ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ρεμπράντ: Η μορφή που τιμά η Google

Ρεμπράντ: Η μορφή που τιμά η Google

Ο κορυφαίος ζωγράφος και χαράκτης γεννήθηκε στις 15 Ιουλίου του 1606, στο Λέιντεν της Ολλανδίας.

Της Άννας Περπερίδου

Ιστορικού – Φιλολόγου

Σήμερα η Google τιμά έναν από τους μεγαλύτερους εκφραστές του Μπαρόκ του 17ου αιώνα τον Ρέμπραντ Χάρμενσζον φαν Ράιν.Πέρασαν 407 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου καλλιτέχνη και το σημερινό doodle της Google είναι αφιερωμένο στο μεγάλο Ολλανδό ζωγράφο, εξπρεσσιονιστή του Μπαρόκ.

Η Ολλανδία εκείνη την εποχή ήταν ένα έθνος αγροτών, εμπόρων και ναυτικών. Όλοι ήταν περήφανοι για τη σκήρά κερδισμένη ελευθερία τους και η οικονομία της χώρας ήταν σε καλή κατάσταση. Πολλοί καλλιτέχνες προσπάθησαν να ζωγραφίσουν και να βγάλουν χρήματα αλλά χωρίς ταλέντο, λίγοι ήταν αυτοί που ξεχώρισαν. Δύο από τους μεγαλύτερους ζωγραφους του 17ου αιώνα που ξεχώρισαν ήταν ο Ρούμπενς και ο Ρέμπραντ (15 Ιουλίου 1606-4 Οκτωβρίου 1669).

Λίγα λόγια για το έργο του

Ο Ρέμπραντ ανήκει στους κορυφαίους ζωγράφους όλων των εποχών, τα έργα του τα φιλοτέχνησε με μεράκι και είναι σήμερα από τα μεγαλύτερα και καλύτερα πορτρέτα που κοσμούν τα μουσεια, όπως αυτό της Χάγης.

Ο ίδιος φιλοτέχνησε συνολικά 400 πίνακες,1000 σχέδια ζωγραφικής και περίπου 290 χαρακτικά. Ο Ρέμπραντ διακρίθηκε σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων αναπαριστώντας προσωπογραφίες, τοπογραφίες καθώς και ιστορικές, αλληγορικές και μυθολογικές σκηνές Τα έργα του αν τα προσέξει κανείς με ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα καταλάβουν πως ο ίδιος ο καλλιτέχνης ήταν σε μια διαρκής αναζήτηση και άλλαζε συνέχεια το ύφος με οποίο ζωγράφιζε.

Το μάθημα ανατομίας του Δρ. Τούλπ 1632

Ας μιλήσουμε λοιπόν με έργα για αυτόν τον τεράστιο ζωγράφο ώστε να μπορέσουμε να καταλάβουμε γιατί αγαπούσε τόσο πολύ το πινέλο και το καμβά.
Το πορτρέτο αυτό είναι ένα από τα πιο γνωστά δημιουργήματα του Ολλανδού καλλιτέχνη. Η διάσημη εικόνα απεικονίζει έναν ιατρό τον δρ. Τουλπ να επιδεικνύει μια νεκροψία σε διάφορους άντρες που είναι γύρω του. Το σημείο εστίασης είναι το νεκρό σώμα.

Τα χρώματα που έχει αποδόσει πάνω στο μουσαμά ο καλλιτέχνης δεν είναι τυχαία. Θέλει να τονίσει το θάνατο χρησιμοποιώντας τα μαύρα των μαθητών αλλά και την ώχρα του νεκρού βγάζοντας την αίσθηση της ματαιότητας. Λένε πως αυτός που κοιτάει κατάματα στην εικόνα έιναι ο ίδιος ο Ρέμπραντ, ο οποίος συνήθιζε να βάζει τον ευατό του στα έργα του.

Ο πίνακας είναι παραγγελία του ίδιου του γιατρού Νικολαές Τουλπ , ο οποίος τον δώρισε αμέσως μετά τη παραλαβή του στη συντεχνία των χειρουργών στο Άμστερνταμ.

Η νυχτερινή περίπολος 1642

Επίσης ένα από τα πιο διάσημα έργα του καθώς και αμφιλεγόμενα διότι κριτικοί λένε, πως αυτη η σκοτεινή και άθυμη ατμόσφαιρα υποννοεί κρυμμένα μυστήρια. Ο τίτλος μάλιστα προέκυψε στη πραγματικότητα από την σκοτεινή παλέτα την οποία ο Ρέμπραντ επέλεξε να χρησιμοποιήσει. Σε αυτό το έργο ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί τη τεχνική του chiaroscuro για να τοποθετήσει το λοχαγό με τη μαύρη ενδυμασία και τον υπόλοχαγο με τη κίτρινη στο μπροστινό μέρος του πίνακα.

Η ατμόσφαιρα στο έργο είναι γιορτινή αλλά αντί να συνθέσει τα πρόσωπα όλα μαζί, ο Ρέμπραντ αποφάσισε να απεικονίσει κάθε άντρα να στέκεται μόνος του, σαν να θέλει ο ίδιος να απορροφειθεί στις σκέψεις του.