Ελληνικό: Άρον - άρον τα «μάζεψε» η κυβέρνηση μετά την απίστευτη γκάφα της Κονιόρδου

Ελληνικό: Άρον - άρον τα «μάζεψε» η κυβέρνηση μετά την απίστευτη γκάφα της Κονιόρδου

Ελληνικό | Ειδήσεις: Με μια κίνηση που ερμηνεύεται ως άτακτη υποχώρηση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, το υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε το μεσημέρι της Πέμπτης (04/05/2017) να ανακαλέσει τελικά την αναπομπή προς το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων για την επανεξέταση τριών κτηρίων στο Ελληνικό ως προς τον χαρακτηρισμό τους ως μνημεία.

Στη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε το Υπουργείο αναφέρεται πλέον ότι «η ανάκληση έγινε ύστερα από ενδελεχή έλεγχο του σχετικού φακέλου, κατά τον οποίο διαπιστώθηκε πως δεν υπάρχουν νέα στοιχεία τα οποία δεν συνεκτιμήθηκαν στην αρχική εξέταση ώστε να αιτιολογείται η αναπομπή του θέματος».

Επί της ουσίας, η κυβέρνηση έσπευσε να διορθώσει την απίστευτη γκάφα της υπουργού, Λυδίας Κονιόρδου, που με την αναπομπή της έβαζε νέο «φρένο» στην επένδυση στο Ελληνικό.

Νωρίτερα, σύμφωνα με την «Καθημερινή», η κ. Κονιόρδου είχε εγείρει ξανά θέμα κήρυξης ως διατηρητέων ενός αριθμού επιπλέον των προβλεπομένων στη σύμβαση κτιρίων με τον επενδυτή που ψηφίστηκε από τη Βουλή.

Πρακτικά αυτό σήμαινε ότι μια επένδυση, η οποία αποδεδειγμένα οδηγεί στη δημιουργία 70.000 νέων θέσεων εργασίας, θα πήγαινε ξανά σε νέο γύρο καθυστερήσεων, ενώ θα  εκπέμπονταν λάθος μηνύματα για την Ελλάδα στο εξωτερικό ως επενδυτικό προορισμό.

Υπογραμμίζεται, εξάλλου, ότι πριν από μία εβδομάδα ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, είχε καταθέσει επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην επένδυση, ζητώντας εξηγήσεις από τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα. (Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ)

Τι αναφερόταν στην αναπομπή

Σύμφωνα, πάντα, με την εφημερίδα, έγγραφο του υπουργείου Πολιτισμού (αρ. πρωτ. 3288/317/51 από 13/4/2017) προς το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, που κοινοποιείται σε πολλαπλούς αποδέκτες και φέρει την υπογραφή της υπουργού Λυδίας Κονιόρδου, αναπέμπει προς επανεξέταση την απόφαση περί μη κήρυξης ως διατηρητέων ορισμένων από τα κτίρια στο Ελληνικό.

Ζητεί, συγκεκριμένα, να εξεταστούν ξανά ως δυνάμει διατηρητέα το κέλυφος του κτιρίου του Δυτικού Αεροσταθμού, ο παλαιός Πύργος Ελέγχου και o αρχικός πυρήνας του συγκροτήματος του πρώην Αμερικανικού Κολλεγίου Θηλέων που στεγάζει σήμερα την ΥΠΑ. Και οι τρεις αυτές περιπτώσεις είχαν αποδειχθεί εξαιρετικά ανίσχυρες στη διάρκεια της πολύωρης πρώτης συνεδρίασης για την τύχη των κτισμάτων που βρίσκονται μέσα στα όρια της επένδυσης. Και για τον λόγο αυτό δεν κρίθηκαν διατηρητέα μνημεία.

Όμως η υπουργός επικαλείται «Αίτηση Θεραπείας» της «Επιτροπής Αγώνα» για το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού κατά της προηγούμενης απόφασης. Να σημειωθεί πως η «Επιτροπή Αγώνα» στο παρελθόν συνδέθηκε με τον ΣΥΡΙΖΑ που στήριξε πολιτικά τις αντιδράσεις της για την επένδυση αλλά μετά την άνοδό του στην εξουσία και ειδικά μετά την αποχώρηση της Αριστερής Πλατφόρμας το καλοκαίρι του 2015 κινήθηκε αριστερότερα.

Τα κτίρια που θέλουν να κηρυχθούν διατηρητέα είναι επιεικώς αμφιλεγόμενης αξίας, υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς αλλά και της σημερινής τοπικής αυτοδιοίκησης.

Για παράδειγμα, το κτίριο του Δυτικού Αεροσταθμού προέκυψε από διαδοχικές παρεμβάσεις, αλλοιώσεις, καταστροφές και μεταπλάσεις αρχής γενομένης το 1948 όταν ανεγέρθηκε και έως το 1985, οπότε και οι πιο πρόσφατες προσθήκες. Το 2005 το κτίριο κάηκε και σήμερα έχει τη γνωστή στους διερχομένους εικόνα. Η θέση της «Επιτροπής Αγώνα» είναι ότι το αρχικό κτίσμα του 1948 είναι έργο του σημαντικού αρχιτέκτονα Θουκυδίδη Βαλεντή. Αλλά εκείνο το κτίριο του 1948 δεν υπάρχει.

Τα ίδια ισχύουν και για τον παλαιό Πύργο Ελέγχου, που κατασκευάστηκε το 1948 σε σχέδια Θ. Βαλεντή, αλλά η αρχική κατασκευή ενσωματώθηκε σε νεότερα ογκώδη κτίρια και ο αρχικός πυρήνας απλώς δεν υπάρχει.

Το δε συγκρότημα του πρώην Αμερικανικού Κολλεγίου Θηλέων αποτελεί κτίριο του Μεσοπολέμου χωρίς αξιόλογα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά και θεωρείται ήσσονος σημασία έργο του αρχιτέκτονα της Γενναδίου, Στιούαρτ Τόμσον.

Το ερώτημα που τίθεται εύλογα, ωστόσο, είναι γιατί το υπουργείο Πολιτισμού και ειδικότερα η κ. Κονιόρδου έρχεται να βάλει νέα «τρικλοποδιά» σε μια σημαντική επένδυση.