GenZ: Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες στην αγορά εργασίας - Πώς επιλέγουν επάγγελμα οι σημερινοί νέοι

Η Generation Z, εισέρχεται στην αγορά εργασίας με εξιδανικευμένες προσδοκίες αλλά και εμπόδια σύμφωνα με έρευνα - Ο Ορφέας Σταύρου, συν-συγγραφέας μελέτης της Evalion-SHL Greece & Cyprus, απαντά σε βασικά ερωτήματα σχετικά με τις δυσκολίες και τις δυνατότητες αυτής της γενιάς.
GenZ: Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες στην αγορά εργασίας - Πώς επιλέγουν επάγγελμα οι σημερινοί νέοι
4'

Η Generation Z, δηλαδή οι γεννηθέντες μεταξύ 1997 και 2013, μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον που διαφέρει αρκετά από αυτό των προηγούμενων γενεών. Παρότι διαθέτουν μεγαλύτερη μόρφωση και οικονομικά ευημερούν περισσότερο, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στον εργασιακό χώρο είναι πολλές. Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνια και της Holly Schroth, οι Gen Zers δίνουν έμφαση στην επαγγελματική επιτυχία, αλλά εμφανίζουν υψηλά επίπεδα άγχους και στρες. Ταυτόχρονα, δυσκολεύονται σε δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη και η ομαδική συνεργασία.

Σύμφωνα με την έρευνα το 25% των Gen Zers ισχυρίζεται ότι δεν μπορεί να διαχειριστεί το στρες του, ενώ το 50% δηλώνει ότι διαχειρίζεται το στρες ενώ τονίζει ότι η Gen Z μεγάλωσε σε περισσότερο εύπορα περιβάλλοντα συγκριτικά με το παρελθόν. Το 1979, το 60% των εφήβων δούλευε, ενώ το 2015, το 34% των εφήβων εργαζόταν και αναμένεται το ποσοστό να μειωθεί στο 25% το 2024. Αυτό σημαίνει ότι όταν αποκτούν την πρώτη τους δουλειά δεν έχουν προηγούμενη εμπειρία, με αποτέλεσμα να εισέρχονται στην αγορά εργασίας με εξιδανικευμένες προσδοκίες.

Επίσης, η κυριότερη απαίτηση που έχουν από τον εργοδότη τους οι Gen Zers, είναι να έχει θετική συμπεριφορά (42%) και να τους θέτει σαφείς στόχους (37%), ενώ οι Millennials ανέφεραν την ανοιχτή επικοινωνία και την ανατροφοδότηση (42%), ακολουθούμενη από σαφείς στόχους (38%). Ακόμη, έχουν έντονο το αίσθημα της κοινωνικής δικαιοσύνης με το 91% της Gen Z παγκοσμίως να πιστεύει ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι.

Ο μισθός εξακολουθεί να είναι βασική επαγγελματική απαίτηση της GenZ. Η οικονομική κρίση του 2010, η κλιματική αλλαγή, η διεξαγωγή πολέμων, καθώς και η τεχνολογική εξέλιξη είναι οι κύριες συνθήκες κάτω από τις οποίες μεγάλωσε η συγκεκριμένη γενιά. Ειδικά η δυναμική είσοδος της τεχνολογίας στη ζωή των ανθρώπων και ο τρόπος που θα επηρεάσει τα επαγγέλματα απασχολεί ιδιαίτερα τη νέα γενιά. Παράλληλα, η άνοδος του πληθωρισμού εξωθεί το κόστος διαβίωσης σε υψηλά επίπεδα. Στην περίπτωση της Ελλάδας, ο Γενικός Δείκτης Τιμών του Καταναλωτή, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, αυξήθηκε κατά 2,4% τον Οκτώβριο του 2024 συγκριτικά με τον Οκτώβριο του 2023, ο οποίος είχε παρουσιάσει αύξηση 3,4% συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2022.

Ορφέας Σταύρου: «Η βασική αιτία είναι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα»

Σύμφωνα με τη μελέτη «An Exploration of Graduate Profiles in the Greek Market», που διεξήχθη από την Evalion-SHL Greece & Cyprus, η ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η ανάλυση δεδομένων και η συνεργασία είναι καθοριστική για την επαγγελματική επιτυχία της Γενιάς Z. Ο Ορφέας Σταύρου, Chartered Psychologist και Managing Partner της Evalion-SHL, μιλώντας στο Newsbomb.gr σημειώνει ότι οι εργοδότες και τα εκπαιδευτικά συστήματα μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη αυτής της γενιάς.

Τα Θετικά Στοιχεία της GenZ σύμφωνα με την Έρευνα

Η μελέτη της Evalion-SHL Greece & Cyprus αναδεικνύει τα εξής θετικά χαρακτηριστικά της GenZ στην Ελλάδα, τα οποία την καθιστούν μια δυναμική και ελπιδοφόρα γενιά για την αγορά εργασίας:

1. Ευελιξία και Προσαρμοστικότητα

Οι νέοι της GenZ μπορούν να προσαρμόζονται γρήγορα σε αλλαγές και νέες προκλήσεις, γεγονός που είναι κρίσιμο σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται συνεχώς.

2. Ανάληψη Ευθύνης

Η GenZ δείχνει υπευθυνότητα, αναλαμβάνοντας ενεργό ρόλο στις υποχρεώσεις και τις δεσμεύσεις της.

3. Υψηλά Πρότυπα Ποιότητας

Η τάση τους να εργάζονται με υψηλά πρότυπα ποιότητας φανερώνει τη δέσμευση για επαγγελματική αριστεία.

Οι Προκλήσεις και οι Ανάγκες της GenZ

Η μελέτη «An Exploration of Graduate Profiles in the Greek Market» της Evalion-SHL Greece & Cyprus αναδεικνύει τα εξής σημεία προς βελτίωση:

  • Ανάπτυξη Δεξιοτήτων: Οι εργοδότες θεωρούν κρίσιμες τις δεξιότητες ανάλυσης δεδομένων, συνεργασίας, και επίλυσης προβλημάτων.
  • Υποστήριξη από Εκπαιδευτικά Συστήματα και Εργοδότες: Τα υπάρχοντα προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης πρέπει να προσαρμοστούν ώστε να προσφέρουν πιο πρακτική και ομαδική εμπειρία.

Τρεις στρατηγικές υποστήριξης

Για την ενίσχυση της ελληνικής GenZ, προτείνονται:

  1. Αναδιαμόρφωση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων: Εστίαση σε ομαδικά projects, κριτική σκέψη και επίλυση προβλημάτων.
  2. Εκπαίδευση Εργοδοτών: Δημιουργία προγραμμάτων mentoring για την ενίσχυση επικοινωνίας και συνεργασίας.
  3. Προώθηση Συνεργασίας: Καλλιέργεια εταιρικής κουλτούρας που βασίζεται σε κοινούς στόχους και κίνητρα.

Αν και υπάρχουν προκλήσεις, η δυναμική της ελληνικής GenZ αποτελεί ευκαιρία για την ανάπτυξη ενός πιο βιώσιμου και καινοτόμου εργασιακού περιβάλλοντος.