Νίκος Παππάς: Εργαλείο διαφάνειας το Μητρώο των Online Media

Νίκος Παππάς: Εργαλείο διαφάνειας το Μητρώο των Online Media

Οι προϋποθέσεις και τα κίνητρα για την εγγραφή στο Μητρώο Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης

Της Διονυσίας Προκόπη

Στον «αέρα» βρίσκεται από σήμερα, Τρίτη (07/06/2016) η on-line φόρμα καταχώρισης του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης στην Ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας (ΓΓΕΕ), με την επωνυμία e-media, μία πρωτοβουλία της κυβέρνησης που φιλοδοξεί να χαρτογραφήσει το διαδικτυακό ενημερωτικό τοπίο και να προσδώσει διαφάνεια στη χορήγηση κρατικής διαφήμισης.

Την παρουσίαση του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης έκανε ο υπουργός Επικρατείας, Νίκος Παππάς, από κοινού με τον γενικό γραμματέα Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Λευτέρη Κρέτσο και παρουσία της κυβερνητικής εκπροσώπου, Όλγας Γεροβασίλη.

Όπως σημείωσε ο κ. Παππάς κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, η ίδρυση του Μητρώου προβλέπεται στο Νόμο 4339/29.10.2015 και αντικατοπτρίζει τη σημασία που δίνεται στη διαφάνεια και στη διαδικτυακή ενημέρωση, δεδομένου ότι τουλάχιστον τα 2/3 των Ελλήνων πολιτών ενημερώνονται πλέον από on-line μέσα.

Η έναρξη λειτουργίας του εργαλείου e-media εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια της κυβέρνησης για τη ρύθμιση του χώρου των ΜΜΕ, τόνισε ο υπουργός Επικρατείας, μαζί με τη διαδικασία αδειοδότησης των εθνικής εμβέλειας καναλιών που προχωρά, τη δρομολόγηση της αδειοδότησης των ραδιοφωνικών σταθμών, τη διαφάνεια στη χορήγηση κρατικής διαφήμισης και τη σύσταση του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας. Στόχος της κυβέρνησης είναι το Μητρώο να αποτελέσει ένα χρήσιμο μέσο για την ορθολογική, διάφανη και δίκαιη αξιοποίηση της κρατικής διαφήμισης καθώς και για την ενίσχυση της δραστηριότητας των επιχειρήσεων διαδικτυακής ενημέρωσης.

Ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας σημείωσε από την πλευρλα του, ότι με την ίδρυση του Μητρώου επιτυγχάνεται διαφάνεια σε τρία επίπεδα: στο επιχειρηματικό-ιδιοκτησιακό, στην απασχόληση και εξυγίανση των εργασιακών σχέσεων και στην κρατική διαφήμιση.

Ο κ. Παππάς επανέλαβε αρκετές φορές, ότι η δημιουργία και λειτουργία του Μητρώου σε καμία περίπτωση δεν συνδέεται με οποιαδήποτε βούληση παρέμβασης στο περιεχόμενο που διακινείται στο διαδίκτυο και πως όλοι, εφόσον πληρούν τη νομιμότητα, έχουν το δικαίωμα καταχώρισης σε αυτό. Τόνισε, πάντως, πως η εγγραφή των Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης στο on-line Μητρώο δεν είναι υποχρεωτική.

Κίνητρα και προϋποθέσεις

Δικαίωμα εγγραφής στο Μητρώο έχουν νομικά πρόσωπα, ατομικές επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα. Η λέξη-κλειδί, όπως χαρακτηριστικά είπε ο υπουργός Επικρατείας, είναι η «επιχείρηση», προκειμένου να υπάρξει διάκριση μεταξύ των επαγγελματικού τύπου ιστοσελίδων, από τα ερασιτεχνικά blogs.

Οι ενδιαφερόμενοι για την εγγραφή θα πρέπει να καταχωρίσουν: τη νομική μορφή της επιχείρησης, το αρχείο μετόχων, τον νόμιμο εκπρόσωπο, τον διευθυντή-εκδότη, τον αριθμό των δημοσιογράφων και συνολικά των εργαζομένων, καθώς και τη σχέση εργασίας με την οποία απασχολούνται.

Τα κίνητρα για να εγγραφεί ένα διαδικτυακό μέσο στο Μητρώο είναι:

- Το Παρατηρητήριο για τη Λογοκλοπή: πρόκειται για ένα λογισμικό το οποίο θα επιτρέπει σε πραγματικό χρόνο στους εγγεγραμμένους να διαπιστώνουν εάν το πρωτογενές περιεχόμενό τους αναδημοσιεύεται χωρίς άδεια από άλλες ιστοσελίδες.

- Η πρόσβαση στα ηλεκτρονικά αρχεία της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας –όπως στα ιστορικά αρχεία οπτικοαουστικών μέσων- και στους εποπτευόμενους από αυτήν φορείς, με τους περιορισμούς, φυσικά, των πνευματικών δικαιωμάτων.

- Η πρόσβαση στην κρατική διαφήμιση, δηλαδή οι εγγεγραμμένες επιχειρήσεις θα δύνανται να γίνονται αποδέκτες προγραμμάτων του δημόσιου τομέα. Το Μητρώο θα λειτουργεί παράλληλα και ως ένας μηχανισμός πιστοποίησης για τη δημόσια διαφημιστική δαπάνη, προκειμένου να διασφαλίζεται ότι τα χρήματα των πολιτών δεν θα πηγαίνουν σε «λαθρόβια» sites, όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Κρέτσος.

Κατά την άποψη του κ. Παππά, στο πλαίσιο αυτής της ρύθμισης θα μπορούσαν να ενταχθούν και οι τράπεζες, στο πνεύμα της πρωτοβουλίας Δραγασάκη για τη δημοσιοποίηση των διαφημιστικών τους δαπανών. «Αυτό, ίσως, είναι το επόμενο βήμα», είπε ο υπουργός Επικρατείας.

Τα κύρια κριτήρια βάσει των οποίων θα διαμοιράζεται η κρατική διαφήμιση, είναι η συνάφεια του εκάστοτε προγράμματος του δημόσιου φορέα με το περιεχόμενο του site -για ένα πρόγραμμα του υπουργείου Υγείας για παράδειγμα, ενδέχεται να επιλεγεί ιστοσελίδα με εξειδικευμένο περιεχόμενο, ανέφερε ο κ. Παππάς, καθώς και η επισκεψιμότητα. Επίσης, υπόψη θα λαμβάνεται ενδεχομένως ο αριθμός των εργαζομένων και η νεοφυής επιχειρηματικότητα, πρόσθεσε ο κ. Κρέτσος.

Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας καταχώρισης στο Μητρώο δόθηκε διάστημα τριών μηνών. «Να προσέξουν αυτοί που θα μπουν στο Μητρώο για να μας τρολάρουν» προειδοποίησε ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, καθώς θα γίνει διασταύρωση των στοιχείων που θα δηλωθούν, ενώ θα γίνονται και περιοδικοί έλεγχοι.

Ο Νίκος Παππάς κατέληξε πως το Μητρώο δεν αποτελεί πανάκεια για όλα τα ελλείμματα και τις χρόνιες δομικές αδυναμίες στο χώρο λειτουργίας των ΜΜΕ στην Ελλάδα, αλλά αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση του εξορθολογισμού και της διαφάνειας. Τέλος, ευχαρίστησε τον γενικό γραμματέα Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και τα στελέχη της ΓΓΕΕ που εργάστηκαν για μήνες προς αυτόν τον σκοπό.