Πώς πρέπει να διαβάζει ένα παιδί της Α΄ Δημοτικού μετά το τέλος του πρώτου τεύχους της γλώσσας;

Newsroom Newsroom

Πώς πρέπει να διαβάζει ένα παιδί της Α΄ Δημοτικού μετά το τέλος του πρώτου τεύχους της γλώσσας;

Ο συλλαβισμός και η ανάγνωση είναι μία από τις βασικές μαθησιακές δεξιότητες που διδάσκεται σε ένα παιδί της Α΄ Δημοτικού.

Τι είναι η ανάγνωση;

Η ανάγνωση είναι μια σύνθετη και πολύπλοκη διαδικασία. Σύμφωνα με τον ορισμό, ανάγνωση είναι η μεταφορά ενός κώδικα συμβόλων (γραφημάτων) σε έναν κώδικα ήχων (φωνημάτων).

Το πρώτο στάδιο της ανάγνωσης είναι ο συλλαβισμός

Σύμφωνα με τον κ. Στέλιο Μαντούδη αναπτυξιακό εργοθεραπευτή, ο μαθητής αναγνωρίζει τα γράμματα, ενώ ταυτόχρονα τα συσχετίζει με τον αντίστοιχο ήχο, έτσι τ+α =τα, τ+ο=το. Μαθαίνει δηλαδή να αναγνωρίζει και να λέει προφορικά τις συλλαβές.

Το σημαντικό είναι ότι τα γράμματα τα μαθαίνουμε στο παιδί με τον τρόπο που διαβάζονται α, βου, γου, δου, ε, που, του και λοιπά, τονίζει ο κ.Μαντούδης.

Στην πρώτη φάση του συλλαβισμού το παιδί μαθαίνει συνδυασμούς συμφώνων και φωνηέντων, ζητάμε από το παιδί να τους αναγνωρίσει οπτικά ανάμεσα σε παρόμοια και να τα κυκλώσει, να αναγνωρίσει δηλαδή το πα, ανάμεσα στο τα, κα, λα, μα.

Στη δεύτερη φάση, γύρω στον Οκτώβριο, συνδυάζουμε απλές συλλαβές με σύμφωνα και φωνήεντα το-πι ,πι-τα, πα-τα-τα, πα-λα-τι.

Στην τρίτη φάση του συλλαβισμού αρχίζουμε να μαθαίνουμε στο παιδί τους πρώτους διφθόγγους και τα συμπλέγματα με δυο σύμφωνα όπως είναι το στα, στο, στι, στε, αστέρι, ιστορία, κάστανο.

Στην τέταρτη φάση του συλλαβισμού το παιδί μαθαίνει τα πρώτα δίψηφα φωνήεντα όπως το ει και το αι, είναι.
Μέχρι το Δεκέμβριο, το παιδί έχει μάθει να διαβάζει προτάσεις και μικρά κείμενα.

Οι λέξεις που διδάσκονται στην ύλη της Α΄ Δημοτικού είναι:

Τον Οκτώβριο: κότα, σάκος, τόπι, πατάτα, πατίνι, παλάτι, κασέτα, νονά, νάνος, κόκορας, νερό, Ένα πεπόνι.
Το Νοέμβριο: Είμαι μαθητής, Πάρε την κιθάρα, Το παγώνι και η γάτα, Είναι μέσα στο καλάθι.
Ένας μαθητής της Α΄ Δημοτικού, μέχρι τα Χριστούγεννα, μπορεί να διαβάζει συλλαβιστά ακόμα αλλά με ένα ρυθμό γύρω στις 50 λέξεις το λεπτό περίπου.

Δείγμα κειμένου από το βιβλίο η γλώσσα:

Το παράξενο ταξίδι της Συννεφένιας
Ο βασιλιάς Φωτιάς, η Συννεφένια και η κόρη τους η Χιονένια ζούσαν σε ένα παλάτι.
Ο Φωτιάς δεν τις άφηνε να βγουν έξω ποτέ. Στερέωνε την πόρτα με ένα βαρύ ξύλο.
Μία μέρα όμως το ξέχασε. Τότε ο Άνεμος φύσηξε δυνατά και άρπαξε τη Συννεφένια.
Την πήρε μαζί του στο ταξίδι του…

anagnostiki ikanotita

Η γνώμη του ειδικού

Η αναγνωστική ικανότητα είναι μία από τις πιο σημαντικές μαθησιακές δεξιότητες και χρειάζεται καθημερινή εξάσκηση. Αν το παιδί σας είναι πρωτάκι και αναρωτιέστε αν διαβάζει ικανοποιητικά, παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο. Ο ρυθμός ανάγνωσης μπορεί να είναι ακόμα συλλαβιστός, αλλά η ταχύτητα δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερη από 1.10 sec για ένα κείμενο 50 λέξεων μέχρι 2 λάθη. Σε περίπτωση που διαπιστώσετε ότι το παιδί σας χρειάζεται πάνω από 1.40 sec πιθανά και δεν παρουσιάζει την αναμενομένη αναγνωστική ευχέρεια, μιλήστε με τη δασκάλα ή ζητήστε να γίνει μια αξιολόγηση για σχολική ανωριμότητα από έναν ειδικό σε ένα αναπτυξιακό κέντρο.

Πολλοί γονείς αναρωτιούνται πως πρέπει να διαβάζει το παιδί τους στην Α΄ Δημοτικού, ποιος είναι ο σωστός ρυθμός και ταχύτητα ανάγνωσης και πόσα τα επιτρεπτά λάθη. Παρακολουθείστε το παρακάτω βίντεο που προβάλλει ακριβώς αυτό, πως αναμένεται να διαβάζει ένα παιδί αφού ολοκληρώσει το πρώτο τρίμηνο της Α΄ Δημοτικού, δηλαδή μετά τα Χριστούγεννα. Πρόκειται για έναν ενδεικτικό τρόπο ανάγνωσης ενός καλού μαθητή, που ο ρυθμός του είναι συλλαβιστικός και ολοκληρώνει τις 50 λέξεις περίπου σε ένα λεπτό κάνοντας δύο λάθη.

Στέλιος Μαντούδης
Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Επιστημονικά Υπεύθυνος των Αναπτυξιακών Κέντρων Mandou
www.mandou.gr

Πηγή: Mothersblog.gr

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

DPG NETWORK

ened ΜΕΛΟΣ ΕΝΕΔ Monetized by DPG Digital Media ©2010-2019 Newsbomb.gr - All rights reserved