ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Έρχονται τα χειρότερα - Στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο - «κόλαφος»

Έρχονται τα χειρότερα - Στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο - «κόλαφος»

Στις αρχές της επόμενης εβδομάδας αναμένεται τελικά να κατατεθεί το πολυνομοσχέδιο-σκούπα που θα περιλαμβάνει όλες τις εκκρεμότητες που έχουν απομείνει για να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και η Ελλάδα να είναι έτοιμη για το Eurogroup της 24ης Μαΐου.

ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΥΝ ΟΛΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ - ΒΑΡΥΤΕΡΟΙ ΦΟΡΟΙ - ΚΟΦΤΗΣ - ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΑΝΕΙΑ ΔΙΝΟΥΝ ΤΗ ΧΑΡΙΣΤΙΚΗ ΒΟΛΗ

της Μαρίνας Πρωτονοταρίου

Σύμφωνα με πληροφορίες, όλα τα μέτρα έχουν συμφωνηθεί σε τεχνικό επίπεδο και έχουν αποτυπωθεί γραπτά, αν και μέχρι τελευταία στιγμή δεν είναι βέβαιο τι τελικά θα... «ξεχαστεί» απ' έξω, ούτε ποια θα είναι η τελική μορφή των μέτρων.

Το βέβαιο είναι ότι και αυτή τη φορά η μάχη για το τι θα μείνει εκτός θα συνεχιστεί μέχρι την τελευταία στιγμή, όπως έγινε και με το νομοσχέδιο του ασφαλιστικού.

Στόχος της κυβέρνησης είναι να κατατεθεί το συντομότερο ώστε να ακολουθηθεί η κανονική διαδικασία ενώ σύμφωνα με το σχεδιασμό της κυβέρνησης και στο πλαίσιο των συμφωνηθέντων με τους δανειστές το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει όλους τους νέους ή τις αυξήσεις παλαιών φόρων, ώστε να εξοικονομηθούν έσοδα ύψους 1,8 δισ. ευρώ για τα επόμενα δυόμισι χρόνια (έως και το 2018).

Το τέλος διανυκτέρευσης για παράδειγμα θεωρείτο βέβαιο μέχρι που ο πρωθυπουργός το πήρε πίσω χθες το βράδυ στη Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ.

Οι έμμεσοι φόροι

Από την 1η Ιουλίου θα γίνει αύξηση του συντελεστή του ΦΠΑ σε προϊόντα και υπηρεσίες από το 23% στο 24%. Η αύξηση αυτή θα αφορά τυποποιημένα είδη διατροφής, εστίαση-catering, καθώς και εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο η ημερομηνία εφαρμογής να μετατεθεί για τον Ιανουάριο του 2018.
Από 1η Ιουνίου θα γίνει αναμόρφωση φορολογίας των Ι.Χ. οχημάτων και συγκεκριμένα αναθεώρηση των χρεώσεων στη βάση της αξίας, κατάργηση του φόρου πολυτελείας στην αγορά και αναμόρφωση του συστήματος έκπτωσης φόρου από το ατομικό εισόδημα για τα εταιρικά αυτοκίνητα.
Από τον Ιούνιο του 2016 θα γίνει αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε βενζίνη, ντίζελ για κίνηση και θέρμανση, LPG, κηροζίνη και αέριο.
Από τον Ιούνιο του 2016 προβλέπεται αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην μπίρα, καθώς και στα τσιγάρα και τον καπνό, ενώ από 1η Ιανουαρίου 2017 θα επιβληθεί φόρος και στα ηλεκτρονικά τσιγάρα και τον καφέ.
Από τον Ιούλιο του 2016 προβλέπεται ακόμα επιβολή φόρου 5% στο ίντερνετ, 10% στη συνδρομητική τηλεόραση, αύξηση της φορολογίας στα επενδυτικά οχήματα, καθώς και αναπροσαρμογή των συντελεστών του ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ).

Υπερταμείο, Κόφτης, κόκκινα δάνεια

Με την κατάθεση του νομοσχεδίου θα μάθουμε τι τελικά περιλαμβάνεται στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, πόσο συγκεκριμένα μέτρα θα περιλαμβάνονται στον μηχανισμό - «κόφτη», αν η ρύθμιση για τα «κόκκινα» δάνεια θα έρθει όπως την έχει υποσχεθεί ο κ. Σταθάκης και ποιοι έμμεσοι φόροι θα συμπεριληφούν.

Ως προς τον μηχανισμό δημοσιονομικής διόρθωσης, πηγές επιμένουν ότι δεν θα περιλαμβάνει προληπτικά μέτρα, καθώς θα προβλέπονται παρεμβάσεις στον προϋπολογισμό, είτε στο σκέλος των εσόδων, είτε στο σκέλος των δαπανών, αλλά τα αποκαλυπτήρια θα γίνουν στο τελικό κείμενο. Τονίζεται επίσης ότι δεν θα χρειαστεί η ενεργοποίησή του.

Θα περιλαμβάνεται η ανεξαρτητοποίηση της ΓΓΔΕ, οι ειδικοί φόροι, και η αύξηση του δικαιώματος του δημοσίου από 30% των μεικτών κερδών των εταιρειών τυχερών παιχνιδιών σε ίσως και πάνω από 35% κλιμακωτά ανάλογα με το μέγεθος των εταιρειών. Επίσης, θα περιλαμβάνεται σωρεία τροπολογιών από πολλά υπουργεία.
Πρόκειται για τα εναπομείναντα μέτρα τα οποία έχουν συμφωνηθεί και αντιστοιχούν στο 1% του ΑΕΠ.

Μετά το Εurogroup

Μετά το Eurogroup της 24ης Μαΐου, που θα επικυρώνει ότι ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση, αναμένεται να προχωρήσει και η διαδικασία για την εκταμίευση της δόσης, η οποία χρονικά εκτιμάται εντός του Ιουνίου. Αυτή η δόση θα κινηθεί αρκετά πάνω από τα 5,7 δισ. ευρώ, καθώς θα περιλαμβάνει, επιπλέον του ποσού της κάλυψης των δανειακών υποχρεώσεων, και το ποσό για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα.

Στα τεχνικά κλιμάκια έχει ξεκινήσει και η συζήτηση για τα τρία στάδια ελάφρυνσης του χρέους (βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο), και όπως σημείωναν οι κυβερνητικές πηγές, αυτός ο οδικός χάρτης θα είναι σαφώς αποτυπωμένος και θα χαρακτηρίζεται από αυτοματισμό.

Σχετικές ειδήσεις