ΤΕΧΝΕΣ

Ο φωτορεπόρτερ της Formula 1 Vladimir Rys στο Newsbomb.gr: Η φωτογραφία είναι τέχνη και ιστορία

Ο φωτορεπόρτερ της Formula 1 Vladimir Rys στο Newsbomb.gr: Η φωτογραφία είναι τέχνη και ιστορία
Vladimir Rys

Στο πλαίσιο του «Athens Photo World» παρουσιάστηκε η έκθεση «Sports 'n' the City», με έργα μεταξύ άλλων και του διάσημου φωτορεπόρτερ της Formula 1 Vladimir Rys ο οποίος μίλησε στο Newsbomb.gr για την τέχνη της φωτογραφίας και το πώς γράφει την ιστορία.

Από τις 21 Μαΐου το «Athens Photo World» έχει ανοίξει τις πύλες του και μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, έχοντας το φωτορεπορτάζ στο επίκεντρο, στοχεύει στην ανάδειξη του έργου των σύγχρονων φωτορεπόρτερ, της Ελληνικής και διεθνούς ειδησεογραφίας.

Σε μια εποχή περιορισμών και επαναπροσδιορισμών της παγκόσμιας καθημερινότητας, η εικόνα υπήρξε – περισσότερο εμφατικά από ποτέ στη σύγχρονη ιστορία - η μόνη πραγματική δίοδος ενημέρωσης και επικοινωνίας. Οι φωτορεπόρτερ ανά τον κόσμο ανήκουν στους ελάχιστους επαγγελματίες που αδιάκοπα και με απροσδιόριστους κινδύνους, εξακολούθησαν να εργάζονται αποκαλύπτοντας τις πτυχές μιας νέας και απροσδόκητης πραγματικότητας.

Στο Αθηναϊκό κοινό παρουσιάζονται τρεις υπαίθριες εκθέσεις που εστιάζουν στην καθημερινότητα, τον αθλητισμό και σημεία-ορόσημα της χώρας με ιδιαίτερο αισθητικό αλλά και ταξιδιωτικό ενδιαφέρον. Μεταξύ αυτών και η έκθεση «Sports ‘n’ the City» που φιλοξενείται στην περίφραξη του Εθνικού Κήπου από τις 21 μέχρι τις 30 Μαΐου.

Ο Εθνικός Κήπος στηρίζει για δεύτερη χρονιά το Athens Photo World, μετά την εναρκτήρια διοργάνωση του 2019, αυτή τη φορά φιλοξενώντας στην περίφραξή του 46 εντυπωσιακές φωτογραφίες αθλητικής θεματολογίας από Ελληνικές και διεθνείς διοργανώσεις μέσα από τον φακό των φωτογράφων Γιώργου Ματθαίου και Vladimir Rys.

Ο τελευταίος, μίλησε στο Newsbomb.gr για τη σημασία της φωτογραφίας στη σύγχρονη εποχή της ταχύτητας και της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας, για τις δυσκολίες που έφερε στους φωτορεπόρτερ η πανδημία αλλά και για το «Athens Photo World» συνολικά.

Ένας από τους κορυφαίους φωτορεπόρτερ στην ιστορία της F1, δίνει τη δική του διάσταση των πραγμάτων και τονίζει πως «η φωτογραφία είναι τέχνη και χωρίς την τέχνη, δεν υπάρχει άνθρωπος…».

Η συνέντευξη του Vladimir Rys στο Newsbomb.gr

Στην εποχή της ταχύτητας, της εξέλιξης και της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας όπου ακόμα και μέσα από την οθόνη ενός smartphone μπορούμε να δούμε ζωντανά τι συμβαίνει σε κάθε γωνιά του πλανήτη, πώς εξηγείται το γεγονός ότι ακόμα η φωτογραφία διατηρεί τη δυναμική της; Τι είναι αυτό που κάνει τη φωτογραφία να ξεχωρίζει ανάμεσα σε άλλα multimedia που χρησιμοποιούνται για την ενημέρωση του κόσμου;

Δεν διατηρεί απλώς τη δυναμική της. Η φωτογραφία έχει γίνει - τα τελευταία δέκα χρόνια - ένας από τους βασικούς τρόπους επικοινωνίας.

Θυμάμαι, σαν σήμερα, όταν πήρα μια Polaroid μαζί μου για να τραβήξω τη Φόρμουλα 1 με σκοπό να πετύχω αυτό το παλιό look με τις γρατσουνιές και τα μικρά λαθάκια (συνήθως με ένα κίτρινο ή μωβ χαρακτήρα) και δυο χρόνια αργότερα εμφανίζεται μία εφαρμογή με παγκόσμια απήχηση, εν ονόματι Instagram .

Η συγκεκριμένη εφαρμογή βασίστηκε ακριβώς σε αυτό το μοτίβο φωτογραφίας, με φίλτρα τα οποία με ένα κλικ μπορούν να δημιουργήσουν το look μιας παλιάς Polaroid. Σήμερα υπάρχουν πλέον κάθε χρόνο τρισεκατομμύρια φωτογραφιών, τις οποίες μοιράζεται ο κόσμος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η φωτογραφία έχει μπει σε κάθε σπίτι του πλανήτη για να ανακαλύψει νέα ταλέντα, τη δημιουργικότητα χιλιάδων ανθρώπων - οι οποίοι υπό άλλες συνθήκες ίσως να μην μάθαιναν ποτέ ότι έχουν "καλη μάτια" - και τελικά κάποιοι από αυτούς το έκαναν και επάγγελμα.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό λοιπόν σήμερα ως φωτογράφος να έχεις μια ξεχωριστή οπτική και ο κόσμος να μπορεί να καταλάβει με πρώτη ματιά όταν βλέπει μια φωτογραφία ότι είναι δική σου. Όπως γίνεται και με τους ζωγράφους. Δύσκολα θα μπερδέψεις τον Picasso με τον Jean-Michel Basquiat.

Η πανδημία σαφώς και άλλαξε τη ζωή όλων μας. Πόσο δύσκολο ήταν για εσάς να αναζητήσετε υλικό, ειδικότερα την εποχή των συνεχόμενων αναβολών αθλητικών γεγονότων, αλλά και να φέρετε σε πέρας την προσπάθεια για φωτορεπορτάζ;

Ήταν και παραμένει πολύ δύσκολη η κατάσταση λόγω της πανδημίας. Επειδή ασχολούμαι πλέον σχεδόν αποκλειστικά με τη Formula 1 τα τελευταία χρόνια, δεν μπορούσα να κάνω πολλά, καθώς ακυρώθηκαν όλοι οι αγώνες για τους πρώτους 3-4 μήνες.

Από την άλλη το είδα σαν ευκαιρία για να ξεκουραστώ λίγο από τα ταξίδια και να περάσω μια όμορφη περίοδο σπίτι μαζί με τη γυναίκα μου. Δεν πέρασαν έντονα από το μυαλό μου οι σκέψεις για το πότε θα ξανάδουλέψω, αφού δεν ήταν στα χέρια μου η κατάσταση. Αποφάσισα λοιπόν να μην το σκέφτομαι πολύ. Όταν χτύπησε το τηλέφωνο και μου είπαν «έλα, σε χρειαζόμαστε» αισθάνθηκα πολύ χαρούμενος και τυχερός. Η κατάσταση όμως είναι ακόμη δραματική για πολλούς συναδέλφους και ελπίζω σύντομα να έχουμε μια κανονικότητα και πάλι στις ζωές μας.

Ποια θεωρείται πώς ήταν η πιο σημαντική φωτογραφία που βγάλατε από την αρχή της πανδημίας μέχρι σήμερα και αν θα τη δούμε στην έκθεση «Sports ‘n’ the City» ή ενδεχομένως σε άλλη έκθεση αν δεν αφορά το αθλητικό σκέλος;

Ήταν οι φωτογραφίες από τη γέννηση της κόρης μου πέρυσι τον Νοέμβρη. Αυτές είναι και οι πιο σημαντικές φωτογραφίες που έχω τραβήξει ποτέ.

Αν θα τις παρουσιάσω μια μέρα σε κάποια έκθεση, είναι κατι που θα πρέπει να το δω με τη γυναίκα μου πρώτα, η οποία μόνο το να βγει ωραία η φωτογραφία δεν σκεφτόταν εκείνη τη στιγμή (σ.σ γέλια).

Η γνώμη σας για τη διοργάνωση του Athens Photo World και αν θεωρείται ότι δεν έχει την πραγματική αναγνώριση το έργο που επιτελείτε οι φωτορεπόρτερ στην ενημέρωση.

Γενικά πιστεύω ότι η δουλειά των φωτορεπόρτερ είναι υποβαθμισμένη και όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες χώρες όπως την Τσεχία που μεγάλωσα. Ο φωτορεπόρτερ είναι ένας πραγματικός δημοσιογράφος ο οποίος μπορεί να πει μια ολόκληρη ιστορία με μια εικόνα μόνο. Μια ιστορία που πολλοί άνθρωποι ενδεχομένως δεν μπορούν να τη διαβάσουν και άλλοι τόσοι δεν θέλουν να τη δουν. Αυτός είναι όμως ο ρόλος της πραγματικής δημοσιογραφίας και εγχειρήματα όπως το Athens Photo World είναι πολύ σημαντικά για εμας τους φωτογράφους/φωτορεπόρτερ επειδή παρουσιάζουν και στηρίζουν τη δουλειά μας στο ευρύ κοινό.

Τέλος, γιατί να επισκεφτεί κάποιος το «Athens Photo World»; Ποια είναι η δική σας παρότρυνση σαν ένας από τους ανθρώπους που εκθέτονται οι φωτογραφίες του σε αυτό;

Επειδή η φωτογραφία είναι τέχνη και χωρίς την τέχνη δεν θα υπήρχε ανθρωπότητα...

Τι είναι το Athens Photo World 2021

Από τις 21 Μαΐου και μέχρι το τέλος του καλοκαιριού αγκαλιάζει διαφορετικές γειτονιές και εμβληματικούς χώρους της Αθήνας με ξεχωριστές εκθέσεις και εκδηλώσεις

Το Athens Photo World επιστρέφει δυναμικά από τις 21 Μαΐου με μια σειρά εκθέσεων και εκδηλώσεων που ακολουθούν την εναρκτήρια διοργάνωση του 2019. Με το φωτορεπορτάζ στο επίκεντρό του, το APW στοχεύει στην ανάδειξη του έργου των σύγχρονων φωτορεπόρτερ, της Ελληνικής και διεθνούς ειδησεογραφίας. Σε μια εποχή περιορισμών και επαναπροσδιορισμών της παγκόσμιας καθημερινότητας, η εικόνα υπήρξε – περισσότερο εμφατικά από ποτέ στη σύγχρονη ιστορία - η μόνη πραγματική δίοδος ενημέρωσης και επικοινωνίας. Οι φωτορεπόρτερ ανά τον κόσμο ανήκουν στους ελάχιστους επαγγελματίες που αδιάκοπα και με απροσδιόριστους κινδύνους, εξακολούθησαν να εργάζονται αποκαλύπτοντας τις πτυχές μιας νέας και απροσδόκητης πραγματικότητας.

Με Μέγα Δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), το φετινό Athens Photo World παρουσιάζει στο κοινό δουλειές παλαιότερες και σύγχρονες μέσα από τη διεθνή επικαιρότητα, επικεντρώνοντας ένα τμήμα των εκδηλώσεών του στον αθλητισμό καθώς η χρονιά είναι πλούσια σε αθλητικές διοργανώσεις. Μέσα από τις εκθέσεις, τις συζητήσεις με τους επαγγελματίες του χώρου και τα δύο βραβεία για Έλληνες και ξένους φωτορεπόρτερ θα αναβιώσει ο διάλογος μεταξύ θεατών και δημιουργών.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα θα παρουσιαστεί η δουλειά του Ιταλού φωτογράφου Paolo Pellegrin, μέλους του διεθνούς πρακτορείου Magnum. Η έκθεση "As I was Dying" είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του. Μέσα από την υποβλητική ματιά του φωτογράφου ο θεατής μεταφέρεται στο προσκήνιο του ανθρώπινου δράματος της σύγχρονης ιστορίας.

Ο Pellegrin αιχμαλωτίζει στιγμές πόνου, αγώνα και δύναμης από τόπους μακρινούς και διαφορετικούς με κοινό παρονομαστή τον άνθρωπο. Ιαπωνία, Ινδονησία, Αφγανιστάν, Αλβανία, Αίγυπτος, Τυνησία, Λιβύη, Αιθιοπία, Λιβερία, Σουδάν, Ανγκόλα, Αϊτή, Κόσοβο, Κούβα, Παλαιστίνη, Λίβανος, Ιράκ, Βατικανό και Γαλλία, τόποι και άνθρωποι διαφορετικοί παρελαύνουν μπροστά μας μέσα από το ασπρόμαυρο κάδρο του. Φως, σκοτάδι, σώματα και βλέμματα είναι οι πρωταγωνιστές των εικόνων του φωτογράφου, ενίοτε σε ασυνήθιστες συνθέσεις, και με ένταση που ξεχειλίζει από τις δισδιάστατες εικόνες ζητώντας επίμονα την προσοχή και τη σκέψη του θεατή.

Η έκθεση θα παρουσιαστεί από την 1η μέχρι την 31η Αυγούστου στο αίθριο του 4ου ορόφου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) και με χορηγία του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών.

Και αυτή τη χρονιά, το Athens Photo World παρουσιάζει στο ΚΠΙΣΝ την έκθεση World Press Photo 2021 με τις φωτογραφίες που διακρίθηκαν στον ετήσιο διεθνή διαγωνισμό φωτορεπορτάζ και ντοκουμέντου για την ανάδειξη των πιο σημαντικών στιγμιότυπων και ιστοριών της χρονιάς που πέρασε από τις 23 Αυγούστου έως τις 14 Σεπτεμβρίου 2021. Φέτος, συμμετείχαν 4.315 φωτογράφοι από 130 χώρες με 74.470 φωτογραφίες. Η τελική επιλογή ανέδειξε 45 φωτογράφους από 28 χώρες, η δουλειά των οποίων παρουσιάζεται στην έκθεση. Νικητής του World Press Photo of The Year 2021 ο Δανός φωτογράφος Mads Nissen του πρακτορείου Panos Pictures με τη φωτογραφία της 85χρονης Rosa Luzia Runaldi καθώς την αγκαλιάζει η νοσηλεύτρια Adriana Silva de Costa Souza στο γηροκομείο Viva Bem στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας. Οι συνυποψήφιοι του Nissen ήταν οι Evelyn Hockstein (Η.Π.Α), Oleg Ponomarev (Ρωσία), Luis Tato (Ισπανία), Lorenzo Tugnoli (Ιταλία) και Valery Melnikov (Ρωσία).

Νικητής του World Press Photo Story of the Year (Φωτογραφικό Θέμα της Χρονιάς) ο Ιταλός Antonio Faccilongo του πρακτορείου Getty με το φωτογραφικό του θέμα «Habibi». Οι συνυποψήφιοί του ήταν ο Καναδός Chris Donovan και η Ρωσίδα Valery Melnikov (Ρωσία).

Διάκριση και για το Ελληνικό Φωτορεπορτάζ με το 3ο Βραβείο για τον Άγγελο Τζωρτζίνη και τη δουλειά του «Trapped in Greece» (Παγιδευμένοι στην Ελλάδα) στην κατηγορία μακροχρόνιων project.

Η έκθεση θα παρουσιαστεί τον Αύγουστο στο ισόγειο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ). Η ημερομηνία έναρξης και η διάρκεια της έκθεσης θα ανακοινωθούν σύντομα.

Μέσα στον ερχόμενο μήνα και συγκεκριμένα από τις 21 Μαΐου, θα παρουσιαστούν στο Αθηναϊκό κοινό τρεις υπαίθριες εκθέσεις που εστιάζουν στην καθημερινότητα, τον αθλητισμό και σημεία-ορόσημα της χώρας με ιδιαίτερο αισθητικό αλλά και ταξιδιωτικό ενδιαφέρον.

Η έκθεση «Sports ‘n’ the City» θα φιλοξενηθεί στην περίφραξη του Εθνικού Κήπου από τις 21 μέχρι τις 30 Μαΐου. Ο Εθνικός Κήπος στηρίζει για δεύτερη χρονιά το Athens Photo World, μετά την εναρκτήρια διοργάνωση του 2019, αυτή τη φορά φιλοξενώντας στην περίφραξή του 46 εντυπωσιακές φωτογραφίες αθλητικής θεματολογίας από Ελληνικές και διεθνείς διοργανώσεις μέσα από τον φακό των φωτογράφων Γιώργου Ματθαίου και Vladimir Rys.

Η έκθεση «Ελλάδα» θα φιλοξενηθεί στην περίφραξη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με έργα των Αλέξανδρου Αβραμίδη, Πέτρου Γιαννακούρη, Σταύρου Κεσεδάκη, Κώστα Κουτσαυτίκη, Βασίλη Κωστερέ, Μενέλαου Συκοβέλη, Γιάννη Φαρμακίδη και Λουκά Χαψή. Η έκθεση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και ταυτόχρονα εγκαινιάζει μια σημαντική συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών που την φιλοξενεί στην περίφραξή του. Δίνεται έτσι στη διοργάνωση η ευκαιρία να ξανασυστηθεί στο κοινό μέσα από τις φωτογραφίες των δημιουργών σε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία πολιτισμού της πρωτεύουσας.

Η έκθεση των Εφήβων φωτογράφων με τίτλο «Μετακίνηση 6» με την επιμέλεια της Δώρας Λαβαζού (iFocus) θα φιλοξενηθεί στην Κεντρική Πλατεία του Δήμου Χαλανδρίου από τις 21 Μαΐου και μέχρι το τέλος του καλοκαιριού και θα μας δείξει την παρούσα και τόσο πρωτόγνωρη συγκυρία μέσα από το βλέμμα των νέων παιδιών.

Στο πλαίσιο του Athens Photo World 2021 και με την υποστήριξη του ΟΠΑΝΔΑ θα παρουσιαστούν στο κοινό και από τις 21 μέχρι τις 30 Μαΐου οι δουλειές των δύο βραβευμένων φωτογράφων του 2020 με μια θεματολογία επίκαιρη και αποκαλυπτική για την πρωτοφανή παγκόσμια συγκυρία της χρονιάς. Η έκθεση «Όταν όλα άλλαξαν: Covid19, το Ευρωπαϊκό Επίκεντρο» του Fabio Bucciarelli, περσινού νικητή του Διεθνούς Βραβείου Φωτοδημοσιογραφίας Yannis Behrakis και η έκθεση «42 ημέρες» του Δημήτρη Μιχαλάκη, νικητή του περσινού βραβείου Athens Photo World, θα φιλοξενηθούν μαζί στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» στο Θησείο.

Συνεχίζοντας την πρωτοβουλία της παρουσίασης επιλεγμένων φωτογραφιών σε σειρά ψηφιακών προβολών σε κεντρικά μέρη της πόλης, το Athens Photo World φέρνει φέτος τις Ψηφιακές Προβολές του στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων και στο ΚΠΙΣΝ.

Η Τεχνόπολη υποστηρίζει για δεύτερη φορά το Athens Photo World φιλοξενώντας το πρόγραμμα των προβολών που θα ξεκινήσει στις 21 Μαΐου και θα διαρκέσει μέχρι και τις 30 του μήνα «αγκαλιάζοντας» το 20οAthens Technopolis Jazz Festival. Οι προβολές θα περιλαμβάνουν φωτογραφίες αθλητικής θεματολογίας από το αρχείο του Γιάννη Μπεχράκη, τα διεθνή πρακτορεία Reuters, Associated Press, European Pressphoto Agency, τα ελληνικά πρακτορεία InTime Sports&News και Eurokinissi, τους φωτογράφους Άγγελο Ζυμάρα, Νίκο Μενουδαράκο, Σπύρο Μπακάλη και Δημήτρη Σιδερίδη και ελεύθερης θεματολογίας από τους φωτογράφους Νίκο I. Καλλιανιώτη, Ηλία Μάρκου, Λευτέρη Παρτσάλη, και Byron Smith.

Παράλληλα, τιμώντας την παρακαταθήκη του Γιάννη Μπεχράκη το APW διοργάνωσε και φέτος τους διαγωνισμούς για τα δύο χρηματικά βραβεία που καθιέρωσε το 2019, το διεθνές Βραβείο Yannis Behrakis (#YBIPA) και το Βραβείο Athens Photo World (#APWA). Οι έξι επικρατέστεροι φωτογράφοι θα ανακοινωθούν στις 20 Μαΐου και η βράβευση των νικητών θα γίνει την Τρίτη 1η Ιουνίου σε ειδική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στο Φάρο του ΚΠΙΣΝ. Στην εκδήλωση θα γίνει η απονομή του περσινού βραβείου Yannis Behrakis από την Ελισάβετ Σαρίδου Μπεχράκη στον νικητή Fabio Bucciarelli, ο οποίος θα ανακοινώσει τον νικητή του φετινού διαγωνισμού. Παράλληλα, θα απονεμηθεί το Βραβείο Athens Photo World στον φετινό νικητή από τον Θανάση Σταυράκη, Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Athens Photo World και τον Δημήτρη Μιχαλάκη νικητή του APWA2020.

Σημαντική για το 2021 είναι η συμβολή όλων των φορέων, δημόσιων και ιδιωτικών, που αγκαλιάζουν και υποστηρίζουν το Athens Photo World ενισχύοντας την εμβέλεια των εκθέσεων και των εκδηλώσεών του. Η υποστήριξη του Δήμου Αθηναίων, του Εθνικού Κήπου, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής αλλά και νέες συνεργασίες όπως με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο, την ΑΟΝ, τη Samsung, την Aegean και το Athens Plaza βοηθούν το Athens Photo World να συνεχίσει την πορεία που ξεκίνησε το 2019.

Το Athens Photo World είναι πάντα αφιερωμένο στη 30ετή δουλειά και τη μνήμη του Γιάννη Μπεχράκη και παραμένει αφοσιωμένο στην προβολή και την υποστήριξη των φωτορεπόρτερ παγκοσμίως, ιδίως σε καιρούς που δοκιμάζουν την ανθρωπότητα στο σύνολό της. Φέτος, περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, αξίζει να στραφούν οι προβολείς σε αυτούς και στο έργο τους. Οι φωτορεπόρτερ είναι πάντα εκεί έξω και εργάζονται με όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για την ενημέρωσή μας.