SOCIAL MEDIA

Το Facebook παραβιάζει (ακόμα) τη νομοθεσία

Το Facebook παραβιάζει (ακόμα) τη νομοθεσία

Νέες νομικές περιπέτειες για το Facebook καθώς σε πρόσφατη αναφορά η οποία συντάχθηκε για λογαριασμό του βελγικού φορέα που είναι υπεύθυνος για θέματα ιδιωτικότητας, υποστηρίζει ότι το κοινωνικό δίκτυο λειτουργεί κατά παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, παρά τα updates στην πολιτική του.

Όπως σημειώνει η αναφορά του Κέντρου Διεπιστημονικής Νομοθεσίας και ICT (ICRI/CIR) του Πανεπιστημίου του Λόιβεν στο Βέλγιο, η αλλαγή στις πολιτικές περί ιδιωτικότητας που έγιναν τον Ιανουάριο απλά επεκτείνουν παλαιότερες πολιτικές και πρακτικές. Επίσης διαπιστώνεται ότι είναι ακόμα κατά παράβαση της νομοθεσίας περί προστασίας καταναλωτών.

Στο κείμενο της πολιτικής του το Facebook αναφέρει ακόμα, παρά τις έντονες αντιδράσεις, ότι έχει το δικαίωμα να παρακολουθεί τους χρήστες του ανά ιστοσελίδες και συσκευές, να χρησιμοποιεί τις φωτογραφίες προφίλ για εμπορικούς και μη εμπορικούς σκοπούς, αλλά και να συλλέγει πληροφορίες σχετικά με τις δραστηριότητες των χρηστών του σε συνεχή βάση.

«To Facebook ανακοίνωσε τις αλλαγές πάνω από ένα μήνα νωρίτερα, αλλά η επιλογή για το ένα δισεκατομμύριο χρήστες και άνω παρέμενε η ίδια: συμφωνήστε ή φύγετε από το Facebook.

Για να είμαστε ξεκάθαροι: οι αλλαγές που έγιναν το 2015 δεν είναι και πολύ δραστικές. Οι περισσότερες "νέες" πολιτικές του Facebook και οι όροι χρήσης είναι απλά παλιές πρακτικές που έγιναν πιο σαφείς. Η ανάλυσή μας υποδεικνύει, ωστόσο, ότι το Facebook παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Πρώτον, το Facebook θέτει μεγάλο βάρος στους χρήστες του. Οι χρήστες αναμένεται να πλοηγηθούν μέσα σε ένα πολύπλοκο δίκτυο ρυθμίσεων αναζητώντας πιθανά opt-outs. Οι προεπιλεγμένες ρυθμίσεις που σχετίζονται με το συμπεριφορικό profiling ή τις Social Ads, για παράδειγμα, είναι ιδιαίτερα προβληματικές. Ακόμα περισσότερο, στους χρήστες δεν προσφέρεται επιλογή όσον αφορά στην εμφάνισή τους στις "Sponsored Stories" ή στον διαμοιρασμό δεδομένων τοποθεσίας. Δεύτερον, οι χρήστες δεν λαμβάνουν επαρκείς πληροφορίες. Για παράδειγμα, δεν είναι πάντα ξεκάθαρο τι σημαίνει χρήση εικόνων "για διαφημιστικούς σκοπούς". Θα χρησιμοποιούνται οι εικόνες μόνο στις "Sponsored Stories" και τις "Social Adverts" ή θα πάνε πέρα από αυτές; Ποιες είναι οι "τρίτες εταιρείες", οι "πάροχοι υπηρεσιών" και οι "άλλοι συνεργάτες" που αναφέρονται στην πολιτική χρήσης δεδομένων του Facebook; Ποιες είναι οι ακριβείς συνέπειες της εκτεταμένης συλλογής δεδομένων μέσω τρίτων ιστοσελίδων, εφαρμογών για φορητές συσκευές, καθώς και εταιρείες που αγοράστηκαν πρόσφατα, όπως το WhatsApp και το Instagram;» αναφέρεται στη σχετική ανάρτηση στην ιστοσελίδα του πανεπιστημίου. Η θέση των ερευνητών είναι ότι η δραστηριότητα που έχει να κάνει με τη συλλογή ή χρήση δεδομένων περί συσκευών δεν είναι σύμφωνη με το άρθρο 5(3) της e-Privacy Directive της Ε.Ε., που προϋποθέτει ελεύθερη και με πλήρη γνώση πρότερη συγκατάθεση πριν την αποθήκευση ή την απόκτηση πρόσβασης πληροφοριών στη συσκευή ενός ατόμου», αναφέρει το έγγραφο.

Η βρετανική εφημερίδα Guardian γράφει ότι πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ εκπροσώπων Facebook και του αρμόδιου Βέλγου υπουργού, Μπαρτ Τόμελεϊν, για να συζητηθεί το ζήτημα. Η εταιρεία πάντως υποστηρίζει ότι δεν υφίσταται καμία παράβαση των βελγικών νόμων προστασίας δεδομένων.