ΚΟΣΜΟΣ

«Η Αγιά Σοφιά δεν θα υπάρχει ως το 2050» - Άρθρο κόλαφος για την απόφαση Ερντογάν να την κάνει τζαμί

«Η Αγιά Σοφιά δεν θα υπάρχει ως το 2050» - Άρθρο κόλαφος για την απόφαση Ερντογάν να την κάνει τζαμί
Οι φθορές στην Αγιά Σοφιά γίνονται «μπούμερανγκ» για τον Ερντογάν.
Φωτογραφία αρχείου / AP Images

Η απόφαση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να μετατρέψει σε τζαμί την Αγιά Σοφιά βρίσκει αντίθετους ακόμα και τους ίδιους τους Τούρκους. Ένα άρθρο στην ηλεκτρονική έκδοση της Cumhuriyet, στο οποίο φιλοξενούνται απόψεις ιστορικών και αρχαιολόγων από τη γειτονική χώρα, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την επιβίωση του μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Από τον Ιούλιο του 2021 η Αγιά Σοφιά, με απόφαση της κυβέρνησης του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, λειτουργεί ως τζαμί. Οι εικόνες που καταφθάνουν από την Κωνσταντινούπολη το τελευταίο διάστημα είναι από απογοητευτικές ως ντροπιαστικές. Φθορές, ακαθαρσίες και μηδενικός σεβασμός σε ένα μνημείο του Ορθόδοξου Χριστιανισμού και της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Επάνω σε αυτή τη βαρβαρότητα που αντιμετωπίζει, καθημερινά πλέον, η Αγιά Σοφιά είναι βασισμένο και ένα άρθρο στην ηλεκτρονική έκδοση της Cumhuriyet στο οποίο φιλοξενούνται απόψεις ειδικών που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το άλλοτε «κόσμημα της Βασιλεύουσας».

Σύμφωνα, λοιπόν, με όσα αναφέρουν ιστορικοί και αρχαιολόγοι, η Αγιά Σοφιά δεν θα υπάρχει μέχρι το 2050 αν συνεχιστεί η καθημερινή της βεβήλωση. Ο διάσημος ιστορικός Ιλμπέρ Ορταϊλί υποστηρίζει πως δεν έπρεπε επουδενί η Αγιά Σοφιά να μετατραπεί σε μέσο άσκησης πολιτικής από πλευράς Ερντογάν, καθώς όπως αναφέρει «οι εικόνες καταστροφής είναι στην ημερήσια διάταξη».

Ο αρχαιολόγος Ομέρ Φαρούκ έφερε στο φως της δημοσιότητας τις φθορές σε καπάκι ιστορικής δεξαμενής νερού, 500 ετών, το οποίο έσπασε και μέσα σε αυτή είχαν τοποθετηθεί μέχρι και παπούτσια. Την ίδια στιγμή, η Γενική Διεύθυνση Ιδρυμάτων στην Τουρκία αντικρούει όλα όσα δημοσιοποιούνται, ωστόσο, αναγνωρίζει πως έχει αυξηθεί ο αριθμός των επισκεπτών στους 40.000 με 45.000 από την ημέρα που ξεκίνησε η Αγιά Σοφιά να λειτουργεί ως τζαμί. Λειτουργώντας με καθεστώς μουσείου, προσέλκυε περίπου 19.000 επισκέπτες την ημέρα.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Ιστορίας της Τέχνης της Τουρκίας, Σερίφ Γιασάρ, υποστήριξε πως φθορά μπορεί να προκληθεί ακόμα και από την υγρασία που εκπέμπει η ανθρώπινη αναπνοή. «Η Αγία Σοφία είναι τώρα 1500 ετών. Ακόμη και η υγρασία που δημιουργείται από την ανθρώπινη αναπνοή στο εσωτερικό είναι πολύ επιζήμια και ως εκ τούτου, οι τουρίστες θα πρέπει να επιτρέπονται μέσα σε ομάδες των 20 ατόμων το πολύ, διαφορετικά αυτό θα συντομεύσει τη ζωή της Αγίας Σοφίας», είπε μεταξύ άλλων.

Ο ίδιος υποστήριξε πως «Αν δεν ληφθούν μέτρα για την Αγία Σοφία το συντομότερο δυνατό και δεν γίνει αποκατάσταση, δεν θα δει το 2050. Σίγουρα δεν θα γίνει».

Ο αρχαιολόγος Ομέρ Φαρούκ ανέφερε στο ίδιο μέσο ότι θα πρέπει να υπάρξει αντίτιμο για την επίσκεψη στην Αγιά Σοφιά, καθώς «Όποιος θέλει μπορεί να προσκυνήσει, αλλά πρέπει να αυξήσουμε την ποιότητα των επισκεπτών.Ο μόνος σκοπός των ανθρώπων πρέπει να είναι να δουν, να εξερευνήσουν και να προσκυνήσουν την Αγία Σοφία. Αυτός που δίνει χρήματα δίνει αυτά τα χρήματα γιατί εκτιμά την Αγία Σοφία. Επιπλέον, για την επιβίωση της Αγίας Σοφίας χρειάζονται εκατομμύρια δολάρια σε έξοδα συντήρησης και επισκευής, τα οποία πρέπει να καλυφθούν. Ακόμα κι αν αυτό επιτευχθεί τώρα, σταδιακά θα γίνει βάρος στις επερχόμενες κυβερνήσεις και μετά από λίγο θα μειωθεί ο προϋπολογισμός που διατίθεται για την Αγία Σοφία. Έτσι, η Αγία Σοφία μπορεί να καλύψει τα δικά της έξοδα συντήρησης. Δεν θα βγει δεκάρα από τα ταμεία του κράτους».

Μάλιστα, ανέφερε πως δεν είναι λίγοι αυτοί που επισκέπτονται την Αγιά Σοφιά μόνο και μόνο επειδή η είσοδος είναι ελεύθερη και υπάρχουν δωρεάν τουαλέτες! Παράλληλα, σχολίασε το γεγονός υπάρχουν άνθρωποι που που ξαπλώνουν στο έδαφος μέσα στο ιστορικό μνημείο των 1500 ετών, που αφήνουν σκουπίδια, τριγυρίζουν με τις βρεγμένες κάλτσες τους και αφήνουν τα παπούτσια τους δεξιά και αριστερά.

Το άρθρο της ηλεκτρονικής έκδοσης της Cumhuriyet, ολοκληρώνεται με το ερώτημα «Είναι δυνατόν να αντισταθμιστεί η ζημιά που υπέστη αυτή η υπέροχη κληρονομιά μετά την εκλογική κίνηση της πολιτικής εξουσίας;».