ΡΕΠΟΡΤΑΖ NEWSBOMB.GR

ΕΘΝΙΚΑ

Κορβέτες: Στα χέρια του Κυριάκου Μητσοτάκη η εισήγηση του Πολεμικού Ναυτικού – Ποιος έχει προβάδισμα

Κορβέτες: Στα χέρια του Κυριάκου Μητσοτάκη η εισήγηση του Πολεμικού Ναυτικού – Ποιος έχει προβάδισμα
Ιταλική κορβέτα κλάσης Doha

Κορβέτες: Το πρωί της Παρασκευής η στρατιωτική ηγεσία παρουσίασε στον πρωθυπουργό τις προτάσεις των «μνηστήρων» - Ιταλοί και Γάλλοι το προβάδισμα, μένουν πίσω οι Ολλανδοί.

Πριν μερικές ημέρες με αναλυτικό ρεπορτάζ στο Newsbomb.gr γράφαμε πως το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού έχει έτοιμη την εισήγηση για τις κορβέτες, επισημαίνοντας πως μέχρι την τελευταία στιγμή οι υποψήφιοι κοντράρονταν πλώρη με πλώρη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρωί της Παρασκευής (01/07), ο υπουργός Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος και φυσικά ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης, μετέβησαν στο Μέγαρο Μαξίμου και παρουσίασαν με αναλυτικές λεπτομέρειες στον πρωθυπουργό τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί.

Όπως έχουμε γράψει, τρεις είναι οι «μνηστήρες» που κατέθεσαν προτάσεις που ικανοποιούν απόλυτα το Πολεμικό Ναυτικό. Οι Γάλλοι με τις κορυφαίες κορβέτες Gowind της Naval Group (κατασκευάστρια εταιρεία και των φρεγατών Belh@rra), οι Ιταλοί που υποστηρίζονται και από ΗΠΑ με τις πανίσχυρες κορβέτες FCX-30 γνωστές ως κλάσης Doha, της εταιρείας Fincantieri, αλλά και οι Ολλανδοί με τις κορβέτες Sigma 10514 της Damen.

Ο πολύπειρος Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης εξέτασε με κάθε λεπτομέρεια όλα τα υποψήφια πλοία, αναλύοντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους, τις δυνατότητές τους σε κάθε σενάριο ναυτικού πολέμου, τον οπλισμό τους, τους χρόνους παράδοσης, την μετέπειτα υποστήριξη και φυσικά το κόστος. Όπως επισημαίνουν πηγές του ελληνικού «Πενταγώνου», όλες οι προτάσεις καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού και όποια κορβέτα και αν επιλεγεί στο Πολεμικό Ναυτικό θα είναι απολύτως ικανοποιημένοι.

Αν και το παρασκήνιο είναι έντονο, με πολλούς παράγοντες να επιχειρούν να εμπλακούν στην εξίσωση της απόκτησης κορβετών, στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού διαμηνύουν σαφώς πως η δική τους εισήγηση προς την πολιτική ηγεσία έγινε με μοναδικό κριτήριο τις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. Αξίζει να επισημάνουμε πως τόσο ο υπουργός Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος, όσο και ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, έχουν απόλυτη εμπιστοσύνη στην κρίση και τις απόψεις της στρατιωτικής ηγεσίας. Αυτό επαληθεύεται εξάλλου και από την περίπτωση των φρεγατών Belh@rra, με τον πρωθυπουργό να αφουγκράζεται πλήρως τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού και να προχωρά στην απόκτηση των κορυφαίων φρεγατών παγκοσμίως, όπως ακριβώς του είχε εισηγηθεί ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης.

Οι προτάσεις και ποιος φαίνεται να έχει το προβάδισμα

Αν και οι Γάλλοι έμοιαζαν το απόλυτο φαβορί με τις πανίσχυρες κορβέτες Gowind, φαίνεται πως οι Ιταλοί της Fincantieri με την ανανεωμένη πρόταση για τις κορβέτες κλάσης Doha, είναι ικανοί να κόψουν πρώτοι το νήμα. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν πως οι γείτονες από τα δυτικά έχουν το momentum.

Οι ιταλικές κορβέτες κλάσης Doha είναι ένα πλοίο με εξαιρετικές δυνατότητες και στοιχεία που χαρακτηρίζονται δελεαστικά από το Πολεμικό Ναυτικό. Είναι μεγαλύτερο από τις γαλλικές κορβέτες GoWind και τις ολλανδικές Sigma 10514, με εκτόπισμα 3.250 τόνους, πλήρωμα 112 ατόμων και πανίσχυρο οπλισμό. Ειδικά για την αεράμυνα, φέρει αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, ενώ για πλήγματα κατά πλοίων φέρει Exocet MM40. Το σκάφος αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβων και έχει αυτονομία 21 ημερών.

Οι Ιταλοί μάλιστα μας κάνουν το... χατήρι τοποθετώντας στις Doha sonar τρόπιδας, ένα εξαιρετικά σημαντικό εργαλείο για τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο του Αρχιπελάγους, με δεδομένο και το γεγονός ότι οι Τούρκοι θα εξοπλιστούν τα επόμενα χρόνια με τα «αόρατα» γερμανικά υποβρύχια κλάσης 214.

Όσο για για τον χρόνο παράδοσης, οι Ιταλοί φαίνεται πως αντιλήφθηκαν την άμεση ανάγκη της χώρας μας για πλώρες και με ανανεωμένη πρόταση διεμήνυσαν στην Αθήνα πως μπορούν να παραδώσουν την πρώτη κορβέτα στους 32 μήνες, «χτυπώντας» ουσιαστικά τους ταχύτατους Γάλλους στον χρόνο παράδοσης. Παράλληλα, μείωσαν κατά πολύ το κόστος, δίνοντας 4 κορβέτες Doha στα 2 δισ. ευρώ με τον οπλισμό, την εκπαίδευση του προσωπικού και την μετέπειτα υποστήριξη.

Οι Γάλλοι από την πλευρά τους από την αρχή διέθεταν την πιο «καθαρή» πρόταση, με σαφή πλεονεκτήματα, τους έδινε από την αρχή της «ναυμαχίας» ένα προβάδισμα. Θυμίζουμε πως, η βελτιωμένη πρόταση των Γάλλων μιλούσε για 4 κορβέτες Gowind 2.500 τόνων με τον οπλισμό, την εκπαίδευση προσωπικού και την μετέπειτα υποστήριξη στα 1,8 δισ. ευρώ, τιμή πολύ δελεαστική για το Πολεμικό μας Ναυτικό.

Τέλος, οι Ολλανδοί της Damen επιμένουν στην κορβέτα Sigma 10514, το πλοίο δηλαδή που είχε προταθεί στο Πολεμικό Ναυτικό ως ενδιάμεση καινούρια λύση. Πρόκειται για ένα σκάφος μήκους 105 μέτρων, μέγιστου εκτοπίσματος 2.365 τόνων, ικανό να αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβων και αυτονομία 20 ημερών συνεχούς περιπολίας. Στην κλάση R.E. Martadinata που έχει επιλέξει η Ινδονησία, ο οπλισμός του σκάφους αποτελείται - μεταξύ άλλων – από 12 βλήματα MICA, 8 Exocet Block III και δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες.

Προφανώς και το ντεμαράζ των Ιταλών έχει αλλάξει τα δεδομένα και όλα δείχνουν πως έχουμε ντέρμπι μέχρι την τελευταία στιγμή. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης πλέον έχει στα χέρια του όλα τα δεδομένα και καλείται να λάβει την τελική απόφαση για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού. Πάντως, οι Ιταλοί φαίνεται πως είναι λίγο πιο κοντά στο να πάρουν τη δουλειά, αν και οι Γάλλοι τα έχουν όλα και συμφέρουν από κάθε άποψη.

Στην σημερινή παρουσίαση στο Μέγαρο Μαξίμου, η στρατιωωτική ηγεσία ανέλυσε στον πρωθυπουργό και τα δεδομένα για την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ, με το κόστος να φτάνει σύμφωνα με πληροφορίες, λίγο πιο πάνω από 400 εκατομμύρια για τα 4 πλοία. Προτάσεις για να αναλάβουν το έργο έχουν καταθέσει οι Γάλλοι της Naval Group αλλά και η γερμανική κατασκευάστρια εταιρεία των ΜΕΚΟ, η οποία είναι και η πιο φθηνή.