Γ. Χριστοφορίδης: Μάνο, δεν είσαι κανακάρης!

'Εξαλλο έκανα –άθελά μου- τον Μάνο, φοιτητή του Πολυτεχνείου Κρήτης. Πηγή της οργής του, το άρθρο μου στο οποίο πρότεινα να πληρώνουν ...

'Εξαλλο έκανα –άθελά μου- τον Μάνο, φοιτητή του Πολυτεχνείου Κρήτης. Πηγή της οργής του, το άρθρο μου στο οποίο πρότεινα να πληρώνουν δίδακτρα τα τέκνα των «εχόντων και κατεχόντων» που σπουδάζουν - δωρεάν σήμερα - στα ελληνικά πανεπιστήμια.

«Οι γιοι των "Ωνάσηδων" που αναφέρετε εσείς, σας διαβεβαιώνω ότι είναι ελάχιστοι», μου λέει ο Μάνος, που περιγράφει ότι ο πατέρας του έχει τέσσερα παιδιά, εκ των οποίων τα δύο είναι φοιτητές και τα δύο τελειώνουν σύντομα το Λύκειο. Και συνεχίζει: «Υπολογίστε λοιπόν τα έξοδα 2 φοιτητών (σε διαφορετικές πόλεις άρα 2 ενοίκια) και πείτε του να προσθέσει, όπως έτσι εύκολα λέτε, τα έξοδα από τα δίδακτρα, από τα βιβλία (προσωπικά αλλά και για όσους συμφοιτητές μου γνωρίζω, έχουν όλοι τα βιβλία τους σε άριστη κατάσταση). Ρωτήστε τον επίσης ποια ήταν τόσα χρόνια η βοήθεια του κράτους, του οποίου τον προϋπολογισμό επιβαρύνω εγώ ο κανακάρης του, στην πολύτεκνη οικογένεια μας. Ενα γελοίο επίδομα, έκπτωση 50% στις συγκοινωνίες και 3 μήνες λιγότερους για εμένα στο στρατό. Αυτά τα πολλά».

Αλλά ο Μάνος είναι χειμαρρώδης: «Ρωτήστε όμως κι άλλους γονείς "Ωνάσηδες" να σας πουν αν η "υπόλοιπη" Παιδεία είναι δωρεάν. Και να μάθετε, γιατί προφανώς δεν ξέρετε, ότι μόνο δωρεάν που δεν είναι. Δεν υπάρχει πλέον μαθητής Λυκείου που να μην χρειάζεται φροντιστήριο, αφού οι ώρες διδασκαλίας του δημόσιου σχολείου δεν επαρκούν σε καμία περίπτωση και έχουν απαξιωθεί. Δύο χρόνια θεωρείται σήμερα ως ο ελάχιστος απαιτούμενος χρόνος σε φροντιστήριο (πιστέψτε με έχω 3 μικρότερα αδέρφια και ξέρω). Εγώ μόνο λοιπόν χρειάστηκα την τελευταία χρονιά στο Λύκειο περίπου 3.000 ευρώ!!! Ξένη γλώσσα δεν αναφέρω καν. Γνώμη μου είναι ότι, αν θέλετε να ασχοληθείτε με το θέμα της Παιδείας, πρέπει να αρχίσετε από άλλα θέματα, πολύ πιο σημαντικά!... Υ.Γ. Οσο για το παράδειγμα της Ιρλανδίας ψάξτε να βρείτε στην αγγλική γλώσσα, ποια είναι η αντίστοιχη λέξη με τη λέξη φροντιστήριο;».

Το οργισμένο mail του Μάνου έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Εκείνο που δεν έχει είναι έστω και μια στάλα ουσιαστικής διαφωνίας του με το άρθρο μου που τον εξόργισε. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα ένα-ένα:

1. Για ποιο λόγο, Μάνο μου, αναγνωρίζεις τον εαυτό σου ως «κανακάρη» και «γιο Ωνάση»; Και πού είπα εγώ ότι ο γιος μιας πολύτεκνης οικογένειας με τέσσερα παιδιά, δύο εκ των οποίων είναι φοιτητές σε άλλες πόλεις, πρέπει να πληρώνει δίδακτρα; Πρότεινα να πληρώνουν δίδακτρα όσοι έχουν οικογενειακό εισόδημα από ένα –υψηλό- επίπεδο και πάνω. Και σίγουρα όχι όποιοι ζουν τις οικογένειές τους με 1.000 ευρώ το μήνα, ούτε ασφαλώς οι πολύτεκνοι.

2. Λες ότι αυτοί οι «γιοι Ωνάσηδων» είναι ελάχιστοι. Δεν ξέρω σε ποια έρευνα το βασίζεις, αλλά εγώ λέω ότι και ένας να είναι, κέρδος συνιστά. Τα ίδια χρήματα μπορούν να χρηματοδοτήσουν μια ποιοτικά καλύτερη Παιδείας για όλους τους φοιτητές.

3. Στο θέμα των φροντιστηρίων έχεις, βέβαια, απόλυτο δίκιο. Είναι ντροπή για την ελληνική Παιδεία και, όπως σωστά επισημαίνεις, δεν υπάρχει αντίστοιχη λέξη στα αγγλικά –ούτε και σε καμία άλλη γλώσσα εξ όσων γνωρίζω. Μόνο που εγώ πρότεινα να παραδειγματιστούμε από την Ιρλανδία όπου η ανώτατη Παιδεία είναι επί πληρωμή για τους «έχοντες και κατέχοντες» και δωρεάν για τους υπόλοιπους. Να παραδειγματιστούμε από το Βέλγιο, όπου η ανώτατη Παιδεία είναι δωρεάν, αλλά δεν αφήνουν τους φοιτητές να «καβλαντίζουν» επί μια δεκαετία για ένα πτυχίο τετραετούς φοίτησης. Τι σχέση έχει αυτό με τα φροντιστήρια και γιατί η ύπαρξη φροντιστηρίων στην Ελλάδα μας απαγορεύει να υιοθετήσουμε θετικά παραδείγματα από το εσωτερικό;

4. Συμφωνώ ότι το Δημόσιο σχολείο έχει, σε ένα βαθμό, απαξιωθεί. Διαφωνώ ότι οι ώρες διδασκαλίας δεν επαρκούν. Πόσες ώρες να κάνει μάθημα το παιδί; Δέκα;

5. Λες ότι και τα τέσσερα αδέλφια πήγατε φροντιστήριο. Δεδομένου ότι το φροντιστήριο δεν είναι εργαλείο μάθησης, αλλά εισαγωγής στο πανεπιστήμιο συμπεραίνω ότι και οι τέσσερις σας επιλέξατε να γίνετε φοιτητές και, κατ’ επέκτασιν, επιστήμονες. Λέω ότι τα ΑΕΙ είναι αυτό ακριβώς που λέει η λέξη: ΑΝΩΤΑΤΑ Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Δηλαδή, για τους λίγους. Όχι για όλους. Δε μπορεί σε μια οικογένεια με τέσσερα παιδιά να θέλουμε να κάνουμε και τα τέσσερα επιστήμονες. Δηλαδή, αυτή η χώρα δε θα έχει υδραυλικούς; Μάνο μου, αν τέσσερις στους τέσσερις πρέπει ντε και καλά να γίνουν επιστήμονες τότε, ναι, το Λύκειο θα έχει τα χάλια του, θα πληρώνουμε χιλιάδες ευρώ στα φροντιστήρια, θα μπαίνουν όλοι σωρηδόν στα Πανεπιστήμια και θα βγαίνουν «γιαλαντζί» επιστήμονες, γιατί απλά δεν υπάρχουν οι υποδομές για να «σηκώσουν» τόσους φοιτητές.

Γιώργος Χριστοφορίδης
 

Διαβάστε επίσης: Γ. Χριστοφορίδης: Ναι. Να πληρώνουν δίδακτρα οι κανακάρηδες