ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

F1 Grand Prix Ιταλίας: Η έρευνα της Pirelli για την αστοχία των ελαστικών

F1 Grand Prix Ιταλίας: Η έρευνα της Pirelli για την αστοχία των ελαστικών

Μετά από έρευνα της Pirelli η τεχνική ανάλυση επιβεβαίωσε πως δεν υπήρχαν προβλήματα δομής στα ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν στο Grand Prix του Βελγίου.

Οι δοκιμές έδειξαν πως οι αστοχίες στο Spa οφείλονταν στο συνδυασμό αιχμηρών υπολειμμάτων και παρατεταμένης χρήσης σε μια διαδρομή που είναι ιδιαίτερα απαιτητική. Στο Βελγικό grand prix καταγράφηκαν 63 κοψίματα στα ελαστικά.

Η Pirelli με στόχο τη μεγιστοποίηση της ασφάλειας προτείνει στη FIA να γίνει μια μελέτη για τη βελτιστοποίηση του τρόπου με τον όποιον θα καθαρίζεται το οδόστρωμα στο μέλλον.

Σε συνέχεια της πρόσφατης τεχνικής ανάλυσης που έγινε στα ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν στο Spa, η Pirelli εξήγαγε τα παρακάτω συμπεράσματα:

  • Τα τεστ που έγιναν από την Pirelli στα ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν στο Spa επιβεβαίωσαν την απουσία δομικών προβλημάτων. Η Pirelli προχώρησε σε λεπτομερή ανάλυση στα υλικά αλλά και στη διαδικασία παραγωγής που χρησιμοποιήθηκε. Οι έλεγχοι έγιναν με δυο διαφορετικές μεθόδους δοκιμών.
  • Η μικροσκοπική ανάλυση που έγινε σ' ένα μεγάλο αριθμό ελαστικών μετά τη δεύτερη περίοδο ελεύθερων δοκιμών στο Spa δεν έδειξε κανένα σημάδι κόπωσης ή θέματα συνοχής. Το ίδιο αποτέλεσμα είχαμε μετά από ανάλυση και στα ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν στον αγώνα, τα οποία μεταφέρθηκαν στο Μιλάνο για ανάλυση. Κάποια από τα ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν στον αγώνα υποβλήθηκαν επιπλέον σε εργαστηριακό τεστ κόπωσης. Πέρασαν όλα τα στάδια επιβεβαιώνοντας ότι δεν υπήρχε κάποιο δομικό θέμα ή πρόβλημα στην επιφάνεια επαφής.
  • Από την αρχή του 2015 έχουν χρησιμοποιηθεί 13.748 slick ελαστικά ακόμη και σε πίστες ιδιαίτερα επιβαρυντικές όπως η Sepang, το Montmelo και το Silverstone. Ποτέ δεν υπήρξαν προβλήματα και αυτό καταδεικνύει την θεμελιώδη αντοχή του προϊόντος.
  • Τα γεγονότα στο Spa οφείλονται σε εξωτερικούς παράγοντες που συνδυάζονται με την παρατεταμένη χρήση των ελαστικών σε μια από τις πιο απαιτητικές πίστες του πρωταθλήματος. Οι εξωτερικοί παράγοντες δημιούργησαν 63 κοψίματα στο πέλμα των ελαστικών της Formula 1 που χρησιμοποιήθηκαν το Σαββατοκύριακο στο Spa. Αυτό πιθανόν οφείλονταν στα πολυάριθμα ατυχήματα που συνέβησαν κατά τη διάρκεια των αγώνων υποστήριξης πριν τον αγώνα της Formula 1. Στα προηγούμενα 15 φετινά Grand Prix και δοκιμές (10 αγώνες και 5 περίοδοι δοκιμών εξέλιξης) καταγράψαμε κατά μέσο όρο 1.2 κοψίματα. Όλα αυτά καταδεικνύουν πως υπήρχε ένας αφύσικος αριθμός διατρητικών στοιχείων στην διαδρομή του Spa και αυτό αύξησε τον κίνδυνο να πατήσει κάποιος ένα ξένο αντικείμενο. Ακόμη και ένα πολύ μικρό θραύσμα φτιαγμένο από ανθρακόνημα ή άλλο πολύ σκληρό υλικό μπορεί να τρυπήσει και να κόψει τα διάφορα επίπεδα της δομής του ελαστικού. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην υψηλή ταχύτητα ενώ όσο περισσότερο χρησιμοποιείς ένα ελαστικό τόσο περισσότερο αυξάνονται οι πιθανότητες μιας αστοχίας ακόμη κι αν δεν διαπεραστεί η δομή του.
  • Η μορφή αυτής της αστοχίας είναι διαφορετική απ' αυτή που αποτυπώνεται όταν ένα ελαστικό χάνει την πίεσή του. Τέτοιας μορφής αστοχία όπως η πρώτη που περιγράφουμε παρατηρήθηκε στο ελαστικό του Vettel στο Σπα.

Όσον αφορά σ' αυτό που συνέβη στο Nico Rosberg - στην περίπτωσή του η χρήση των ελαστικών ήταν λιγότερο εκτεταμένη - το ελαστικό άρχισε να μετατοπίζεται και όπως φαίνεται ξεκάθαρα στο οπτικό υλικό η αστοχία του δεν ήταν ακαριαία. Τέσσερις στροφές πριν το συμβάν είναι ορατό ένα στοιχείο της εσωτερικής δομής του ελαστικού που έχει βγει από το πέλμα. Αυτό αποδεικνύει την παρουσία ζημιάς που έχει ως αποτέλεσμα το ξεκίνημα της διάλυσης του ελαστικού. Κατά τη διάρκεια του τριημέρου στο Spa(ελεύθερες δοκιμές, κατατακτήριες και αγώνας ) κοψίματα από θραύσματα βρέθηκαν σε ελαστικά πολλών οδηγών. Είχαν προκαλέσει προβλήματα στη δομή των ελαστικών αλλά δεν οδήγησαν σε αστοχίες.

Στο τέλος των κατατακτήριων δοκιμών το Σάββατο, στο Spa, η Pirelli αντιδρώντας στο μεγάλο αριθμό σκισιμάτων που καταγράφηκε επισήμανε στη FIA την κατάσταση της πίστας. Ζήτησε να καθαριστεί αλλά και να ενημερωθούν οι ομάδες. Η FIA ενήργησε όπως προβλέπονταν, προχωρώντας σε καθαρισμό της πίστας και ενημέρωση των ομάδων. Σε συνεργασία με τη FIA η Pirelli προτείνει την εκπόνηση μελέτης ώστε να αξιολογηθεί ο καλύτερος τρόπος για τον καθαρισμό του οδοστρώματος.

Σχετικές ειδήσεις