Η ΠΡΙΟΝΟΚΟΡΔΕΛΑ

Απ. Τζιτζικώστας: Ώρα για τολμηρές αποφάσεις

Απ. Τζιτζικώστας: Ώρα για τολμηρές αποφάσεις
Κάθε χρόνο, τόσο στη χώρα μας όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, πραγματοποιούνται διάφορες εκδηλώσεις

Κάθε χρόνο, τόσο στη χώρα μας όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, πραγματοποιούνται διάφορες εκδηλώσεις και ενέργειες από καταναλωτικές οργανώσεις και εμπορικούς συλλόγους, αλλά και τις τοπικές κοινωνίες, που περιλαμβάνουν από την πεζοδρόμηση κεντρικών δρόμων και τη διοργάνωση συναυλιών και δρώμενων, μέχρι την προσφορά ειδικών τιμών σε προϊόντα.

Δυστυχώς όμως φέτος, στην Ελλάδα, ο εθιμοτυπικός εορτασμός της συγκεκριμένης ημέρας μετατρέπεται σε αγωνιώδη προσπάθεια επιβίωσης από τον εμπορικό κόσμο, αλλά και τους ίδιους τους καταναλωτές.

Από τη μία πλευρά είναι οι καταστηματάρχες και οι επαγγελματίες, που αντιμετωπίζουν καθημερινά την ύφεση, στην οποία βουλιάζει ολοένα και περισσότερο η ελληνική οικονομία, την αύξηση του ΦΠΑ και των τιμολογίων των ΔΕΚΟ που εκτοξεύουν τα λειτουργικά κόστη, την έλλειψη ρευστότητας που στέγνωσε την αγορά και κυρίως την απουσία οποιουδήποτε αναπτυξιακού μέτρου ή κινήτρου. Και από την άλλη πλευρά οι καταναλωτές, που μέσα σε ένα χρόνο είδαν τα εισοδήματά τους να συρρικνώνονται, τις συντάξεις τους να μειώνονται, τις δουλειές τους να χάνονται, τις σταθερές που είχαν στη ζωή τους να ανατρέπονται αιφνιδιαστικά.

Σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, που βιώνουμε όλοι ανεξαιρέτως στον τόπο μας, η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή αποτελεί για τον εμπορικό κόσμο, ουσιαστικά μια ακόμα αφορμή να παραταθούν οι προσφορές και οι εκπτώσεις, σε μια προσπάθεια να αναθερμανθεί κάπως το αγοραστικό ενδιαφέρον και για τους καταναλωτές μια ακόμη ευκαιρία να αγοράσουν προϊόντα, που τα έχουν ανάγκη, σε τιμές που αντέχει πλέον ο προϋπολογισμός τους.

Δυστυχώς, μέρα με την ημέρα, γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρο ότι το μονοπάτι που ακολουθούμε δεν είναι απλά δύσβατο, αλλά οδηγεί σε αδιέξοδο. Οι εσωτερικές υποτιμήσεις, η αύξηση των φόρων, η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών οδηγούν αποκλειστικά στο φαύλο κύκλο της ύφεσης και της ανεργίας. Εδώ και τώρα πρέπει να στραφούμε στην ανάπτυξη. Σε ένα μοντέλο ανάπτυξης όμως απαλλαγμένο από τα λάθη του παρελθόντος. Ένα μοντέλο παραγωγικό, σύγχρονο, καινοτόμο. Ένα μοντέλο ανάπτυξης στο οποίο η κατανάλωση είναι το αποτέλεσμα και όχι ο σκοπός της δημιουργίας του.

Χρειάζεται τώρα, έξω από περιχαρακώσεις και προσωπικές επιδιώξεις, να εργαστούμε από κοινού, πρώτα για την ανάκαμψη της πραγματικής οικονομίας και στη συνέχεια για την ανάπτυξη της χώρας μας.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού που αναφέρω είναι ο «Καλλικράτης», στον οποίο ορίζεται ότι βασικά αναπτυξιακά εργαλεία, όπως η διαχείριση του ΕΣΠΑ, έρχονται στην αιρετή Περιφέρεια από τον Ιούλιο και μάλιστα δραματικά περιορισμένα, καθώς η κυβέρνηση προσπαθεί να δεσμεύσει μεγάλο όγκο κονδυλίων για δράσεις των υπουργείων, αναθέτοντας ουσιαστικά σε εμάς το ρόλο του επόπτη για την πραγματοποίηση των έργων. Με αυτό τον τρόπο, στερεί από την περιφέρεια σημαντικούς πόρους που είναι απαραίτητοι για παρεμβάσεις και έργα. Έργα υποδομής και δικτύωσης που θα ενισχύσουν την εξωστρέφεια και την αποδοτικότητα σε επίπεδο νομών, όπως και του νομού Θεσσαλονίκης. Αν μάλιστα στα παραπάνω, προσθέσουμε και την άρνηση των υπουργών να μεταβιβάσουν αρμοδιότητες στους ΟΤΑ, όπως προβλέπεται στο νόμο του Καλλικράτη, τότε αντιλαμβανόμαστε γιατί οδηγούμαστε σε ένα νέο κύκλο εσωστρέφειας και αναποτελεσματικότητας.

Σε μια περίοδο όπως αυτή που βιώνουμε σήμερα χρειάζονται θαρραλέα βήματα και τολμηρές αποφάσεις, που εξυπηρετούν αποκλειστικά το συμφέρον των πολιτών και του τόπου. Οτιδήποτε άλλο ζημιώνει, δυστυχώς ανεπανόρθωτα, τη χώρα μας.

Απόστολος Τζιτζικώστας,
Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης