ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ο Έλληνας που βγάζει κασκαντέρ για τις «εκπτώσεις στην ασφάλεια»: Τι ισχύει για τα όπλα στις ταινίες

Σκηνές απο τα γυρίσματα ταινίας
Σκηνές απο τα γυρίσματα ταινίας
AP

Οι κασκαντέρ είναι οι αφανείς υπερήρωες που κάνουν τα δύσκολα εύκολα και αψηφούν κάθε κίνδυνο για μία σκηνή δράσης. Ο Μπάμπης «Hawk» Kωνσταντίνου, ο Έλληνας «μάγος του οζ» πίσω απο μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές που γυρίζονται στην Ελλάδα μιλάει στο Νewsbomb.gr.

H πρώτη ελληνική εταιρεία κινηματογραφικών παραγωγών με εξειδίκευση στις σκηνές δράσης (Stunts) είναι γεγονός. Ο Μπάμπης «Hawk» Κωνσταντίνου, ο άνθρωπος πίσω από το φιλόδοξο εγχείρημα -ο «μάγος του Όζ» που κάνει θαύματα στον κόσμο του κινηματογράφου- φωτίζει τον σχετικά άγνωστο στην Ελλάδα κλάδο των κασκαντέρ.

Μιλάει για τη συνεργασία του με τον μεγάλο Καναδό σκηνοθέτη Ντέιβιντ Κρόνενεμπεργκ, τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη που τον έπεισε να ασχοληθεί με το χώρο, αλλά και τις συνθήκες ασφαλείας στις σκηνές δράσης, με αφορμή την τραγωδία στα γυρίσματα της ταινίας «Rust» με τον Άλεκ Μπάλντουιν.

Λίγα λόγια για την εταιρεία σας. Ποια είναι η δράση σας στην Ελλάδα και το εξωτερικό;

Η KC IN ACTION ως πρότυπη εταιρεία κινηματογραφικών παραγωγών στην Ελλάδα με εξειδίκευση στις σκηνές δράσης, έχει την δυνατότητα να καλύψει μια πλήρη εκτέλεση κινηματογραφικής ή τηλεοπτικής παραγωγής ή μεμονωμένα τα αντικείμενα σκηνών δράσης.

Έχουμε την δυνατότητα συνεργασίας με τους πιο καταξιωμένους Έλληνες επαγγελματίες στο χώρο της κινηματογράφισης και μπορούμε να καλύψουμε παραγωγή οποιουδήποτε προϋπολογισμού. Στα 8 χρόνια πορείας μου στον κινηματογράφο είχα την τύχη να συνεργαστώ με πολλούς σπουδαίους δημιουργούς, Έλληνες και ξένους, που μου προσέφεραν σημαντική γνώση και εμπειρία, καθώς και μια τεράστια ποικιλία συναισθημάτων.

O Mπάμπης Κωνσταντίνου

Αν μπορούσα να ξεχωρίσω κάποιες, θα ήταν σίγουρα αυτές που διαμόρφωσαν το ύφος, το ήθος και τον χαρακτήρα μου ως επαγγελματία, όπως την αρχή των πάντων για εμένα, τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη, ο οποίος καθόρισε τα πρότυπα επαγγελματισμού μου, τον Πιέρρο Ανδρακάκο που με έκανε να ερωτευτώ αυτήν τη δουλειά και μου έδειξε την πιο διασκεδαστική πλευρά της, τον Σιαμάκ Ετεμάντι, που ξεκαθάρισε και ολοκλήρωσε την καλλιτεχνική μου ταυτότητα και οπτική, τον Στάμο Τσάμη, όπου απέδειξε πως με αγάπη για αυτήν την δουλειά μπορείς να δημιουργήσεις «διαμάντια» με ελάχιστο προϋπολογισμό και πως οι σκηνές δράσης είναι για όλους.

Δεν θα μπορούσα να μην έχω στην κορυφή τον David Cronenberg, το άπιαστο όνειρο κάθε καταξιωμένου επαγγελματία. Είναι ο λόγος που θέλω να κάνω αυτήν την δουλειά για το υπόλοιπο της ζωής μου.

Τι χρειάζεται κάποιος για να γίνει κασκαντέρ, περνάει από ειδική εκπαίδευση; Υφίσταται το επάγγελμα στην Ελλάδα ;

Αρχικά να αναφέρω ότι δεν υπάρχει μόνο μια ειδικότητα κασκαντέρ (stuntman). Για κάθε μία λοιπόν από τις ειδικότητες απαιτείται ειδική εκπαίδευση ξεχωριστά. Γι’ αυτό και είναι πάρα πολύ δύσκολο κάποιος επαγγελματίας του είδους να καλύψει περισσότερες από 5 εξειδικεύσεις.

Η KC IN ACTION μέσω της Ακαδημίας της δημιουργεί έναν νέο κλάδο εργασίας καθώς επίσης και για πρώτη φορά τις υποδομές για προετοιμασία, εκπαίδευση και κατάρτιση νέων, στις τεχνικές σκηνών δράσης αναδεικνύοντας τα ταλέντα και τις δυνατότητες της χώρας μας.

Φωτογραφία απο το αρχείο του Μπάμπη Κωνσταντίνου

Συμπεριλαμβανομένης και της ομάδας που στελεχώνει την KC IN ACTION πλέον, τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιούνται όλο και περισσότεροι Έλληνες, λόγω και της αυξημένης ζήτησης από τις ξένες παραγωγές που γίνονται στη χώρα μας.

Προς το παρόν δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία με το Υπουργείο, όμως είμαστε σε επικοινωνία ώστε να αναγνωριστεί το επάγγελμα μας και στην Ελλάδα.

Υπάρχουν εξειδικευμένες σχολές εκπαίδευσης κασκαντέρ;

Σε αρκετές χώρες του εξωτερικού υπάρχουν ακαδημίες που παρέχουν τέτοια εκπαίδευση, όπως αντίστοιχα και στην χώρα μας, μέσω της KC IN ACTION ACADEMY.

Ενδεικτικά οι ειδικότητες: stunt driver, σε ειδικά διαμορφωμένες πίστες εκπαιδεύονται σε ακροβατική οδήγηση και οδήγηση ακριβείας με αυτοκίνητα, μηχανές ή ποδήλατα, Acrobat stuntman εκπαιδεύονται σε ειδικά διαμορφωμένα γυμναστήρια ενόργανης γυμναστικής, stunt fighters όπου εκπαιδεύονται σε πολεμικές τέχνες και χρήση όπλων.

Σχολιάστε μας την τραγωδία στα γυρίσματα της ταινίας The Rust με τον Άλεκ Μπάλτνουιν...

Το να σχολιάσω το γεγονός χωρίς να γνωρίζω τους ακριβείς λόγους που οδήγησαν σε αυτό το ατύχημα, θα ήταν επιπόλαιο. Παρόλα αυτά σίγουρα υπήρχαν παραλείψεις στις διαδικασίες για την χρήση action prop-guns στο set.

O υπεύθυνος ελέγχου για την χρήση πυρομανιών στο γύρισμα είναι ο armorer ο οποίος είναι κομμάτι του τμήματος των Stunts (σκηνών δράσης). Την συνολική ευθύνη όμως έχει ο Stunt Coordinator που υπογράφει άλλωστε και αναλαμβάνει και την νομική ευθύνη για την διεξαγωγή του γυρίσματος.

Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που δεν υπάρχουν πολλοί Stunt Coordinators σε όλο τον κόσμο και όχι μόνο στην Ελλάδα.

Τι γίνεται με τα όπλα στα γυρίσματα; Τι είναι τα περίφημα prop-guns και ποιος ευθύνεται για τον έλεγχό τους;

Αction prop guns θεωρούνται ουσιαστικά όλα τα ομοιώματα ή ειδικά κατασκευασμένα κινηματογραφικά όπλα. Το 99% αυτών είναι απολύτως ακίνδυνα και δεν μπορούν να τραυματίσουν ή βλάψουν κάποιον.

Υπάρχουν όμως και κάποια ειδικής κατασκευής όπλα που χρησιμοποιούν πραγματικά πυρομαχικά χωρίς βολίδες (άσφαιρα) τα οποία αυξάνουν το επίπεδο ρεαλισμού σε μια αντίστοιχη σκηνή διότι βοηθούν και τον ηθοποιό να αντιδράσει σωστά στην ανάκρουση του όπλου.

Η χρήση των συγκεκριμένων όπλων στα κινηματογραφικά set ορίζονται από την αντίστοιχή νομοθεσία της κάθε χώρας, όπου θα διεξαχθεί το γύρισμα. Στην χώρα μας για την χρήση αυτών των όπλων, αν και αποτελεί παράδοξο, έχουμε από τις πιο ασφαλείς και αυστηρές νομικές διαδικασίες σε όλο τον κόσμο.

Κάτι που όταν τηρείται σχεδόν μηδενίζει την πιθανότητα ατυχήματος. Όπως ανέφερα και στην προηγούμενη απάντηση μου ο κύριος και τελικός υπεύθυνος είναι ο Stunt Coordinator ως προς την τήρηση των κανόνων και των μέτρων ασφαλείας για την χρήση αυτών στο set, ο armorer για την σωστή συντήρηση και διακίνηση του οπλισμού αυτού στο set και η εκάστοτε πολιτεία για την τήρηση της νόμιμης διαδικασίας ώστε να βρίσκονται στο set.

Το Rust «γέννησε» ένα κίνημα διαμαρτυρίας για τις συνθήκες εργασίας σε μεγάλες παραγωγές του Χόλιγουντ.

Η παγκόσμια κοινότητα συνήθως ευαισθητοποιείται όταν κοινοποιείται κάποιο δυστύχημα και αυτό είναι λάθος. Δεν ξέρω αν μπορεί να χαρακτηριστεί κίνημα, αλλά σίγουρα ο κλάδος των stunts παγκοσμίως διαμαρτύρεται.

Φωτογραφία απο το αρχείο του Μπάμπη Κωνσταντίνου

Και αυτό γιατί αν εξαιρέσουμε τις μεγάλου προϋπολογισμού παραγωγές, σχεδόν σε όλες τις υπόλοιπες υποτιμάται η ειδικότητα μας, με αποτέλεσμα να γίνονται πάντα εκπτώσεις στον τομέα της ασφάλειας λόγω κακής κατανομής προϋπολογισμού ή έλλειψης πραγματικής γνώσης στην αξιοποίηση των Stunt Coordinator από τις παραγωγές. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και σε αρκετούς κλάδους κυρίως των τεχνικών/ crew.

Με τι ασχοληθήκατε μέχρι τα «εγκαίνια» της KC IN ACTION;

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Μαρούσι το 1980. Ξεκίνησα την ενήλικη ζωή μου ως στέλεχος πενταετούς υποχρέωσης στις Ειδικές δυνάμεις του ΕΣ, από όπου και έφυγα το 1999, ξεκινώντας μια καινούρια καριέρα στην ασφάλεια υψηλών προσώπων.

Αυτή η καριέρα με οδήγησε σε ένα πολυετές ταξίδι εκπαίδευσης και φοίτησης στις μεγαλύτερες Ακαδημίες της Αμερικής, Ισραήλ, Γερμανίας και άλλων βαλκανικών χωρών, σχετικά με το αντικείμενο, όπως τακτικές μάχης, εκπαίδευση στα όπλα, γρήγορης και ασφαλούς οδήγησης, πρώτες βοήθειες, ψυχολογία κα.

Στον κινηματογράφο όλα ξεκίνησαν από την ταινία «Ένας Άλλος Κόσμος», του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Ο συνδετικός κρίκος ήταν ο βοηθός σκηνοθέτης Άκης Πολύζος, με τον οποίο συνεργαστήκαμε στην πρώτη του ταινία μικρού μήκους. Η γνωριμία μου με τον Χριστόφορο έμοιαζε με ταξίδι…

Φωτογραφία απο το αρχείο του Μπάμπη Παναγιώτου

Με μάγεψε το πάθος και η αγάπη, που δείχνει στις δημιουργίες του και το πόσο ξεκάθαρη εικόνα είχε για το τι θέλει. Αυτό στα μάτια μου τον καθιστά τον απόλυτο επαγγελματία. Πάντα θα θυμάμαι τα λόγια του: «Αυτό αγόρι μου, που κάνεις λέγεται Stunt Coordination. Δεν έχουμε άλλον στην Ελλάδα. Πρέπει να ασχοληθείς…»

Κάπως έτσι 8 χρόνια μετά έχοντας διαγράψει μια δύσκολη αλλά εποικοδομητική πορεία στο χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης και έχοντας αποκομίσει αρκετές εμπειρίες, από συνεργασίες με πολύ σπουδαίους δημιουργούς εντός και εκτός Ελλάδος, αποφάσισα να στήσω και στην χώρα μας τις υποδομές για μια καινούρια γενιά σκηνών δράσης.

Οι πιο αληθοφανείς σκηνές δράσης σε ελληνικές και ξένες παραγωγές;

Στα όρια του political correct, θα ήθελα να ξεχωρίσω μια ελληνική και μια ξένη σκηνή που έχω κάνει εγώ. Και οι δύο αφορούν σκηνές μεγάλης κλίμακας επεισοδίων, η μια είναι στην ταινία Pari του Σιαμάκ Ετεμάντι, όπου η πρωταγωνίστρια Melika Foroutan δεν διστάζει να περάσει μέσα από ένα φλεγόμενο πεδίο μάχης επεισοδίων, μεταξύ αστυνομικών και αναρχικών, προκειμένου να βρει το γιο της.

Φωτογραφία απο το αρχείο του Μπάμπη Παναγιώτου

Καθώς και η ταινία «Μπέκετ» του Φερντινάντο Τσίτο Φιλομαρίνο με πρωταγωνιστή τον John David Washington, ο οποίος περνάει ανάμεσα από επεισόδια που εκτυλίσσονται στην πλατεία Συντάγματος από οπαδούς πολιτικής παράταξης. Παρόλα αυτά υψηλού επιπέδου σκηνές δράσης έχουμε δει και από την ταινία και τις σειρές «Έτερος Εγώ» του Σωτήρη Τσαφούλια στην Ελλάδα.

Σε διεθνές επίπεδο οι ταινίες John Wick με τον Κιάνου Ριβς και τα Mission Impossible με τον Τoμ Κρουζ έχουν το υψηλότερο ποσοστό ρεαλισμού σκηνών δράσης.

Οι πιο επικίνδυνες ταινίες που έχουν γυριστεί ποτέ κατά τη γνώμη σας στο Χόλιγουντ.

Αν συμφωνήσουμε ότι το επίπεδο επικινδυνότητας σε μια σκηνή δράσης εξαρτάται από τα τεχνολογικά μέσα που διαθέτει για να γυριστεί και την τεχνική κινηματογράφησης, οφείλουμε να θεωρήσουμε πως οι πιο επικίνδυνες ταινίες που έχουν γυριστεί ποτέ, παραμένουν οι ταινίες Γουέστερν την δεκαετία του 60’ -70’ όπου γυρίζονταν τρομερά επικίνδυνες σκηνές χωρίς την χρήση εργαλείων που χρησιμοποιούμε σήμερα ώστε να κάνουμε τις σκηνές αυτές πιο ασφαλείς.

Πού οφείλεται το ενδιαφέρον ξένων παραγωγών να πραγματοποιούν γυρίσματα στην Ελλάδα;

Πρωτίστως το αυξημένο ενδιαφέρον ξένων παραγωγών για γυρίσματα στην χώρα μας ξεκίνησε από την κρατική πρωτοβουλία να εφαρμόσει πρόγραμμα cash rebate 45% μέσω του Οργανισμού ΕΚΟΜΕ, δίνοντας κίνητρα να αξιοποιηθούν η φυσική ομορφιά και η ποικιλία των τοπίων που έχουμε σε όλη την νησιωτική και ηπειρωτική χώρα.

Φωτογραφία απο το αρχείο του Μπάμπη Παναγιώτου

Κάτι που αποφέρει πολλαπλά οφέλη στον τομέα του πολιτισμού, διότι πέρα από την έκθεση της τεράστιας σημασίας και βάθους πολιτισμικής και καλλιτεχνικής κληρονομιάς που διαθέτουμε σε όλο τον κόσμο, ενισχύουμε ταυτόχρονα και το τουριστικό ενδιαφέρον, συμβάλλοντας και στην οικονομική μας ανάπτυξη.

Η καλύτερη κινηματογραφική εμπειρία σας μέχρι σήμερα και τα επόμενα σχέδιά σας

Οφείλω να παραδεχτώ η καλύτερη κινηματογραφική εμπειρία μου καθώς και η σημαντικότερη στιγμή της καριέρας μου ως Stunt Coordinator, δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από το Crimes of the future του διάσημου Καναδού σκηνοθέτη David Cronenberg, που γυρίστηκε φέτος το καλοκαίρι στην Αθήνα.

Στο cast της ταινίας ήταν ηθοποιοί όπως ο Βίγκο Μόρτενσεν, η Κρίστεν Στιούαρτ, ο Σκοτ Σπίντμαν, η Λέα Σείντού και αρκετοί άλλοι ξένοι και Έλληνες διάσημοι ηθοποιοί. Στην ταινία ανέλαβα πλήρως την ευθύνη για την ασφάλεια και την τεχνική επιμέλεια των σκηνών δράσης ως Head Stunt Coordinator.

Φωτογραφία απο το αρχείο του Μπάμπη Παναγιώτου

Καθώς και την παροχή stunt double και stuntman. Αν μπορούσα με λίγα λόγια να περιγράψω αυτή μου την εμπειρία, θα έλεγα πως ήταν σαν τον Μάγο του Οζ στον μαγικό κόσμο του κινηματογράφου.

Έχοντας ολοκληρώσει την θερινή περίοδο με συμμετοχή σε αρκετές ξένες κινηματογραφικές παραγωγές, των οποίων το αποτέλεσμα αναμένεται, αυτήν την περίοδο προετοιμαζόμαστε για νέα project που θα ξεκινήσουν σύντομα και ύστερα από αρκετή προετοιμασία θα δούμε και το πρώτο μου εγχείρημά για μια ελληνική ταινία δράσης.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.