ΑΘΛΗΤΙΚΑ

Τα εκπληκτικά τιμόνια της Formula 1

Τα εκπληκτικά τιμόνια της Formula 1

Ένα τεχνολογικό αριστούργημα που δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο είναι το τιμόνι ενός μονοθέσιου στη Formula 1 που χαρίζει πλήθος πληροφοριών στους οδηγούς και μυστήριο στους φίλους των μηχανοκίνητων σπορ.

Για πολλά χρόνια κανένας δεν ήξερε τι κάνουν όλα αυτά τα μικρά κουμπιά και οι εταιρίες προσπαθούσαν με λύσσα να γλιτώσουν τη βιομηχανική κατασκοπεία των αντιπάλων ομάδων.

Όμως, η... μυστικοπάθεια τελείωσε και στο τιμόνι της ΒMW που βλέπετε στην φωτογραφία θα εξηγήσουμε όλα όσα κάνει το κάθε κουμπί προσπαθώντας να μπούμε στο κεφάλι ενός οδηγού την ώρα ενός γκραν πρι.

Με κόστος περίπου 30000 δολάρια, το τιμόνι μιας Formula 1 είναι ένα αριστούργημα ηλεκτρονικής σχεδίασης με βάρος μόνο 1,5 κιλό και κάθε ομάδα και οδηγός στηρίζονται 100% στις λειτουργίες του για να φέρουν τα μονοθέσια τους στον τερματισμό, να πιουν νερό ακόμα και να αλλάξουν εν κινήσει τον τρόπο που φρενάρουν.

Με βάση λοιπόν την φωτογραφία, το κάθε πλήκτρο και διακόπτης έχει την εξής λειτουργία:

1 Πληροφορίες από τους αγωνοδίκες και στροφόμετρο

2 Επιλογή νεκράς

3 Κουμπί που ενεργοποιεί το νερό-υγρό του οδηγού

4 Εμφανίζει ότι το μονοθέσιο έχει πρόβλημα.

5 Απενεργοποιεί αισθητήρες

6 Ρυθμίζει την ισορροπία των φρένων

7 Αποδοχή (όταν ο υπεύθυνος της ομάδας του λέει να κάνει κάτι, ο οδηγός το πιέζει για να επιβεβαιώσει ότι συμφωνεί)

8 Πιέζεται όταν ο οδηγός θέλει να κάνει pit stop για να ετοιμαστεί η ομάδα

9 Ρυθμίζει το ύψος απεμπλοκής του συμπλέκτη

10 Απενεργοποιεί έναν αισθητήρα στο αμάξωμα

11 Ρυθμίζει τις λειτουργίες της ασύρματης ενδοεπικοινωνίας

12 Επιτρέπει στον οδηγό να χρησιμοποιήσει περισσότερες στροφές του κινητήρα για μικρό χρονικό διάστημα.

13 Ενεργοποιεί τον περιοριστή ταχύτητας για την είσοδο στα pit.

14 Ρυθμίσεις του διαφορικού (επαναφέρει την βασική ρύθμιση)

15 Ρυθμίσεις του διαφορικού στην είσοδο της στροφής

16 Ρυθμίσεις του διαφορικού στην έξοδο της στροφής

17 Cruise control όταν το safety car είναι μέσα στην πίστα

18 Αξιοποίηση όλων των στροφών του κινητήρα

19 Αποδοχή της επιλογής των ελαστικών που του έχουν προτείνει για το επόμενο pit stop

20 Συμπλέκτης

21 Αλλάζει το μείγμα καυσίμου

22 Αλλάζει την ευαισθησία του πεντάλ του γκαζιού

23 Κατεβάζει ταχύτητες

24 Ανεβάζει ταχύτητες

25 Ενεργοποιείται ο συμπλέκτης τραβώντας τα και τα δύο μαζί

Διαμαρτύρονται οι οδηγοί

Φέτος, στα τιμόνια έχουν προστεθεί ακόμα δύο κουμπιά, ένα για τον έλεγχο του συστήματος ανάκτησης κινητικής ενέργειας (KERS) και ένα για το DRS (την κινούμενη πίσω αεροτομή), κάνοντας πολύ δύσκολο το έργο των πιλότων.

Το γιατί είναι εύκολο κανείς να το καταλάβει. Σκεφτείτε ότι κατά τη διάρκεια των αγώνων, την ώρα που η αδρεναλίνη έχει εκτοξευτεί στα ύψη και η καρδιά δουλεύει στο όριο, οι οδηγοί θα πρέπει να έχουν καθαρό μυαλό ώστε να πατήσουν το σωστό κουμπί την σωστή στιγμή.

Μέσω των τιμονιών οι πιλότοι μεταξύ άλλων αλλάζουν ταχύτητες, ενεργοποιούν τον συμπλέκτη, τον περιοριστή ταχύτητας, βάζουν νεκρά και όπισθεν, ρυθμίζουν τα διαφορικά και την κατανομή πέδησης, την κατανάλωση, τη λειτουργία του κινητήρα, ενεργοποιούν την ενδοεπικοινωνία, πίνουν νερό ή ηλεκτρολύτες και χειρίζονται κι άλλα συστήματα του μονοθεσίου.

Εκτός όλων αυτών θα πρέπει να έχουν το νου τους και στην οθόνη που βρίσκεται μπροστά τους για να διαβάζουν τα μηνύματα που έρχονται από την ομάδα, αλλά και βλέπουν τη σήμανση για το πότε πρέπει να αλλάξουν ταχύτητα αλλά και για το πότε πρέπει να ενεργοποιήσουν το DRS.

Η δήλωση του παγκόσμιου πρωταθλητή , Sebastian Vettel λίγο πριν την έναρξη του φετινού πρωταθλήματος τα λέει όλα: «Είναι σα να χρησιμοποιείς ένα κινητό τηλέφωνο τελευταίας τεχνολογίας για να ελέγχεις το μονοθέσιό σου» και προσθέτει: «Κάθε χρόνο η κατάσταση χειροτερεύει και πλέον τα πράγματα έχουν γίνει επικίνδυνα. Πρέπει να μας καταλάβουν και να κάνουν κάτι πάνω σε αυτό το θέμα. Δεν είναι δυνατόν να οδηγείς στο όριο και να έχεις το νου σου στο ποιο κουμπί πρέπει να πατήσεις. Τίθεται θέμα ασφάλειας.».