ΥΓΕΙΑ

Guardian: Το πρώτο «συνθετικό έμβρυο» στον κόσμο δημιούργησαν επιστήμονες στο Ισραήλ

βλαστοκύτταρα
Παρέκαμψαν τη διαδικασία γονιμοποίησης και την αναγκαιότητα σπέρματος και ωαρίων
AP

Η έρευνα βασίστηκε σε βλαστοκύτταρα ποντικιών - Πόσο κοντά είμαστε στη δημιουργία ανθρώπινων συνθετικών εμβρύων

«Εμβρυοεδείς» δομές με καρδιακό παλμό, αρχές σχηματισμού εγκεφάλου και χαρακτηριστικά εντέρου κατάφεραν να δημιουργήσουν ερευνητές στο Ισραήλ, χωρίς διαδικασία γονιμοποίησης και την αναγκαιότητα σπέρματος και ωαρίων.

Ειδικότερα, επιστήμονες από το Ινστιτούτο Weizmann ανακάλυψαν ότι πρώιμα πολυδύναμα βλαστοκύτταρα από ποντίκια έχουν τη δυνατότητα να αυτό-οργανώνονται, να ανασυνθέτουν λειτουργικά και να σχηματίζουν ολόκληρο το έμβρυο. Γνωστά ως συνθετικά έμβρυα, επειδή δημιουργούνται χωρίς γονιμοποιημένα ωάρια, αυτές οι έμβιες δομές αναμένεται μεσοπρόθεσμα να οδηγήσουν σε βαθύτερη κατανόηση της ανάπτυξης των οργάνων και των ιστών στα φυσικά έμβρυα. Η σχετική δημοσίευση η οποία αφορά κατώτερα σπονδυλωτά, έγινε στο περιοδικό Cell.

Ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, καθηγητής Τζέικομπ Χάνα, δήλωσε στη βρετανική εφημερίδα Guardian πως «υποδεικνύουμε ότι εμβρυακά βλαστοκύτταρα δημιουργούν ολόκληρα συνθετικά έμβρυα, με πλακούντα και λεκιθικό σάκο. Είμαστε πραγματικά ενθουσιασμένοι με αυτή την εργασία και τα αποτελέσματα που μπορεί να έχει».

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η διαδικασία αυτή θα μπορούσε στο μέλλον να μειώσει τα πειράματα σε ζώα και τελικά να ανοίξει το δρόμο για νέα αποθέματα κυττάρων και ιστών για μεταμοσχεύσεις. Για παράδειγμα, κύτταρα από την επιδερμίδα ασθενών με λευχαιμία μπορούν δυνητικά να μετασχηματιστούν σε κύτταρα μυελού των οστών και να γίνουν τα θεραπευτικά μέσα των ασθενών αυτών.

Η ερευνητική ομάδα χρησιμοποίησε μια τεχνητή μήτρα που είχε ήδη αναπτύξει σε προηγούμενη ερευνητική εργασία, για να εμφυτεύσει τα βλαστοκύτταρα ποντικιών. Κάποια από αυτά είχαν υποστεί χημική επεξεργασία και γενετικό προγραμματισμό ώστε να αναπτυχθούν από αυτά πλακούντας ή λεκιθικικός σάκος, ενώ από άλλα αναπτύχθηκαν χωρίς παρέμβαση όργανα και ιστοί. Ενώ από τα περισσότερα βλαστοκύτταρα δεν δημιουργήθηκαν εμβρυοειδείς δομές, μόλις ένα 0,5% κατάφερε να αναπτύξει διακριτούς ιστούς και όργανα. Αυτά τα συνθετικά έμβρυα βρέθηκε ότι ήταν κατά 95% όμοια με την εσωτερική δομή και το γενετικό προφίλ των κυττάρων φυσικών εμβρύων ποντικιών, όταν συγκρίθηκαν. Επίσης, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, οι επιστήμονες θεωρούν ότι τα όργανα που σχηματίστηκαν ήταν λειτουργικά.

Ανθρώπινα συνθετικά έμβρυα και «γκρίζες ζώνες»

Ο καθηγητής Χάνα δήλωσε ότι τα συνθετικά έμβρυα δεν είναι «πραγματικά» έμβρυα και δεν έχουν τη δυνατότητα να αναπτυχθούν σε ζώα, όταν αυτά εμφυτεύθηκαν στη μήτρα θηλυκών ποντικιών. Ο ίδιος έχει ιδρύσει μια εταιρεία βιοτεχνολογίας με το όνομα Renewal Bio, που σκοπό έχει να αναπτύξει ανθρώπινα συνθετικά έμβρυα για να παρέχει ιστούς και κύτταρα για μελλοντικές φαρμακευτικές θεραπείες.

Ο Δρ. Τζέιμς Μπρίσκο, επικεφαλής του Ινστιτούτου Francis Crick στο Λονδίνο, ο οποίος δεν έχει συμμετοχή στη συγκεκριμένη έρευνα, τονίζει ότι είναι σημαντικό να συζητήσουμε το κανονιστικό πλαίσιο, πριν προχωρήσουμε στην ανάπτυξη ανθρώπινων συνθετικών κυττάρων. «Τα ανθρώπινα συνθετικά έμβρυα δεν είναι άμεση προοπτική. Γνωρίζουμε λιγότερα για τα ανθρώπινα έμβρυα από αυτά των ποντικών και η αναποτελεσματικότητα των συνθετικών εμβρύων ποντικιών υποδεικνύει ότι απαιτείται περαιτέρω έρευνα για να μεταφραστούν τα ευρήματα στον άνθρωπο». Ωστόσο, πρόσθεσε, «τώρα είναι μια καλή στιγμή για να μελετήσουμε το νομικό και ηθικό πλαίσιο για την έρευνα και τη χρήση ανθρώπινων συνθετικών εμβρύων και να επικαιροποιήσουμε τους τρέχοντες κανονισμούς».

Τέλος, ο καθηγητής Πολ Τέσαρ, γενετιστής στο πανεπιστήμιο Case Western Reserve, δήλωσε ότι όσο προχωράει η ανάπτυξη συνθετικών εμβρύων, θα υπάρξουν «γκρίζες ζώνες» αναφορικά με τη «συνένωση» φυσικών και συνθετικών εμβρύων. «Όμως ως επιστήμονες και ως κοινωνία, θα πρέπει να συνεννοηθούμε και να αποφασίσουμε πού βρίσκεται η γραμμή και να καθορίσουμε τι είναι ηθικά αποδεκτό».