικά για πλύση πιάτων και σκευών στο χέρι, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια σε υγρή μορφή, σαπούνια σε στερεά μορφή, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες -και από 20/3 προϊόντα εμμήνου ρύσεως.

Σαρακοστιανά στο καλάθι του νοικοκυριού

Σε ισχύ είναι, επίσης και άλλα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, όπως το «καλάθι του νοικοκυριού» που έχει παραταθεί έως τις 30.6.2024 (από 13/3 εντάσσονται σε αυτό και τα Σαρακοστιανά εδέσματα), η «μόνιμη μείωση τιμής», όπου περίπου 1.300 αγαθά πωλούνται τουλάχιστον κατά 5% φθηνότερα, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών, το τρίμηνο «μπλόκο» στις προωθητικές ενέργειες σε όσους προμηθευτές έχουν προβεί σε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις (εξαιρούνται 44 κατηγορίες αγαθών με κοντινή ημερομηνία λήξης), οι «καθαρές» τιμές από το «χωράφι στο ράφι», αλλά και το «πλαφόν» στο μικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα.