Ανοίξτε πόλεμο στο "Alzheimer"

Ανοίξτε πόλεμο στο "Alzheimer"
Η απώλεια μνήμης είναι ο μεγαλύτερος φόβος στις μέρες μας κυρίως σε ηλικίες άνω των 55 ετών. Πάνω από 4 εκατομμύρια ....

Η απώλεια μνήμης είναι ο μεγαλύτερος φόβος στις μέρες μας κυρίως σε ηλικίες άνω των 55 ετών. Πάνω από 4 εκατομμύρια Αμερικανοί θα είναι ασθενείς από αυτή τη σύγχρονη νόσο, όπως διαφαίνεται από τα νούμερα που αυξάνονται με αλματώδη ταχύτητα δίχως να ξεχνά και τους Ευρωπαίους, σύμφωνα με το Ίδρυμα Alzheimer's.

Προϊόντα όπως το Sudoku ή σταυρόλεξα που υπόσχονται να βελτιώσουν τη λειτουργία της μνήμης του εγκεφάλου κατακλύζουν την αγορά, δημιουργώντας ένα επί πλέον άγχος. Ο πόλεμος με τις ανταγωνιστικές εταιρίες έχει αρχίσει για τα καλά.
Το παζλ. με το όνομα Ginkgo έχει μπει στη μάχη για την καταπολέμηση της άνοιας. Τα “soft drinks” ή το σέλινο είναι σημαντικά στοιχεία και εικάζεται πως υποβοηθούν και συνδέονται χαλαρά με την πνευματική οξύτητα. Αλλά η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχουν αρκετές ισχυρές αποδείξεις ότι κάποιο από όλα αυτά τελικά λειτουργεί πραγματικά.

Στην πραγματικότητα, υπάρχει μόνο μία πρακτική η οποία έχει αποδειχτεί, για τη διατήρηση μνήμη σας: Η άσκηση. «Αεροβικές δραστηριότητες τείνουν να εμφανίζουν μεγαλύτερα αποτελέσματα από μη αεροβικές δραστηριότητες", δηλώνει ο διακεκριμένος νευρολόγος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Pittsburgh, Kirk Erickson.

Πρακτικές ας πούμε πάνω σε κυλιόμενο διάδρομο βοηθούν το μυαλό φέρνοντας καλύτερα αποτελέσματα, από ένα σταυρόλεξο ή ένα Sudoku

Τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να τρέξει κάποιος σε μαραθώνιο. Απλά το περπάτημα έξι μίλια την εβδομάδα μπορεί να αποκρούσει διαταραχές μνήμης που προκαλούνται από τη γήρανση, σύμφωνα με έρευνα του Erickson, η οποία δημοσιεύθηκε αυτό το μήνα στο ιατρικό περιοδικό Neurology. «Από τις έρευνες φαίνεται ότι αν οι άνθρωποι αρχίσουν να ασκούν τη μνήμη τους μέσω της σωματικής άσκησης, μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά τις διαταραχές και αν συνεχίσουν να ασκούνται, θα μπορούν να τις καθυστερήσουν, ή να τις αντισταθμίσουν με την ηλικία που ούτως ή άλλως σχετίζεται με τη μείωση της μνήμης», εξηγεί.

«Δεν χρειάζεται να σηκώσει βάρη» λέει ο Erickson και η ομάδα του, που παρακολουθούν 300 ενήλικες επί 13 συνεχή χρόνια. Διαπίστωσαν μέσα από την έρευνα ότι εκείνοι που περπάτησαν από 6 έως 9 μίλια την εβδομάδα -είτε για να πάνε στην εργασία τους είτε βγάζοντας βόλτα το σκυλί τους - είχαν σαν αποτέλεσμα τη μείωση της επιδείνωσης απώλειας μνήμης στον εγκέφαλο από εκείνους που δεν το ακολούθησαν. «Η άσκηση φαίνεται να ενισχύει μερικές από τις πιο θεμελιώδεις ιδιότητες του εγκεφάλου μας», εξηγεί ο Erickson προσθέτοντας πως «αυξάνει την ανάπτυξη νέων κυττάρων και βελτιώνει τις κυτταρικές διεργασίες που σχετίζονται με τη μάθηση και τη μνήμη». Για να το θέσουμε πιο απλά, το περπάτημα κρατά τη φαιά ουσία σε εγρήγορση ενάντια στη συρρίκνωση. Και όσο περισσότερο συμβαίνει αυτό τόσο καλύτερα αποτελέσματα διαφαίνονται στο μυαλό.

Μια άλλη μελέτη που δημοσιεύθηκε στις αρχές του έτους δείχνει ότι η άσκηση μπορεί πραγματικά να βοηθήσει το μυαλό. Μια μέτρια προπόνηση μπορεί να δημιουργήσει νέα κύτταρα στον εγκέφαλο. Και δεν είναι οποιαδήποτε εγκεφαλικά κύτταρα, αλλά τα κύτταρα που βοηθούν ειδικά να γίνει διάκριση μεταξύ των αναμνήσεων, συνεπώς η κάθε ανάμνηση συγκεκριμενοποιείται. Είναι το είδος λειτουργίας που βασίζεται σε κάθε μέρα που περνάει, λέει ο Tim Bussey, ένας από τους συντάκτες της μελέτης στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ. «Τα κύτταρα αυτά βοηθούν με ακρίβεια να θυμάται κάποιος ακόμα και ποιο χώρο στάθμευσης είχε χρησιμοποιήσει σε δύο διαφορετικές ημέρες της προηγούμενης εβδομάδας για το αυτοκίνητό του».

Αλλά η άσκηση δεν είναι ο μόνος τρόπος για να κρατήσει καρτέλες στον εγκέφαλο ως προς τις θέσεις στάθμευσης. Υπάρχουν κάποιες συμπληρωματικές πρακτικές που οι γιατροί συστήνουν εκτός από την τακτική walk-a-thon. Δίαιτες που είναι πλούσιες σε ωμέγα λιπαρά οξέα παίζουν αποφασιστικό ρόλο στη διατήρηση των κυττάρων του εγκεφάλου σας από τη γήρανση. Δύο μερίδες σολομού την εβδομάδα, υποστηρίζουν τον εγκεφαλικό ιστό και να ενισχύουν τα νευρικά κύτταρα. Εξισορρόπηση των ψαριών με τα άλλα στοιχεία της μεσογειακής διατροφής, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, έχει βρεθεί πως μειώνουν τις πιθανότητες της νοητικής έκπτωσης. Όταν πρόκειται για την ανάκτηση της μνήμης, ο αυτοέλεγχος μπορεί να είναι ευεργετικός. Με άλλα λόγια, οι παύσεις ανάμεσα στις παραγράφους ενός άρθρου ζητώντας από τον εαυτό σας να παραφράσει τις πληροφορίες, ή να τις επαναλάβει, συστήνεται ανεπιφύλακτα. Η διγλωσσία, λέει μια νέα μελέτη, βοηθά στο να αποκρούσει κάποιος το Αλτσχάιμερ έως και τέσσερα χρόνια. Αλλά αυτό δεν εμποδίζει τη νόσο συνολικά.

Ο καλύτερος τρόπος είναι η άσκηση ή το περπάτημα συστηματικά.