ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Νατ Mπέρτσαλ: Οι Έλληνες είναι το καλύτερο κοινό

Νατ Mπέρτσαλ: Οι Έλληνες είναι το καλύτερο κοινό

«Το κοινό της Ελλάδας είναι το καλύτερο. Όταν παίζεις και το κοινό σε παρακολουθεί, αυτό το εισπράττεις και η μουσική σου γίνεται καλύτερη», δήλωσε σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο διάσημος Βρετανός σαξοφωνίστας Νατ Μπέρτσαλ, ο οποίος πρόσφατα βρέθηκε στο τζαζ μπαρ Duende, στη Λάρισα, για δύο εμφανίσεις.

«Και τις δύο νύχτες που παίξαμε, υπήρχε μια πολύ ωραία ατμόσφαιρα. Ο κόσμος είχε θετική ενέργεια και ήταν ανοιχτός απέναντι στη μουσική. Και αυτό το αισθάνεσαι όταν παίζεις, νιώθεις τη θετική ενέργεια, νιώθεις την αγάπη για τη μουσική», είπε ο Νατ.

Ο Νατ Μπέρτσαλ θεωρείται ένας από τους καλύτερους μουσικούς στη Βρετανία. Παίζει τενόρο και σοπράνο σαξόφωνα, έχει δημιουργήσει το δικό του συγκρότημα, είναι συνθέτης και ενορχηστρωτής. Ο Νατ έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των ακροατών με τον "soulful" ήχο του και τη "spiritual" μουσική του.

Ο Νατ δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι ξεκίνησε να ασχολείται με τη μουσική κατά τύχη: «Αγόρασα ένα σαξόφωνο μια μέρα σχεδόν κατά τύχη, ως χόμπι, για να περνάω την ώρα μου. Έπαιζα και κιθάρα, αλλά δεν το είχα πάρει στα σοβαρά. Όταν όμως αγόρασα το σαξόφωνο, ήταν σαν να μου μίλησε, είχε ένα βαθύτερο νόημα. Το ξεκίνησα λοιπόν ως χόμπι και δεν το άφησα ποτέ».

Μιλώντας για τη μουσική του, ο Νατ είπε: «Προσπαθώ να αφήνω τη μουσική να παίρνει μορφή από μόνη της. Τότε η μουσική γίνεται καλύτερη, έχει κάτι να πει και ο κόσμος συνδέεται μαζί της».

Για το τραγούδι "Return to Ithaca", που περιλαμβάνεται στο άλμπουμ του "World Without Form", είπε ότι πηγή έμπνευσής του ήταν η Οδύσσεια.

«Όταν γράφω τραγούδια, δεν έχουν λόγια, δεν αναφέρονται σε κάτι συγκεκριμένο. Όταν γράφω ένα τραγούδι, το ακούω και μου έρχεται κάτι στο μυαλό. Μπορεί να είναι οτιδήποτε. Βρίσκω συνήθως ένα τίτλο βάσει των σκέψεων που μου προκαλεί και αυτό το τραγούδι μου έφερε στο μυαλό το ταξίδι της επιστροφής στην Ιθάκη και τον Οδυσσέα».

Σχετικά με τον αν σχεδιάζει να επισκεφθεί ξανά την Ελλάδα, ο Νατ είπε αν του δινόταν η ευκαιρία, θα το ήθελε πολύ.

Η συνέντευξη του Νατ Μπέρτσαλ στο ΑΠΕ ΜΠΕ έχει ως εξής:

Ερ.Πρόσφατα επισκεφθήκατε τη Λάρισα. Πώς σας φάνηκε ο κόσμος εκεί;

Απ .Ο κόσμος ήταν υπέροχος, φανταστικός. Ήρθαν όλοι για να απολαύσουν τη μουσική, όλοι ενθουσιάστηκαν με τη μουσική και χάρηκα πολύ που βρέθηκα εκεί.

Eρ.Στο άλμπουμ σας "World Without Form" υπάρχει ένα τραγούδι με τον τίτλο "Return to Ithaca". Πώς εμπνευστήκατε αυτό τον τίτλο;

Απ.Από την Οδύσσεια. Την έχω διαβάσει στο παρελθόν. Όταν γράφω τραγούδια, δεν έχουν λόγια, δεν αναφέρονται σε κάτι συγκεκριμένο. Όταν γράφω ένα τραγούδι, το ακούω και μου έρχεται κάτι στο μυαλό. Μπορεί να είναι οτιδήποτε. Βρίσκω συνήθως ένα τίτλο βάσει των σκέψεων που μου προκαλεί και αυτό το τραγούδι μου έφερε στο μυαλό το ταξίδι της επιστροφής στην Ιθάκη και τον Οδυσσέα. Δεν είμαι σίγουρος πώς ακριβώς λειτουργεί όλο αυτό.

Ερ.Τι επιρροές έχει η μουσική σας?

Απ.Έχει επιρροές από παντού. Υπάρχουν συγκεκριμένες μουσικές επιρροές, αλλά επηρεάζομαι και από πολλά αλλά πράγματα. Μπορεί να επηρεαστώ από τη λογοτεχνία. Επηρεάζομαι επίσης από την αρχαία ιστορία, το διάστημα, το σύμπαν, τέτοια πράγματα. Πράγματα που μπορείς να συνδυάσεις με τη μουσική και τη δημιουργία. Συνεπώς, τα πάντα με επηρεάζουν σε κάποιο βαθμό.

Ερ.Πώς σας έχει επηρεάσει το ταξίδι σας στη Τζαμάικα;

Απ.Η τζαμαϊκανή μουσική ήταν η πρώτη μουσική που με γοήτευσε και συνεχίζει να με γοητεύει. Με αγγίζει βαθιά στην ψυχή μου. Η πρώτη μουσική που άκουσα σε βάθος και μελέτησα.

Ερ.Πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε με τη μουσική;

Απ.Αγόρασα ένα σαξόφωνο μια μέρα σχεδόν κατά τύχη, ως χόμπι, για να περνάω την ώρα μου. Έπαιζα επίσης κιθάρα, είχα μια κιθάρα πριν από μερικά χρόνια, αλλά δεν το είχα πάρει στα σοβαρά. Αλλά όταν αγόρασα το σαξόφωνο, ήταν σαν να μου μίλησε, είχε ένα βαθύτερο νόημα. Το ξεκίνησα λοιπόν σαν χόμπι και δεν το άφησα ποτέ. Με συνέπαιρνε όλο και πιο πολύ όσο περνούσε ο καιρός. Έκανα κάποια μαθήματα για μερικά χρόνια όταν πρωτοξεκίνησα, αλλά δεν ασχολήθηκα πιο σοβαρά τα επόμενα δεκαπέντε χρόνια όταν και αποφάσισα να παρακολουθήσω ένα διετές πρόγραμμα σπουδών στο κολλέγιο.

Ερ.Πότε δημιουργήσατε το συγκρότημά σας;

Απ.Έχω το συγκρότημά μου εδώ και πολλά χρόνια. Στην αρχή έπαιξα σε κάποια ποπ και ροκ συγκροτήματα, αλλά αυτό που ήθελα ήταν να παίξω τζαζ. Δεν ήμουν όμως αρκετά καλός για να μπω σε κάποιο συγκρότημα και έτσι δημιούργησα το δικό μου συγκρότημα. Τα περισσότερα χρόνια λοιπόν παίζω με το δικό μου συγκρότημα.

Ερ.Πώς θα περιγράφατε τον όρο "spiritual" που χρησιμοποιείτε για να χαρακτηρίσετε τη μουσική σας;

Απ."Spiritual" και τζαζ είναι δύο όροι που χρησιμοποιούνται πολύ τελευταία, αλλά σημαίνουν δύο διαφορετικά πράγματα. Με τον όρο "spiritual" εννοούμε κάτι περισσότερο από νότες και μουσική.

Ερ.Ένα βαθύτερο νόημα;

Απ.Ναι, ένα βαθύτερο νόημα. Ίσως να μην εκφράζεται με λέξεις, είναι ένας τρόπος έκφρασης μέσα από τη μουσική, ένας τρόπος προσέγγισης της μουσικής, ιδίως όταν αυτοσχεδιάζεις. Δεν παίζω για να παίξω κάτι που ήδη ξέρω. Προσπαθώ να αφήνω τη μουσική να δημιουργείται από μόνη της. Το να αφήσεις τη μουσική να πάρει μορφή από μόνη της είναι για μένα ένας έντιμος τρόπος να παίζεις μουσική. Πιστεύω ότι όταν παίζεις κατά αυτό τον τρόπο, η μουσική είναι καλύτερη, έχει κάτι να πει και ο κόσμος συνδέεται μαζί της. Κάποιοι πιστεύουν ότι μιλάνε με τον Θεό, άλλοι το αποκαλούν πνεύμα (spirit) και άλλοι πιστεύουν ότι είναι το υποσυνείδητό τους. Δεν έχει πραγματικά σημασία τι ονομασία παίρνει. Η μουσική είναι πολύ περισσότερο από νότες μόνο. Πάει πιο πέρα, επικοινωνεί με τον κόσμο. Δεν μπορώ εύκολα να απαντήσω.

Ερ. Ποια είναι τα επόμενα βήματα;

Απ.Θα συνεχίσω να εξελίσσω τη μουσική. Γραφώ άλμπουμ σχεδόν κάθε χρόνο τα τελευταία 5-6 χρόνια. Και θα συνεχίσω να το κάνω γιατί θεωρώ ότι είναι ένας καλός τρόπος να εξελιχθεί η μουσική, να αλλάξει, να γίνει καλύτερη. Και πιστεύω ότι κι εγώ ο ίδιος γίνομαι καλύτερος ως μουσικός. Όσο περισσότερο γράφω μουσική, τόσο περισσότερο ακούγεται και ευελπιστώ ότι μια μέρα θα μπορώ να ταξιδεύω για να παίζω τη μουσική μου και να τη γνωρίσει ο κόσμος.

Ερ. Σχεδιάζετε να επισκεφθείτε ξανά την Ελλάδα;

Απ. Εάν μου δινόταν η ευκαιρία, θα το ήθελα πολύ. Γιατί το κοινό της Ελλάδας είναι το καλύτερο. Όσοι ήρθαν, ήρθαν αποκλειστικά για τη μουσική. Κάποιες φορές όταν παίζεις, δεν έρχονται όλοι για να ακούσουν τη μουσική. Έρχονται για να πιούνε ένα ποτό ή να φάνε ή απλώς επειδή έτυχε να περνάνε. Όσοι όμως ήρθαν στο μαγαζί στη Λάρισα, ήρθαν αποκλειστικά για να ακούσουν τη μουσική. Δεν ξέρω πόσοι από αυτούς είχαν ακούσει ξανά τη μουσική μας, αλλά ήταν το τέλειο κοινό. 'Ακουγαν πραγματικά. Υπήρχε μια ωραία ατμόσφαιρα. Μπορεί να έχεις ένα κοινό που δεν κάνει φασαρία, που είναι ήσυχο, που δεν σε ενοχλεί, αλλά δεν σε παρακολουθεί. Και αυτό το αισθάνεσαι όταν παίζεις. Όταν παίζεις και το κοινό σε παρακολουθεί, το νιώθεις μέσα σου και ο ήχος ακούγεται καλύτερος και η μουσική γίνεται καλύτερη όσο παίζεις. Και τις δύο νύχτες που παίξαμε, επικρατούσε αυτό το κλίμα. Ο κόσμος είχε πολύ θετική ενέργεια και ήταν ανοιχτός στη μουσική. Μας καλωσόρισαν και αυτό το αισθάνεσαι όταν παίζεις, νιώθεις τη θετική ενέργεια, νιώθεις την αγάπη για τη μουσική. Μας έκαναν να νιώσουμε τόσο φιλόξενα και ήμασταν χαρούμενοι που βρεθήκαμε εκεί. Ήταν μια πολύ ωραία ατμόσφαιρα και αυτό φαίνεται και στο άλμπουμ.