ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μας υποχρέωναν να εισάγουμε γερμανικό γάλα για γιαούρτια

Μας υποχρέωναν να εισάγουμε γερμανικό γάλα για γιαούρτια

Να ξεχάσουν τους «επιχειρηματικούς εμφυλίους» και τον εσωτερικό ανταγωνισμό και να επενδύσουν σε δυνατές συμμαχίες για να μπουν από κοινού στις αγορές του εξωτερικού, καθώς ...«ένας μόνος του ίσον κανένας», προέτρεψαν τους Έλληνες υποψήφιους εξαγωγείς οι εκπρόσωποι τριών σημαντικών φορέων για τις ελληνικές εξαγωγές: του Συνδέσμου Ελλήνων Εισαγωγέων Τροφίμων Ποτών Εξωτερικού (ΣΕΛΕΤΡΟΠΕ), του γερμανικού εκθεσιακού οργανισμού «Messe Dusseldorf GmbH» και του ελληνικού λιανεμπορικού ομίλου «Trienon GmbH», με έδρα το Αμβούργο.

Μιλώντας στη Θεσσαλονίκη, σε εκδήλωση της διεθνούς έκθεσης DETROP, επισήμαναν ότι επιτυχές άνοιγμα στο εξωτερικό γίνεται μόνο με ομαδικό πνεύμα, κάτι που, π.χ. έχουν αντιληφθεί προ πολλού στην Ιταλία. Συνεργαζόμενοι σε ένα κοινοπρακτικό σχήμα, οι παραγωγοί του τυριού «Grana Padana», το οποίο λίγα χρόνια πριν ήταν άγνωστο εκτός Ιταλίας, κατόρθωσαν να το κάνουν διεθνώς γνωστό.

Αντίθετα, όπως επισήμανε ο αντιπρόσωπος της «Messe Dusseldorf GmbH» Πέτρος Μιχελιδάκης, υπεύθυνος για την προώθηση των γερμανικών αγροτικών προϊόντων στην ελληνική αγορά επί 20ετία, η ελληνική φέτα παραγκωνίζεται διεθνώς από λευκά τυριά ξένων παραγωγών, με εμπορικές επωνυμίες (brands), που παραπέμπουν στην Ελλάδα. Ο λόγος; Η έλλειψη συνεργασίας και συνολικής στρατηγικής.

«Μην παραδειγματίζεσθε από όσα έγιναν μέχρι σήμερα στο εξωτερικό»

«Μην παραδειγματίζεσθε από όσα έχετε δει να κάνουν στο παρελθόν στο εξωτερικό οι επίσημοι φορείς της Ελλάδας ή παλαιότεροι επιχειρηματίες. Τα πράγματα θα τα φτιάξετε εσείς» σημείωσε ο κ.Μιχελιδάκης, απευθυνόμενος στους νέους επιχειρηματίες στο ακροατήριο. Συμπλήρωσε ότι, από τη στιγμή που οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι ως επί το πλείστον μικρομεσαίες, πρέπει να επενδύσουν όλες μαζί σε ένα ομαδικό branding των ελληνικών προϊόντων.

Πώς πολλαπλασιάστηκαν οι εξαγωγές γερμανικών αγροτικών προϊόντων στην Ελλάδα

Ο κ.Μιχελιδάκης γνωστοποίησε ακόμη ότι, ενώ το 1991 οι εξαγωγές γερμανικών αγροτικών προϊόντων στην Ελλάδα δεν ξεπερνούσαν τα 150 εκατ. ευρώ, το 2006 είχαν φτάσει στα 820 εκατ. Και αυτό δεν οφειλόταν (μόνο) στην έλευση του ευρώ, αλλά κυρίως στο γεγονός ότι η χώρα μας αναγκάστηκε να εισάγει (λόγω ποσοστώσεων) γερμανικό γάλα, π.χ., για την παρασκευή ελληνικού γιαουρτιού.

«Κανένας στις ξένες αγορές δεν μας περιμένει»

Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος του προμηθευτή λιανεμπορίου Trienon GmbH Σάββας Τριανταφυλλίδης, επισήμανε: «Πρέπει να πάψουμε να βλέπουμε τους συναδέλφους μας [Έλληνας επιχειρηματίες] ως εσωτερικούς ανταγωνιστές και να συνεργαστούμε για την προώθηση των βασικών προϊόντων, που μπορεί να εξάγει η Ελλάδα. Σήμερα, η διαπραγμάτευση ελληνικών προϊόντων στο γερμανικό λιανεμπόριο είναι [για την Trienon] πολύ δυσκολότερη, από το να προωθήσουμε ιταλικά ή ισπανικά». Γιατί συμβαίνει αυτό; Ο κ.Τριανταφυλλίδης υποστήριξε ότι προκειμένου οι γερμανικές επιχειρήσεις λιανεμπορίου να αγοράσουν ελληνικά προϊόντα πρέπει να τους παρασχεθούν εγγυήσεις ότι αυτά προέρχονται από παραγωγούς με «μητρώο» εξαγωγικών επιδόσεων, γιατί έτσι μόνο πείθονται ότι το ρίσκο που αναλαμβάνουν δεν είναι υψηλό.

«Δεν υπάρχει καμία εμπιστοσύνη [στο γερμανικό λιανεμπόριο] στους Έλληνες παραγωγούς. Κλείνουμε συμφωνίες για έναν χρόνο με έναν παραγωγό και σε τρεις μήνες οι τιμές [στις οποίες πουλάει τα προϊόντα του] αλλάζουν. Το τελικό αποτέλεσμα είναι τα ελληνικά προϊόντα να αποσύρονται από τα ράφια. Πρέπει να καταλάβουμε ότι κανένας στις ξένες αγορές δεν μας περιμένει» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τριανταφυλλίδης.

Ενδεικτικά, ανέφερε ότι σε αλυσίδα καταστημάτων της «υπ' αριθμόν ένα» λιανεμπορικής αλυσίδας της Γερμανίας, Edeka Gruppe, με ετήσιο τζίρο 47,2 δισ. ευρώ και μερίδιο αγοράς 20, 2%, οι κωδικοί ελληνικών προϊόντων είναι μόλις 15, ενώ τα ισπανικά προϊόντα, που περνούν από τα «χέρια» της εταιρείας, καταλήγοντας στο συγκεκριμένο δίκτυο, αυξάνουν με ρυθμό 7% ετησίως.

Όχι ...σαγιονάρες στη μέση του χειμώνα

Κατά τον κ. Τριανταφυλλίδη, οι Έλληνες παραγωγοί πρέπει να ανεβάσουν ψηλά τον πήχη, αν επιθυμούν να μπουν σε αγορές όπως η γερμανική. «Κάποτε, ένας Γερμανός λιανέμπορος μού είπε: καθημερινά δεχόμαστε πολλά προϊόντα. Αυτό που απεχθανόμαστε, όμως, είναι εκείνοι, που έρχονται χειμώνα να μας πουλήσουν σαγιονάρες», σημείωσε χαρακτηριστικά. «Ελάτε κοντά μεταξύ σας» προέτρεψε τους Έλληνες επιχειρηματίες που επιθυμούν να εξάγουν τα προϊόντα τους ο Δημήτρης Σογαντζής, αντιπρόεδρος του ΣΕΛΕΤΡΟΠΕ, που έχει ως μέλη 65 εισαγωγείς. Πρόσθεσε ότι, επειδή το ελληνικό εστιατόριο είναι αυτό που προβάλει τα ελληνικά τρόφιμα στο εξωτερικό, επιβάλλεται να στηριχθεί.

«Τα λεφτά που δόθηκαν για εξαγωγές δεν έφτασαν ποτέ έξω»

Ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι «τα λεφτά που δόθηκαν για τις ελληνικές εξαγωγές δεν έφτασαν ποτέ έξω». Πρόσφατα, υποστήριξε ο κ. Σογαντζής, «αναφέρθηκε σε συνέδριο ότι δόθηκαν τόσα εκατομμύρια ευρώ για τη βρώσιμη ελιά και στην πρώτη θέση κάθονταν οι μεγαλύτεροι εκπρόσωποι του κλάδου και ρωτούσαν ο ένας τον άλλον: «πήρες εσύ χρήματα;». Αυτό τα λέει όλα».

Οι Έλληνες διανομείς και ο Τούρκος εξαγωγέας

Πρόσθεσε, τέλος, ότι οι Έλληνες διανομείς έχουν καλή φήμη στο εξωτερικό, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από ένα τρανταχτό παράδειγμα: «Χάρη σε αυτή την καλή φήμη, ήρθε τουρκική εταιρεία και μού πρότεινε - δεν δέχτηκα - να βάλω πέντε τουρκικά προϊόντα στην αποθήκη μου και να τα διανέμω εγώ. Ξέρετε με τι αντίτιμο; Να μου πληρώνει ολόκληρο το νοίκι της αποθήκης»...