ΦΑΡΜΑΚΟ

ΣΦΕΕ: Η νομοθετική ασάφεια εμποδίζει την ανάπτυξη του φαρμακευτικού κλάδου

ΣΦΕΕ: Η νομοθετική ασάφεια εμποδίζει την ανάπτυξη του φαρμακευτικού κλάδου

Η σημασία του κανονιστικού πλαισίου, τόσο στη βελτίωση του συστήματος υγείας προς όφελος των ασθενών όσο και στην ανάπτυξη του κλάδου του φαρμάκου, αναδείχθηκε στο 1ο Συνέδριο Φαρμακευτικού Δικαίου, που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ), την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2016.

Το συνέδριο χαιρέτησε ο πρόεδρος του ΣΦΕΕ, Πασχάλης Αποστολίδης, εξαίροντας τη σημασία του κανονιστικού πλαισίου και της διαβούλευσης. Η διευθύντρια του ευρωπαϊκού συνδέσμου EFPIA, Μαρί-Κλερ Πικέρ, τόνισε μεταξύ άλλων, τις ενέργειες της EFPIA για τη διασφάλιση συνθηκών πρόσβασης των ασθενών στο φάρμακο μέσω του βέλτιστου δυνατού κανονιστικού πλαισίου σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Ζήτημα συγχρονισμού στην περιφερειακή ανάπτυξη παρατηρείται και στον τομέα της υγείας, τόνισε η κ. Πικέρ, το οποίο μεταφράζεται σε διαφορά 9 ετών στο προσδόκιμο ζωής, μεταξύ των περισσότερο και των λιγότερο ανεπτυγμένων συστημάτων υγείας.

Η Νομικός Σύμβουλος του ΣΦΕΕ, Δήμητρα Λεμπέση, αναφέρθηκε στη σημασία του βέλτιστου δυνατού κανονιστικού πλαισίου για τη βελτίωση του συστήματος υγείας υπέρ του ασθενούς, παρουσίασε τις προσπάθειες του ΣΦΕΕ προς την κατεύθυνση αυτή και το ρόλο που διαδραματίζει ο Σύνδεσμος ως εταίρος στη δημόσια διαβούλευση.

Χαρακτηριστικά σημεία από την ομιλία της κ. Λεμπέση, καταδεικνύουν την ανάγκη του κλάδου για ενημέρωση πάνω στο δαιδαλώδες νομικό πλαίσιο και για ανταλλαγή απόψεων επί δύσκολων ζητημάτων, όπως η διαφάνεια, η δεοντολογία, η δημοσιοποίηση παροχών προς τους επαγγελματίες Υγείας κτλ. Η οικονομική κατάσταση της χώρας τα τελευταία χρόνια επέφερε άναρχη νομοθετική παραγωγή που ενέτεινε το πρόβλημα του νομοθετικού πληθωρισμού, της έλλειψης ενότητας και της εισαγωγής ασχέτων διατάξεων σε νομοθετήματα άλλης βασικής θεματικής. Για παράδειγμα, «ο κατάλογος των συνταγογραφούμενων φαρμάκων βρίσκεται στον νόμο για την ρύθμιση επιχειρηματικών οφειλών προς τις τράπεζες! (3816/2010), η ρύθμιση της αποζημίωσης των φαρμάκων (άρθ. 127 Ν.4249/2014) στο νόμο για την ελληνική αστυνομία! η διάταξη περί δημοσιοποίησης στο νόμο για το Παρατηρητήριο Άνοιας, διατάξεις του ενδιαφέροντός μας υπάρχουν στον νόμο για τους γυναικείους συνεταιρισμούς, η εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του ΕΟΠΥΥ και η έκπτωση 8% για τις φαρμακευτικές εταιρείες στον μόλις πρόσφατο 4430/2016 περί κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, νέα ρύθμιση που καταργεί τμήμα του άρθ. 12 του ν.δ. 96/1973 θα βρει κανείς στο πρόσφατο νομοσχέδιο απλοποίησης σύστασης επιχειρήσεων, μόλις προχθές, η νομιμοποίηση δαπανών τέθηκε στον νόμο για την Εθνική Άμυνα (4432/2016) κλπ.».

Ο ΣΦΕΕ συνεργάστηκε με τον ΟΟΣΑ για τη χαρτογράφηση της ελληνικής νομοθεσίας και εντόπισε 155 νόμους και κανονισμούς, συμπεριλαμβανομένων νομοθετικών πράξεων εκδοθέντων κατόπιν νομοθετικής εξουσιοδότησης, δηλαδή προεδρικών διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων. «Όλα αυτά, κατατείνουν στην έλλειψη σαφήνειας (clarity). Δεν είναι λίγες λοιπόν οι φορές, που ο εφαρμοστής του δικαίου, καλείται να διαγνώσει εάν μια κανονιστική ρύθμιση είναι η μόνη που υπάρχει και ισχύει, εάν έχει πράγματι καταργηθεί, εάν έχει τροποποιηθεί, εάν έχει καταργηθεί εν μέρει και απομένει ισχυρό εναπομείναν τμήμα, με αποτέλεσμα η νομοθετική ασάφεια να παρατηρείται από τον ΟΟΣΑ, κατά την έκδοση της πρόσφατης "εργαλειοθήκης", ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη του κλάδου» τόνισε η κ. Λεμπέση.

Για το ρόλο του ΣΦΕΕ ως ένωση, η κ. Λεμπέση ανέφερε ότι αποτελεί παράγοντα παραγωγής δικαίου, διαπιστώνει προβλήματα, μελετά λύσεις, προωθεί δημοκρατικές διαδικασίες ευρύτερων συναινέσεων και προτείνει στην Πολιτεία τις συναινετικές απόψεις του κλάδου, όπως έχουν προκύψει από τις απαραίτητες ζυμώσεις μεταξύ των μελών. Τέλος, ως προς τις δικαστικές μάχες του ΣΦΕΕ αναφέρθηκε «η ιστορική απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ 3633/2004 που έκρινε αντισυνταγματική τη διάταξη (του άρθ. 45 παρ. 11 του Ν. 2992/2002) περί χαμηλότερης τιμής της Ευρώπης και χάριν αυτής θεσπίστηκε ο μέσος όρος των τριών χαμηλοτέρων χωρών, που ισχύει ως σήμερα, ενώ αξίζει να σημειώσουμε και την εξαιρετική σκέψη της μειοψηφίας, σαφώς επηρεασμένη από την Simmenthal, περί της αμέσου εφαρμογής των διατάξεων της Οδηγίας 89/105 και της υπεροχής της σε σχέση με το εθνικό δίκαιο, μιας οδηγίας που αποτελεί κομβικό νομοθέτημα για τον κλάδο μας και που ως γνωστόν, ουδέποτε μεταφέρθηκε στο εθνικό δίκαιο. Δεν παραλείπουμε βεβαίως να αναφερθούμε και στην πολύ πρόσφατη επιτυχία της υφαίρεσης του ΦΠΑ από το clawback, που χρησιμοποίησε ως νομική βάση την ΣΤΕ 2439/2015-2445/2015 περί της συνταγματικότητας μεν του clawback, αξιοποίησε όμως την σκέψη περί εκ των υστέρων μείωσης του τιμήματος πώλησης, ενώ χαιρετίζουμε και την επιτυχία των ΠΙΣ και ΙΣΑ για την κατάργηση του πλαφόν συνταγογράφησης (ΣΤΕ Ολ. 1749/2016), μια απόφαση σταθμός που κρίνει αντισυνταγματική μνημονιακή διάταξη. Ιδίως οι σκέψεις 16 και 17 της απόφασης αυτής θέτουν στο επίκεντρο τον ασθενή, εξαίροντας τόσο το κοινωνικό όσο και το ατομικό δικαίωμα στην υγεία και βάζουν ένα φρένο στην κυριαρχία των αριθμών που ζούμε τα τελευταία χρόνια: πάνω απ’ όλα ο άνθρωπος μας λέει το ΣΤΕ, που ακόμα και με τις σκέψεις της μειοψηφίας του, ως προανέφερε, ανοίγει δρόμους, που προάγουν τη νομική επιστήμη και μετουσιώνονται σε πολιτική» κατέληξε η Νομική Σύμβουλος του ΣΦΕΕ.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι το συνέδριο έτυχε ευρείας απήχησης τόσο στο νομικό όσο και στον κόσμο των φαρμακευτικών επιχειρήσεων, καθώς συμμετείχαν πάνω από 250 άτομα, άμεσα ή έμμεσα απασχολούμενα στον κλάδο. Η δε συμμετοχή των μεγαλύτερων δικηγορικών εταιρειών της χώρας, αλλά και θεσμικών παραγόντων κατέδειξε την σημασία του κλάδου στην οικονομία. Ο ΣΦΕΕ, τέλος, δεσμεύεται ότι θα επαναλάβει την πρωτοβουλία, απαντώντας έτσι σε μια διαχρονική ανάγκη τόσο των μελών του όσο και της επιστημονικής κοινότητας του ιδιωτικού και δημοσίου δικαίου για ολοένα και περισσότερη ενημέρωση.

Σχετικές ειδήσεις