ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Δρόμος «φορτίζει» ηλεκτροκίνητα λεωφορεία

Δρόμος «φορτίζει» ηλεκτροκίνητα λεωφορεία

Νέα εποχή στις αστικές συγκοινωνίες υπόσχεται να φέρει το OLEV (Online Electric Vehicle) του KAIST (Korea Advanced Institute of Science and Technology).

Πρόκειται για ένα ηλεκτροκίνητο όχημα το οποίο μπορεί να φορτίζεται ασύρματα ενώ είναι σταματημένο ή βρίσκεται εν κινήσει, εξαφανίζοντας έτσι την ανάγκη για ύπαρξη σταθμών επαναφόρτισης. Σε επίπεδο οχήματος τύπου λεωφορείου/ «τρόλεϊ», δεν απαιτείται σύνδεση με καλώδια που είναι κρεμασμένα κατά μήκος της διαδρομής του.

Λεωφορεία OLEV έχουν αρχίσει ήδη να λειτουργούν σε πάρκο της Σεούλ και στο campus του KAIST, ενώ στις 6 Αυγούστου έκαναν την εμφάνισή τους και στην πόλη του Γκούμι, στη Νότια Κορέα. Δύο λεωφορεία OLEV έχουν αναλάβει τη διαδρομή μεταξύ του σιδηροδρομικού σταθμού και της περιοχής Ινγκντόνγκ, συνολικής απόστασης 24 χιλιομέτρων (από και προς- η «μονή» διαδρομή είναι 12 χιλιόμετρα).

Τα λεωφορεία λαμβάνουν ηλεκτρισμό 20kHZ και 100 kW (ιπποδύναμη) σε επίπεδο 85% της μέγιστης μετάδοσης ενέργειας, διατηρώντας απόσταση 17 εκατοστών μεταξύ του κάτω τμήματος του οχήματος και του οδοστρώματος.

Το OLEV αποτελεί μία επαναστατική τεχνολογία που επιταχύνει την ένταξη των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στις «τάξεις» των μέσων μαζικής μεταφοράς, αλλά και των ΙΧ. Τα οχήματα OLEV λαμβάνουν ασύρματα ενέργεια μέσω της εφαρμογής της τεχνολογίας SMFIR (Shaped Magnetic Field in Resonance).

To SMFIR αποτελεί νέα τεχνολογία που αναπτύχθηκε από το KAIST και δίνει τη δυνατότητα ασύρματης μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από το δρόμο στο όχημα, ακόμα και εάν αυτό βρίσκεται εν κινήσει. Ηλεκτρικά καλώδια είναι θαμμένα κάτω από την επιφάνεια του δρόμου, δημιουργώντας μαγνητικά πεδία.

Τα οχήματα OLEV διαθέτουν ειδικούς δέκτες που μετατρέπουν αυτά τα πεδία σε ηλεκτρισμό. Για να αποκτήσει ένας δρόμος τη δυνατότητα υποστήριξης λεωφορείων OLEV αρκεί η ανακατασκευή μόνο ενός μικρού τμήματός του (μεταξύ 5-15%).

Επίσης, ο δρόμος έχει την «έξυπνη» δυνατότητα να ξεχωρίζει τα λεωφορεία OLEV από τα κανονικά αυτοκίνητα, έτσι ώστε να «ξέρει» πότε να ενεργοποιεί την παροχή ενέργειας και πότε όχι. Εάν η λειτουργία των δύο λεωφορείων αποδειχθεί επιτυχής ως τα τέλη του έτους, σχεδιάζεται η ένταξη άλλων δέκα στις υπηρεσίες αστικής συγκοινωνίας του Γκούμι ως το 2015.