ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ζέττα Μακρή στο Newsbomb.gr: Το βιβλίο είναι για τα παιδιά «εισιτήριο» σε έναν καινούργιο κόσμο

Ζέττα Μακρή στο Newsbomb.gr: Το βιβλίο είναι για τα παιδιά «εισιτήριο» σε έναν καινούργιο κόσμο

Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, σήμερα, 2 Απριλίου – Η υφυπουργός Παιδείας τονίζει τη σημασία του έργου όσων ασχολούνται με τον χώρο: Συγγραφείς, εικονογράφοι, εκπαιδευτικοί, εκδότες, βιβλιοθηκονόμοι κά

Για τη σημασία του παιδικού βιβλίου στην ανάπτυξη των παιδιών μίλησε στο Newsbomb.gr η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κυρία Ζέττα Μακρή. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, η υφυπουργός χαρακτηρίζει το βιβλίο «εισιτήριο» των παιδιών για έναν καινούριο κόσμο.

Η κ. Μακρή στέκεται τόσο στα παιδιά, που μέσω του βιβλίου αναπτύσσουν το πνεύμα, τη φαντασία, τη σκέψη τους, αλλά και στην «προσφορά των ανθρώπων, που προάγουν την τέχνη του παιδικού βιβλίου και τη φιλαναγνωσία, συγγραφέων, εικονογράφων, εκπαιδευτικών, εκδοτών, βιβλιοθηκονόμων και τόσων ακόμα, που αγαπάνε το παιδικό βιβλίο και το αποδεικνύουν έμπρακτα». Παράλληλα, η υφυπουργός επισημαίνει πως ως υπουργείο Παιδείας, «αγκαλιάζουμε και προωθούμε τις δράσεις που στοχεύουν στην πνευματική και ψυχική καλλιέργεια των παιδιών και ενθαρρύνουμε το σχολικό περιβάλλον να υλοποιεί και να προβάλλει τέτοιες πρωτοβουλίες».

«Πιστεύω ότι το βιβλίο στην παραδοσιακή του μορφή θα έχει πάντα πιστούς φίλους, οι βιβλιοθήκες και τα βιβλιοπωλεία πιστούς θαμώνες. Δεν αρνούμαι σε καμία περίπτωση την πρόοδο της τεχνολογίας και τις εφαρμογές της σε κάθε πτυχή ανθρώπινης δραστηριότητας, όπως και στην εκπαίδευση και την ψυχαγωγία», αναφέρει ακόμα η ίδια και τονίζει πως «σκοπός μας είναι τα παιδιά μας να αντιληφθούν την ουσία και τη σπουδαιότητα του να διαβάζουν βιβλία».

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη της υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Ζέττας Μακρή στο Newsbomb.gr:

Κυρία Μακρή, σήμερα 2 Απριλίου εορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Πώς «βλέπει» το υπουργείο Παιδείας το παιδικό βιβλίο, στην εποχή μας, όπου κυριαρχεί η τεχνολογία; Θεωρείτε ότι το βιβλίο στη μορφή που το γνωρίζουμε έως σήμερα, έχει θέση στην Παιδεία;

Η αναγνώριση του έργου και η προσφορά των ανθρώπων, που προάγουν την τέχνη του παιδικού βιβλίου και τη φιλαναγνωσία, συγγραφέων, εικονογράφων, εκπαιδευτικών, εκδοτών, βιβλιοθηκονόμων και τόσων ακόμα, που αγαπάνε το παιδικό βιβλίο και το αποδεικνύουν έμπρακτα, είναι μέρος της Ημέρας Παιδικού Βιβλίου. Γιατί υπάρχουν άνθρωποι που ενδιαφέρονται, καλλιτέχνες που εμπνέονται, εκπαιδευτικοί που οραματίζονται, αναγνώστες που προετοιμάζονται και έπονται.

Οφείλουμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να έρθουν σε επαφή με τα βιβλία. Εμείς θα γίνουμε οδηγοί τους, με το παράδειγμά μας, που είναι η πιο δυνατή απόδειξη της πεποίθησής μας ότι η φιλαναγνωσία είναι πηγή γνώσης, καλλιέργεια συναισθηματικής νοημοσύνης, ανάπτυξης γλωσσικών δεξιοτήτων και εφόδιο ζωής. Θα δείξουμε στα παιδιά μας πως το βιβλίο είναι το εισιτήριο που θα τα οδηγήσει σε έναν καινούριο κόσμο.

Ίσως να με θεωρήσετε πολύ ρομαντική αλλά ναι, εγώ πιστεύω ότι το βιβλίο στην παραδοσιακή του μορφή θα έχει πάντα πιστούς φίλους, οι βιβλιοθήκες και τα βιβλιοπωλεία πιστούς θαμώνες. Δεν αρνούμαι σε καμία περίπτωση την πρόοδο της τεχνολογίας και τις εφαρμογές της σε κάθε πτυχή ανθρώπινης δραστηριότητας, όπως και στην εκπαίδευση και την ψυχαγωγία.

Σκοπός μας είναι τα παιδιά μας να αντιληφθούν την ουσία και τη σπουδαιότητα του να διαβάζουν βιβλία. Η νέα γενιά με τις προσλαμβάνουσες που έχει και την εξοικείωση με την τεχνολογία, μπορεί πολύ εύκολα να υιοθετήσει το e-book και να ωφεληθεί στο έπακρο από αυτή τη σχέση. Πάντα θα γράφονται ιστορίες, πάντα θα υπάρχουν εικόνες που θα τις συνοδεύουν. Και πάντα θα υπάρχουν αναγνώστες που θα συγκινούνται στη μυρωδιά του χαρτιού, στο διαχωρισμό των σελίδων, στο πίσω μπρος αναζητώντας κάποιο σημείο που ξέφυγε της πρώτης ανάγνωσης. Πάντα στις βιβλιοθήκες μας θα υπάρχουν αγαπημένα βιβλία και συνεχώς θα προστίθενται καινούργια, που θα μαρτυρούν τις επιλογές μας, τους δρόμους που βαδίσαμε, τα όνειρα που κάναμε, τα σχέδια για την επόμενη ημέρα, την αγάπη για το βιβλίο. Αν όλα αυτά δεν είναι Παιδεία, τότε τι;

Μια Παιδεία ανοιχτή στα μηνύματα των καιρών, μια Παιδεία που, με γοργό βηματισμό ή με μεγάλο διασκελισμό, συναντά και υιοθετεί τα ψηφιακά μέσα, καλλιεργεί τις ήπιες δεξιότητες και, παράλληλα, τις δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού με την ίδια ακριβώς προσοχή και επιμέλεια, σε μια ισότιμη σχέση προς όφελος των μαθητών.

Πιστεύετε πως το σχολείο, ειδικά στις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης, μπορεί να εντάξει περισσότερο και καλύτερα ενδεχομένως, το λογοτεχνικό βιβλίο στην εκπαίδευση;

Η φιλαναγνωσία είναι ένα αγαθό, που το καλλιεργούμε και το περιποιούμαστε με ιδιαίτερη προσοχή, φροντίδα και αγάπη. Καθημερινά. Αγκαλιάζουμε και προωθούμε τις δράσεις που στοχεύουν στην πνευματική και ψυχική καλλιέργεια των παιδιών και ενθαρρύνουμε το σχολικό περιβάλλον να υλοποιεί και να προβάλλει τέτοιες πρωτοβουλίες.

Ο χώρος της εκπαίδευσης είναι ο ιδανικός τόπος, για να «φυτέψουμε» τους σπόρους της φιλαναγνωσίας, της αγάπης προς τις τέχνες και τα γράμματα, του γνήσιου ενδιαφέροντος για τον πολιτισμό. Και να δούμε αυτούς τους σπόρους να ευδοκιμούν σε γόνιμο έδαφος, να αναπτύσσονται, να μεγαλώνουν και να δίνουν καρπούς!

Να καμαρώσουμε τα παιδιά μας δημιουργικούς και δραστήριους ανθρώπους, που θα εκτιμούν και θα προάγουν πολιτισμό μέσα από την προσωπική, επαγγελματική, κοινωνική τους δράση σε καθημερινή βάση. Δημιουργούμε τις ευκαιρίες για βαθιά γνωριμία και ουσιαστική ενασχόληση με τις τέχνες και προτρέπουμε την εκπαιδευτική κοινότητα να δώσει στους μαθητές τα ερεθίσματα και τα κίνητρα, για να ανακαλύψουν τους θαυμαστούς κόσμους τους.

Οι μαθητές μας αξίζουν μια σφαιρική εκπαίδευση, που θα τους επιτρέψει να ανακαλύψουν τον εαυτό τους, θα τους ωθήσει να βρουν τις δεξιότητες και τις κλίσεις τους, θα τους δώσει τη ευκαιρία να αναπτύξουν ολόπλευρα την προσωπικότητά τους. Προάγουμε την καλλιτεχνική παιδεία και εκτιμούμε την πολυδιάστατη προσφορά της στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών, στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, της φαντασίας, της δημιουργικότητας, της συνεργατικότητας, της έκφρασης. Μιας έκφρασης χωρίς περιορισμούς που θα βοηθήσει τα παιδιά να πειραματιστούν, να δοκιμάσουν, να ονειρευτούν, να ταξιδέψουν!

Ποιος είναι ο στόχος που θέτει το υπουργείο σχετικά με το παιδικό βιβλίο στην εκπαίδευση;

Οραματιστήκαμε τη νέα φιλοσοφία και τη φέραμε στην εκπαιδευτική πράξη, στη μαθησιακή διαδικασία, στη λειτουργία και την ουσία της εκπαίδευσης στον τόπο μας, με σαφή προσανατολισμό στις παγκόσμιες καινοτόμες παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές πρακτικές και εφαρμογές.

Συστήσαμε και εφαρμόζουμε ένα νέο τρόπο μάθησης, ο οποίος χρησιμοποιεί καινοτόμα εργαλεία για το πώς μεταφέρουμε τη γνώση, για το πώς εμπλέκουμε τους ίδιους τους μαθητές σε άλλους τρόπους συμμετοχής μέσα στην τάξη.

Σηματοδοτούμε πραγματικές αλλαγές στον τρόπο που μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο, απομακρυνόμαστε από το μοντέλο της στείρας αποστήθισης, ενισχύουμε την κριτική σκέψη των μαθητών και την προώθηση της δημιουργικής έκφρασης.

Καλλιεργούμε μια σύγχρονη εκπαιδευτική κουλτούρα. Το βιβλιοκεντρικό μοντέλο της απομνημόνευσης αντικαθίσταται από το γνωσιοκεντρικό μοντέλο του πολλαπλού βιβλίου και των πολλαπλών επιλογών, με στόχο την ουσιαστική κατάκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων μέσα σε ένα μοντέλο διευρυμένων πηγών.

Σκοπός μας είναι οι μαθητές μας να μαθαίνουν να σκέφτονται δημιουργικά, να καλλιεργούν δεξιότητες για την αξιοποίηση της νέας γνώσης και της πληροφορίας, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες.

Δίνουμε βήμα στη δημιουργική πρωτοβουλία του εκπαιδευτικού, ώστε το μάθημα να γίνει πιο ενδιαφέρον και προσαρμοσμένο στις ανάγκες της κάθε τάξης.

Μέσα από τις θεματικές των εργαστηρίων δεξιοτήτων, οι εκπαιδευτικοί μας έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν ποικίλα εκπαιδευτικά προγράμματα από τις 4 ενότητες και να βοηθήσουν τους μαθητές να αναπτύξουν μια στενή σχέση με το ωφέλιμο διάβασμα, τη δημιουργική ανάγνωση και τα βιβλία, που θα εξελιχθεί σε μια σχέση ζωής!