ΕΛΛΑΔΑ

Ευσταθόπουλος:Λάθος που το Σχ. «Αθηνά» δεν βασίστηκε σε κριτήρια

Ευσταθόπουλος:Λάθος που το Σχ. «Αθηνά» δεν βασίστηκε σε κριτήρια

Ο νέος Πρόεδρος της Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π., Στάθης Ευσταθόπουλος, είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Φυσικής-Ακτινοφυσικής στο Β΄Εργαστήριο Ακτινολογίας, στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ένας εξαιρετικός επιστήμονας με πάνω από εξήντα δημοσιεύσεις σε ξένα επιστημονικά περιοδικά και διεθνή βραβεία, ο κ. Ευσταθόπουλος αποτελεί απόδειξη της αριστείας των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων της χώρας. Φοίτησε στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου της Πάτρας, και μετά από μεταπτυχιακά στην Αγγλία πήρε το διδακτορικό του στην Ιατρική Φυσική από το ίδιο Πανεπιστήμιο.

Έχει διατελέσει Υπεύθυνος Ακτινοπροστασίας στο Ωνάσειο, στο Σισμανόγλειο και το Ευγενίδειο και από το 2003 στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο «Αττικόν», παράλληλα με το ευρύ διδακτικό του έργο. Εκλέχθηκε πρόεδρος της Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π. τον Μάρτιο του 2013, σε μια από τις δυσκολότερες εποχές για τη χώρα και για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματά της. Σε συνέντευξη που έδωσε στην εφημερίδα του Ε.Κ.Π.Α. «Εδώ Πανεπιστήμιο» μίλησε επί όλων των «καυτών» θεμάτων που απασχολούν την εκπαίδευση. Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:

«Ποιες θα είναι οι αλλαγές που θα θέλατε να επιφέρει η δική σας η θητεία στην ΠΟΣΔΕΠ;

Κεντρική επιδίωξή μου θα είναι οι παραστάσεις που έχει ο κόσμος για την ΠΟΣΔΕΠ να είναι θετικές, να συνειδητοποιήσει ότι σε μεγάλο μέρος της δημόσιας ζωής συναντά πανεπιστημιακούς. Στην κυβέρνηση, στους δημόσιους οργανισμούς, στις εφημερίδες, τα περισσότερα άρθρα αναλύσεων που διαβάζει προέρχονται από πανεπιστημιακούς τα παιδιά μας τα σπουδάζουν πανεπιστημιακοί. Η ζωή του πολίτη είναι συνδεδεμένη σε πολύ μεγάλο βαθμό με πανεπιστημιακούς ανθρώπους. Είναι κρίμα που τα τελευταία χρόνια η πολιτεία χτύπησε τα πανεπιστήμια, όχι μόνο με την υποχρηματοδότηση, αλλά και συκοφαντώντας τα, γιατί ήθελε να περάσει έναν νόμο χωρίς καν να ζητήσει τη συναίνεση των Πανεπιστημιακών. Στη θητεία μου θα έρθω προσωπικά σε επαφή με τους Συλλόγους ΔΕΠ ώστε να καταγράψω και τα επιμέρους προβλήματα. Υπάρχουν πολλά προβλήματα που προκύπτουν γιατί κανένας δεν ασχολείται μ' αυτά, και είναι εφικτό να λυθούν – όπως για παράδειγμα λύθηκε το ζήτημα της εκπροσώπησης των Πανεπιστημίων στα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία, που μέχρι πρότινος δεν είχαν πανεπιστημιακή συμμετοχή στη διοίκησή τους, παρόλο που λέγονταν πανεπιστημιακά.

Έτσι εντάσσεται το νοσοκομείο σε μια διαδικασία εκπαίδευσης πιο εύκολα, οι φοιτητές έχουν πρόσβαση σ' αυτό πιο εύκολα.

Ακριβώς. Αυτό έγινε πριν από δύο χρόνια.

Το Σχέδιο Αθηνά πώς το κρίνει η Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π.;

Οι Πανεπιστημιακοί συναντηθήκαμε με τον νυν Υπουργό Παιδείας τον Οκτώβριο του 2012, οπότε και μας παρουσίασε την πρόθεσή του να προβεί στο Σχέδιο Αθηνά, και είπε ο ίδιος ότι θα ήθελε πρώτα να δημιουργήσει ένα πλαίσιο κριτηρίων για τις συγκεκριμένες δράσεις. Είχε ζητήσει τη συνδρομή μας, είχε πει ότι θα έκανε μια ομάδα εργασίας υπό την προεδρία του Προέδρου της ΑΔΙΠ (Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση). Εμείς αποδεχτήκαμε την πρόσκληση και αναμέναμε να μας καλέσουν να συμμετέχουμε σε αυτή τη διαδικασία ορισμού κριτηρίων. Αντί γι αυτό, τέλος Ιανουαρίου, είδαμε να ανακοινώνεται Σχέδιο Αθηνά, με συγκεκριμένες δράσεις. Αυτό από μόνο του είναι λάθος. Εάν δεν έχεις ένα πλαίσιο θεσμικών κριτηρίων τα οποία θα εφαρμόσεις, και αυτά θα σου δείξουν τι αλλαγές πρέπει να κάνεις, έτσι αυθαίρετα πώς θα τις κάνεις τις αλλαγές; Αυθαίρετα θα επικρατήσουν οι αλλαγές οι οποίες δεν έχουν βάση. Άρα το ότι το Αθηνά δεν βασίστηκε σε μία βάση κριτηρίων, αυτό ήταν λάθος. Από κει και πέρα βέβαια, στην πράξη, στα Πανεπιστήμια αυξάνει τους εισακτέους. Τους αυξάνει κι άλλο; Επειδή έχει κάνει μεγάλες περικοπές στα ΤΕΙ και έχει μειώσει σημαντικά τον αριθμό των φοιτητών που μπαίνουν στα ΤΕΙ, για να κρατήσει τον συνολικό αριθμό των φοιτητών σταθερό, αυξάνει τον αριθμό των φοιτητών στα Πανεπιστήμια. Σε μία περίοδο που στα Πανεπιστήμια έχει μειωθεί σημαντικά το προσωπικό, και δεν διορίζονται καινούργιοι συνάδελφοι. Όταν οι υποδομές και οι πόροι τους έχουν μειωθεί δραστικά. Βάλλεις κατά της εκπαίδευσης της χώρας. Ακριβώς. Η οποία έτσι κι αλλιώς βάλλεται, μέσω της υποχρηματοδότησης, και το επιτείνεις αυτό. Και βέβαια είναι ντροπή για την ελληνική κοινωνία θεσμικά να έχει αυτούς τους μισθούς για τους Πανεπιστημιακούς.

Πέρα από την εκπαίδευση, και η έρευνα στην Ελλάδα της κρίσης μπορούμε να πούμε ότι αυτή τη στιγμή είναι υπό διωγμόν;

Τα κονδύλια για την έρευνα κυμαίνονται κατ εκτίμηση κοντά στο 0.5% του σημερινού ΑΕΠ, πολύ χαμηλότερα σε σχέση με 3-4 χρόνια πριν. Αν θέλουμε ανάπτυξη, η ελληνική πολιτεία θα πρέπει να αγκαλιάσει την έρευνα, με προκηρύξεις εθνικών ερευνητικών προγραμμάτων σε σταθερά χρονικά διαστήματα, όπως για παράδειγμα είχε ξεκινήσει το ΑΡΙΣΤΕΙΑ, με διαφανείς αξιολογήσεις των ερευνητικών προτάσεων, με ευέλικτο σύστημα διαχείρισης των ερευνητικών κονδυλίων, και εν τέλει με κίνητρα και διευκολύνσεις για μετατροπή των ερευνητικών αποτελεσμάτων σε προϊόντα.

Θα όφειλε η πολιτεία να χρησιμοποιήσει τα Πανεπιστήμια στην αναπτυξιακή διαδικασία. Έχουμε καταπληκτικούς ανθρώπους στα Πανεπιστήμια, και αναφέρομαι τώρα στους φοιτητές. Είναι τρομερή η αίσθηση που νιώθω, που βλέπω τόσους νέους ανθρώπους με δύναμη και ορμή να δουλέψουν να περνάνε από μπροστά μου, και εγώ ως διδάσκων, να μην μπορώ να τους βοηθήσω και βοηθώντας αυτούς να παράγουμε πράγματα μέσα εδώ στην Ελλάδα.

Χαίρομαι πολύ που το λέτε αυτό, γιατί έγινε της μόδας κάποια στιγμή να είμαστε εναντίον των φοιτητών, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Οι φοιτητές είναι το μέλλον της κοινωνίας μας. Αν δεν τους προσέξουμε όλοι μας, δεν έχει μέλλον η κοινωνία μας. Δεν έχει νόημα να φύγουν όλα τα παιδιά να πάνε σε Αγγλικά, σε Αμερικανικά ή σε Γερμανικά Πανεπιστήμια – θα γίνουν Άγγλοι, Αμερικάνοι και Γερμανοί. Θα πεθάνει η Ελλάδα έτσι. Και με αυτή την έννοια είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος μας ως το τελευταίο στάδιο εκπαίδευσης της νέας γενιάς της Ελλάδας».