Αυγά Βλαχάκη: Καινοτομία και παράδοση σε ένα

Αυγά Βλαχάκη: Καινοτομία και παράδοση σε ένα

Η ελληνική επιχείρηση που παράγει 75 εκατομμύρια αυγά τον χρόνο, από κότες ελευθέρας βοσκής!

Από τον Παναγιώτη Χριστόπουλο

«Το αυγό σήμερα όπως παλιά»: Αυτή είναι η φιλοσοφία της εταιρείας Αυγά Βλαχάκη. Τι εννοεί; Να προέρχεται από μια κότα που βόσκει ελεύθερη και όχι κλειδωμένη σε ένα κλωβό, στριμωγμένη μαζί με εκατοντάδες άλλες, και της οποίας τα αυγά κλωσούν μηχανές. Αυγό, σαν αυτό που μας έφερνε ο παππούς μας από το κοτέτσι...

Είναι κάτι τέτοιο εφικτό στην Ελλάδα του 2012; Και είναι επιχειρηματικά συμφέρον; Τα μεγέθη της Αυγά Βλαχάκη αποδεικνύουν πως ναι: Σήμερα η εταιρεία παράγει 75 εκατομμύρια αυγά τον χρόνο, διαθέτει 300.000 κότες και κάνει τζίρους της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ. Από το 2000 παράγει πιστοποιημένα βιολογικά αυγά. Είναι η πρώτη επιχείρηση του είδους που εκτρέφει τα πουλερικά της σε αχυρώνες και όχι σε κλουβιά!

Πώς τα καταφέρνει; Κατ' αρχάς με άριστη γνώση του προϊόντος. Η επιχείρηση δεν ασχολείται με τίποτε άλλο, αλλά αυτό που κάνει, να ταΐζει, δηλαδή, τις κότες και να συλλέγει τα αυγά τους, το κάνει άψογα. Όχι τυχαία, τα Αυγά Βλαχάκη θεωρούνται σήμερα τα καλύτερα της αγοράς.

Ύστερα, υπάρχει η παράδοση. Η εταιρεία έχει μια ιστορία 50 ετών. Και στην πορεία του μισού της αιώνα έχει καταφέρει πάντοτε να εφαρμόζει την καινοτομία, χωρίς όμως να φεύγει μακριά από τις αρχές της.

Όταν η πορεία αντιστρέφεται

Ο Κωνσταντίνος Βλαχάκης ήταν δημόσιος υπάλληλος. Εργαζόταν στην Αγροτική Τράπεζα, αλλά επί δεκαπέντε χρόνια είχε μία ταμπέλα πάνω στο γραφείο του που έλεγε: «Είναι δράμα να είσαι υπάλληλος».

Κάποια στιγμή, λοιπόν, μέσα στην δεκαετία του '50 παραιτήθηκε και έφυγε στην Αμερική. Εκεί έκανε ειδική εκπαίδευση στην διατροφή των ορνίθων με υποτροφία στο Πανεπιστήμιο Davis στην Καλιφόρνια. Το 1960 επέστρεψε στην Ελλάδα και ίδρυσε την εταιρεία του. Χρησιμοποιώντας την τεχνογνωσία της εντατικής πτηνοτροφίας, δηλαδή το να ανατρέφονται οι κότες σε πολύ μικρούς χώρους και να συλλέγονται τα αυγά με αυτόματα συστήματα, άλλαξε αυτό που υπήρχε μέχρι τότε στην Ελλάδα, δηλαδή την εκτροφή σε κοτέτσια. Η παραγωγή ήταν εντυπωσιακή και ο Κωνσταντίνος Βλαχάκης ξεκίνησε να τροφοδοτεί τα μαγαζιά των Καλυβίων και της γύρω περιοχής, όπου βρισκόταν η μονάδα του.

Για την εποχή του, αυτό που έκανε ήταν εξαιρετικά καινοτόμο και είχε ως αποτέλεσμα την πτώση της τιμής του αυγού και την αύξηση της παραγωγής του. Ο Κωνσταντίνος Βλαχάκης ασχολήθηκε για πολλά χρόνια με την έρευνα για τη διατροφή των πουλερικών και δεν έπαψε ποτέ να παρακολουθεί τις διεθνείς εξελίξεις στον τομέα της παραγωγής αυγών. Έφερε νέες τεχνολογίες, εφάρμοσε νέα συστήματα εκτροφής των ορνίθων (με βάση τις φυτικές τροφές), βελτίωσε τις εγκαταστάσεις με την τοποθέτηση κλιματισμού και βοήθησε σημαντικά στην ανάπτυξη της ελληνικής πτηνοτροφίας.

Ωστόσο, όταν την επιχείρηση ανέλαβε ο γιός του Γιάννης, ήξερε ότι έπρεπε να την πάει ένα βήμα μπροστά. Και το έκανε, πηγαίνοντάς την... ένα βήμα πίσω. Έβγαλε τις κότες από τα κλουβιά και τις άφησε ελεύθερες στον αχυρώνα. Σε μια παλιότερη συνέντευξή του, ο Γιάννης Βλαχάκης εξηγεί: «Δεν ξέρω κατά πόσο είναι δυστυχείς ή όχι οι κότες που είναι σε κλωβούς, αλλά σίγουρα δεν είναι σε φυσιολογικές συνθήκες. Είναι νευρικές, τρομάζουν εύκολα. Ενώ οι κότες που είναι σε ελεύθερη έκταση κάθονται ακόμα και για να τις χαϊδέψει κανείς».

Η είσοδος στα σούπερ μάρκετ

Δεν ήταν, όμως, μόνο αυτό που άλλαξε ο Γιάννης Βλαχάκης. Η πολιτική, μέχρι τότε, των πτηνοτρόφων ήταν να δίνουν τα αυγά σε μικρά παντοπωλεία και μπακάλικα. Αλλά ο Γιάννης Βλαχάκης στράφηκε στα σούπερ μάρκετ. Από το 2000, η Αυγά Βλαχάκη άρχισε να παράγει αυγά βιολογικής καλλιέργειας κι έτσι κατάφερε να τοποθετηθεί στα περισσότερα σούπερ μάρκετ, ακολουθώντας τη μόδα της εποχής, που ήταν οι βιολογικές τροφές.

Αυτή, όμως, η διαδικασία παραγωγής, δηλαδή η εκτροφή των ορνίθων με βιολογικές τροφές και το μάζεμα των αυγών του με το χέρι, σημαίνει και αύξηση του κόστους, άρα και της τελικής τιμής. Σε μια περίοδο κρίσης, κάτι τέτοιο είχε μεγάλο ρίσκο.

Ο κ. Βλαχάκης δηλώνει: «Το προϊόν μας έγινε πιο κοστοβόρο και άρα ο κόσμος πρέπει να καταλάβει τι αγοράζει και γιατί το αγοράζει. Παρόλα αυτά, το αυγό παραμένει ένα φθηνό προϊόν εάν σκεφθεί κανείς ότι πρόκειται για πλήρη τροφή - το μόνο που του λείπει είναι η βιταμίνη C. Αρα είναι ένα προϊόν που μπορεί να τρώγεται στην κρίση ακόμα περισσότερο».

Και, όντως, η συνταγή του πέτυχε. Ο Έλληνας ξαναγάπησε το αυγό ελευθέρας βοσκής με το οποίο είχε μεγαλώσει όταν ήταν παιδί και το έκανε αναπόσπαστο συστατικό του φτωχικού τραπεζιού της κρίσης. Τα Αυγά Βλαχάκη καθιερώθηκαν ως η υπ' αριθμόν ένα επιλογή των ελληνικών νοικοκυριών, παρ' ότι πωλούνται από τα σούπερ μάρκετ. Η διαφορά στην ποιότητά τους τα έκανε ανάρπαστα.

Η επιχείρηση σήμερα

Τα ιδιόκτητα κτήματα της Αυγά Βλαχάκη βρίσκονται στο Ύπατο Θηβών και στα Καλύβια Θορικού, εκεί απ' όπου ξεκίνησε η επιχείρηση πριν 52 χρόνια, και ξεπερνούν τα 300 στρέμματα. Στα κτήματα αυτά, παράγονται και συσκευάζονται τα αυγά της εταιρείας, πληρώντας τις αυστηρότατες προδιαγραφές της Ε.Ε. και της Ελληνικής Νομοθεσίας.

Μαζί με τα συνεργαζόμενα κτήματα, η συνολική έκταση ξεπερνά τα 400 στρέμματα. Το νούμερο είναι εντυπωσιακό, αν σκεφτεί κανείς πως οι περισσότερες πτηνοτροφίες χρησιμοποιούν πολύ μικρές εκτάσεις, στοιβάζοντας τις κότες σε κλουβιά... Ο αριθμός των ορνίθων της Αυγά Βλαχάκη υπερβαίνει τις 300.000 εκ των οποίων περισσότερες από 100.000 χιλιάδες είναι βιολογικές, αχυρώνα και ελευθέρας βοσκής. Η συνολική ετήσια παραγωγή της εταιρείας φτάνει τα 75 εκατ. αυγά, εκ των οποίων πάνω από το 25% της παραγωγής είναι αυγά βιολογικής γεωργίας. Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Βλαχάκη, στόχος του είναι μέχρι το τέλος της χρονιάς να μην έχει μείνει ούτε μια κότα στον κλωβό.

Στην επιχείρηση εργάζονται σήμερα περίπου 60 άνθρωποι. Όταν είχε ερωτηθεί ο κ. Βλαχάκης αν σκέφτηκε ποτέ να φύγει από την Ελλάδα και να στήσει την παραγωγή του σε μια βαλκανική χώρα, με πολύ φθηνότερο ανθρώπινο δυναμικό και κόστη, είχε απαντήσει: «Δεν θα έφευγα. Αυτή τη στιγμή η εταιρεία δουλεύει για τους εργαζόμενους της. Είναι μία οικογενειακή επιχείρηση. Εξήντα οικογένειες».

Είπαμε: «Το αυγό σήμερα όπως παλιά», και αυτό σημαίνει σεβασμός στις αρχές της... Το ανθρώπινο δυναμικό των 60 αυτών υπαλλήλων συμπεριλαμβάνει γεωπόνους, ζωοτέχνες, κτηνιάτρους, μηχανικούς και επιστάτες. Και, βεβαίως, τα στελέχη της διοίκησης και του εμπορικού και οικονομικού τμήματος. Είναι μια εταιρεία που δουλεύει σαν οικογένεια και γι' αυτό το προϊόν της αγαπιέται τόσο πολύ από τις οικογένειες. Είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα επιχείρησης από αυτές που μας δείχνουν τον δρόμο για την έξοδο από την κρίση.

Από αυτές που σας παρουσιάζουμε κάθε Τρίτη στο «Ψωνίζουμε Ελληνικά»...