ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Πώς θα είναι το εμπορικό κατάστημα του μέλλοντος;

Πώς θα είναι το εμπορικό κατάστημα του μέλλοντος;

Μία εμπειρία αγορών πολύ διαφορετική από εκείνη που έχουμε συνηθίσει ετοιμάζονται να προσφέρουν όσοι δραστηριοποιούνται στο χώρο του λιανικού εμπορίου, καθώς οι ψηφιακές τεχνολογίες μπορούν πλέον να προσφέρουν τη δυνατότητα να κάνουν την αγορά ενός προϊόντος μία ιδιαίτερα προσωπική εμπειρία, προσαρμοσμένη στις ανάγκες κάθε καταναλωτή.

Του Δημήτρη Μαλλά

Η αυξημένη δημοτικότητα των online καταστημάτων και οι έρευνες, που δείχνουν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) επηρεάζουν όλο και περισσότερο τις αγορές στο φυσικό κατάστημα, αποτελούν σαφή δείγματα των αλλαγών, οι οποίες αναμένεται να είναι ραγδαίες, καθώς τα εργαλεία που απαιτούνται για να γίνουν πραγματικότητα, είναι ήδη διαθέσιμα από εταιρείες όπως είναι η Microsoft.

Και στο άμεσο μέλλον, αυτό που θα γίνει εφικτό είναι η παροχή στους καταναλωτές μίας ολοκληρωμένης αγοραστικής εμπειρίας, όπου τα online καταστήματα, τα social media και τα φυσικά σημεία πώλησης συνδέονται, προκειμένου ο καταναλωτής να έχει μία ξεχωριστή εμπειρία αγορών. Τεχνολογίες, όπως το cloud, η τεχνητή νοημοσύνη, το machine learning και η ανάλυση δεδομένων (analytics) μπορούν πλέον να συνδυαστούν και να αξιοποιηθούν στο εμπορικό κατάστημα του (όχι και τόσο μακρινού) μέλλοντος.

future store

Τι εννοούμε, όμως, με τον όρο «προσωποποιημένη εμπειρία αγορών»; Ας δούμε ένα παράδειγμα: Ο Γιώργος είναι ένας 30χρονος ιδιωτικός υπάλληλος που αποφασίζει ότι θέλει να ξεκινήσει να ασχοληθεί με την ποδηλασία. Κάτι που σημαίνει ότι χρειάζεται να αγοράσει τον απαραίτητο εξοπλισμό, συμπεριλαμβανομένου του ποδηλάτου. Η αναζήτηση ξεκινά ζητώντας από την Cortana, την ψηφιακή βοηθό των Windows, να του εντοπίσει τα πλησιέστερα καταστήματα που πωλούν ποδήλατα, η κατάταξη των οποίων γίνεται με βάση τις κριτικές των προηγούμενων χρηστών.

Αφού επιλέξει αυτό που του αρέσει, επικοινωνεί με το κατάστημα μέσω ενός chatbot, μίας αυτοματοποιημένης διαδικασίας ανταλλαγής μηνυμάτων. Μέσω του chatbot το κατάστημα μπορεί να ρωτήσει τον Γιώργο για το βιομετρικά χαρακτηριστικά του και τις προτιμήσεις του, ώστε να κάνει πιο εύκολη τη διαδικασία επιλογής του ποδηλάτου. Μάλιστα, του ζητά να φωτογραφηθεί με το smartphone του, προκειμένου το σύστημα να μπορέσει να επιλέξει τα κατάλληλα ποδήλατα για το Γιώργο. Αν θέλει, μάλιστα, μπορεί μέσω επαυξημένης πραγματικότητας να δει τον εαυτό του πάνω στο κάθε μοντέλο.

Αφού καταλήξουν σε 3-4 μοντέλα, ο Γιώργος θα επισκεφθεί το κατάστημα, όπου ο πωλητής του έχει ήδη κρατήσει τα ποδήλατα που επέλεξε, ώστε ο Γιώργος να τα δει από κοντά και να τα δοκιμάσει. Στη συνέχεια, ο πωλητής μπορεί να προτείνει στον Γιώργο τον κατάλληλο εξοπλισμό. Μάλιστα, επειδή ο Γιώργος έχει αγοράσει στο παρελθόν από την ίδια αλυσίδα καταστημάτων, ο πωλητής έχει στο tablet του μία εικόνα για τις προτιμήσεις του Γιώργου σε χρώματα και σχέδια, οπότε μπορεί να κάνει τις κατάλληλες προτάσεις. Όπως και να προσφέρει ειδικές εκπτώσεις.

future store2

Ο πωλητής μέσα από το tablet του βλέπει τα αποθέματα για όλα τα προϊόντα και συνειδητοποιεί ότι κάποια από τα προϊόντα δεν είναι αυτή τη στιγμή διαθέσιμα στο συγκεκριμένο κατάστημα. Κανένα πρόβλημα, καθώς ο Γιώργος μπορεί να τα δοκιμάσει αξιοποιώντας το εικονικό δοκιμαστήριο που υπάρχει, να τα παραγγείλει και να του παραδοθούν την επόμενη ημέρα οπουδήποτε και αν θέλει. Επειδή, μάλιστα, δεν θα είναι βέβαιος πού θα βρίσκεται την ώρα της παράδοσης, ζητά να επικοινωνήσουν μαζί του μέσω chatbot προκειμένου να γίνει η τελική συνεννόηση. Όσο για την πληρωμή, αυτή γίνεται αυτόματα από το smartphone με τον Γιώργο να εγκρίνει τη συναλλαγή χρησιμοποιώντας το δακτυλικό αποτύπωμά του και χωρίς να χρειάζεται να περάσει από το ταμείο.

Όλα τα παραπάνω μοιάζουν να έχουν βγει από τις σελίδες ενός βιβλίου επιστημονικής φαντασίας, αλλά στην πραγματικότητα είναι πιο κοντά απ’ όσο νομίζουμε, καθώς οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο προσπαθούν να αξιοποιήσουν τις διαθέσιμες τεχνολογίες για να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους αλλά και την πιστότητα των πελατών τους.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Coop, η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Ιταλίας, η οποίας αξιοποιώντας την τεχνολογία cloud της Microsoft, δημιούργησε το πρώτο «σούπερ μάρκετ του μέλλοντος» στο Μιλάνο.

coop

Εκεί, οι καταναλωτές οδηγούνται από ρομπότ, αισθητήρες και εφαρμογές, στα αγαπημένα τους προϊόντα. Πληροφορίες για περισσότερα από 6.000 είδη είναι αυτόματα διαθέσιμες στους πελάτες μέσα από διαδραστικές οθόνες στο χώρο του καταστήματος, οι οποίες φιλτράρουν τα προϊόντα με βάση τις προσωπικές διατροφικές προτιμήσεις των καταναλωτών. Αυτό γίνεται τόσο εύκολα, ώστε αρκεί να πείτε ότι έχετε αλλεργία στους ξηρούς καρπούς και κατευθείαν οι οθόνες σας δείχνουν ποια είδη μπορείτε να καταναλώσετε και ποια όχι. Η πρόσβαση στις πληροφορίες είναι άμεση, χωρίς να υπάρχει η ανάγκη να απευθυνθείτε σε έναν πωλητή. Το «σούπερ μάρκετ του μέλλοντος» αξιοποιεί την cloud πλατφόρμα Microsoft Azure για επιχειρήσεις.

Το Azure παρέχει στις εταιρίες καινοτόμες δυνατότητες επεξεργασίας, ώστε να μπορούν να διαχειρίζονται τεράστιους όγκους δεδομένων πελατών και πωλήσεων, προσφέροντας με αυτόν τον τρόπο στους καταναλωτές, μοναδικές και προσωπικές εμπειρίες αγορών.

Για να προσφέρουν καλύτερες εμπειρίες στους καταναλωτές, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου και τα brands, χρειάζεται να βελτιώσουν τις διαδικασίες τους και στα «παρασκήνια». Η τεχνολογία του Cloud τους δίνει τη δυνατότητα και την ευελιξία να συνεργάζονται σε διεθνές επίπεδο, με πολύ μικρότερο κόστος συγκριτικά με τα παραδοσιακά πληροφοριακά συστήματα. Τέτοιου είδους εφαρμογές είναι το Microsoft OneDrive (αποθήκευση και διαμοιρασμός αρχείων), το Skype Meeting Broadcast (videoconferencing), το SharePoint Online (ανταλλαγή πληροφοριών) ή το Yammer, ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιείται εντός μίας επιχείρησης.

microsoft

Το 2017 αναμένεται πάντως να είναι μία χρονιά πολλών αλλαγών στο λιανεμπόριο. Και το κυριότερο μία χρονιά όπου θα δούμε και στην Ελλάδα να υλοποιούνται διάφορες καινοτόμες λύσεις με προφανή στόχο να βελτιώσουν την εμπειρία αγορών των καταναλωτών.

Σχετικές ειδήσεις